Newsweek

ویوا! پیروزی شکننده

مجله نیوزویک در شماره اخیر خود به انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه واکنش نشان داد و آن را یک پیروزی برای جهان‌گرایان خواند. به اعتقاد این مجله پیروزی امانوئل ماکرون موجب شد تا اتحادیه اروپا سرپا بماند. این مجله می‌نویسد: آن روز دنیا به پایان نرسید. دنیا پیشتر بر موج پوپولیسم قرار داشت و برگزیت و دونالد ترامپ را هدیه داده بود، اما رای‌دهندگان فرانسوی‌ مسیر عملگرایی را به جای اعتراض برگزیدند. دست‌کم حضور امانوئل ماکرونِ میانه‌رو در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه یک پیروزی برای اتحادیه اروپا به حساب می‌آید. زیاد سخت نیست تا متوجه شوید چرا شکست مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه به‌عنوان فردی ضد اتحادیه اروپا و ضدمهاجرت برای آینده غرب مهم بوده است. پیروزی برای حزب راست افراطی در قاره سبز به معنای فروپاشی اتحادیه اروپا و پایان آزمایش قاره‌ای با مرزهای باز به حساب می‌آمد.

پیروزی مارین لوپن همچنین بازار تجارت آزاد، مهاجرت دسته‌جمعی و جهانی‌گرایی را در دنیا به مخاطره می‌انداخت. این در شرایطی است که لوپن مریضی فرانسه را ناشی از همین موارد می‌دانست. امانوئل ماکرون به‌رغم اینکه وزیر اقتصاد فرانسه بود در عالم سیاست چندان شهره نبود اما او در نهایت توانست با ۶۶ درصد از آرای مردم راهی الیزه شود. البته این آن توفانی نبود که در فرانسه انتظار می‌رفت و آرای وی همچنان شکننده است. در سال ۲۰۰۲ در رقابت بین شیراک و پدر مارین لوپن، نامزد جمهوری‌خواهان توانست با پیروزی ۸۲ درصدی راهی الیزه شود و موسس جبهه ملی را با ۱۸ درصد آرا ایزوله کند. این در حالی است که جبهه ملی‌گرایان به رهبری مارین لوپن توانست در این دوره رایی نزدیک به ۱۱ میلیون کسب کند. حزب جبهه ملی در این دوره توانست رای ۳۴ درصدی به دست آورد و تقریبا مارین لوپن دو برابر پدر خود در این دوره توانست نظر مردم را به سوی خود جلب کند.

Time

عملیات: اخراج کومی

مجله تایم در شماره آخر خود به سراغ اخراج جیمز کومی از سوی ترامپ رفته است. هفته گذشته اخراج به یک باره کومی، رئیس‌ اف‌بی‌آی از سر کار خود سر و صدای زیادی در محافل سیاسی آمریکا به راه انداخت و حتی جمهوری‌خواهان نیز به خاطر این رفتار ترامپ به شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند. جیمز کومی هفته گذشته درحالی‌که مشغول به‌کار بود از تلویزیون متوجه می‌شود که از کار برکنار شده است اما وی این تلقی را دارد که داستان طنزی بوده که از سوی یک برنامه تلویزیونی در حال پخش است اما ساعاتی نمی‌گذرد که تلفنی متوجه می‌شود اخراج وی صحت دارد. مجله تایم می‌نویسد: اخراج کومی در واقع «مادر همه بمب‌ها» به حساب می‌آید. ترامپ این بمب را بر روی واشنگتن انداخته است. کومی در حالی از کار برکنار می‌شود که بر روی پرونده‌ای مهم و حساس کار می‌کرده است. اخراج جیمز کومی، رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا (FBI) احتمالا به امتناع او از انجام خواسته ترامپ مربوط است.

دونالد ترامپ، رئیس‏جمهوری آمریکا از کومی خواسته بوده قبل از حضورش در کنگره آمریکا با او گفت‏وگو کند. روز چهارشنبه خبرهایی از سوی نزدیکان رئیس‏جمهوری آمریکا شنیده شد مبنی بر اینکه دونالد ترامپ، وزیر دادگستری‏اش جف سشنز و معاون او رُد روزن‏استاین، از رئیس اف‏بی‏آی خواسته بودند پیش از حضورش در کمیته قضایی سنا در روز سوم ماه مه کلیاتی از آنچه قرار است در سنا بگوید را در اختیار آنها قرار دهد. با وجود این مجله تایم بر این باور است که ترامپ در اخراج کومی دچار خطای محاسباتی شده است و این عمل در نهایت به ضرر وی تمام می‌شود. حتی برخی تهدید پس از اخراج را یک عذر بدتر گناه دانسته‌اند. ترامپ پس از اخراج کومی از وی خواسته بود با رسانه‌ها گفت‌وگو نکند، در غیر این صورت نوارهایی که از مکالمات او در کاخ سفید ضبط کرده است را در اختیار عموم قرار می‌دهد.

Bloomberg Businessweek

ایالت هندوستان در آمریکا

مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک در این هفته به سراغ موضوع مهاجرت رفته است. مهاجرت هندوهایی که آمریکا را به سایر نقاط ترجیح می‌دهند. این مجله با مرور زندگی یک هندی اهل حیدرآباد به موضوع روند مهاجرتی این ملیت می‌پردازد. این مجله می‌نویسد: کران چلوری یک آمریکایی-هندی موفق در ایالات متحده است. او اصالتا اهل حیدرآباد است. او برای ادامه تحصیل ۱۹ سال پیش به آمریکا آمد و پس از فارغ‌التحصیلی در شرکت اسپرینت به عنوان تحلیلگر سیستم‌های انتگرالی مشغول به‌کار شد. او در همان سال یک خانه در اطراف کانزاس گرفت و در آنجا ساکن شد. در سال ۲۰۰۸ چلوری و همسرش سیپراناتی، ۲۰ مایل بیشتر به سمت جنوب نقل مکان کردند و به عنوان مشاور آی‌تی مشغول به‌کار شدند. انتظار می‌رود آنها در این سال ۷ میلیون دلار در آمد داشته باشند. در حال حاضر آنها توانسته‌اند یک لکسوس خریداری و خانه‌ای بزرگ تهیه کنند تا تولد پسر خویش را در آنجا جشن بگیرند.

چلوری به طرز غیرقابل وصفی از اینکه چنین زندگی شکوهمندی را برای خانواده‌اش فراهم کرده است به خود می‌بالد. او می‌گوید: ما در اینجا مدارس خوبی داریم. هزینه زندگی پایین است و مسیررفت و آمدها نیز کوتاه است. او تصریح می‌کند: در اینجا می‌توانید پول بیشتری ذخیره کنید و به رشد بیشتر خانواده‌تان بیندیشید. در حال حاضر هندوهای زیادی در این منطقه زندگی می‌کنند و گفته می‌شود که جمعیت بیشتری از آنها نیز به دنبال ساکن شدن در این منطقه هستند. چلوری می‌گوید: ما در اینجا حتی لیگ کریکت-بازی مورد علاقه هندی‌ها و پاکستانی‌ها- داریم. معبد هندوها در اینجا به شدت فعال است و حتی یکی از دوستان خانوادگی ما که آمریکایی است زمانی که به اینجا آمد از فرط حضور هندوها در این منطقه تعجب کرده و گفته بود اینجا کانزاس است؟ شرایط خوب شغلی، هندوهای تحصیل کرده را به سمت آرکانزاس می‌کشاند.

The Economist

اقتصاد پوپولیستی ترامپ

مجله اکونومیست برای این شماره اش به سراغ طرح‌های اقتصادی ترامپ رفته است. اکونومیست طرح‌های اقتصادی ترامپ را ترامپونیکس خوانده است. این کلمه ترکیبی از ترامپ و اکونومیکس است. این مجله پیشتر در زمان انتخاب شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز کلمه آبه نومیکس را ترکیب کرده بود. از نظر این مجله ترامپ فردی فاقد استراتژی برای اقتصاد به حساب می‌آید و سطحی‌نگر خوانده شده است. این مجله کارهای ترامپ را خلق الساعه می‌خواند، درست مانند برکناری جیمز کومی از سمت خود در اف بی آی. مجله اکونومیست به دلیل رویکرد چنین رفتارهایی او را شاهی خوانده است که کاخ سفید مقر پادشاهی‌اش است. او به واسطه رفتارهای تندی که دارد در این مجله با هنری هشتم مقایسه شده است. این در حالی است که ترامپ از طرفداران تجارت آزاد است. البته محدوده تجارت وی به ارتباطات محدود و دو طرفه باز می‌گردد و شعار اول آمریکای وی حکایت از توجهش به ملی گرایی است. البته حضور ترامپ تاکنون موجب رشد اقتصادی اندکی شده است اما برنامه‌های اقتصادی او خطراتی را هم متوجه آمریکا خواهد کرد هم جهان. ترامپ به دنبال راهکارهای فوری می‌گردد.

زیرا برای ترامپ مسیری که به ایجاد شغل بیشتر بینجامد ارزشش بیشتر از توافقنامه‌های بین‌المللی است. به همین منظور ترامپ سعی می‌کند شرکت‌های آمریکایی را مجاب کند در داخل آمریکا فعالیت داشته باشند. او برای این کار هم مشوق‌هایی در نظر گرفته است از جمله کاهش مالیات و آسان‌گیری بر مقرراتی که پیشتر برای سرمایه‌گذاری در داخل آمریکا مانع به حساب می‌آمدند. با وجود این اکونومیست بر این باور است که این سیاست‌ها ناکارآمد است و در نهایت آمریکا را بدهکارتر خواهد کرد. ترامپ بیش از اینکه به دنبال اهداف اقتصادی پایدار باشد در پی آن است که مشاغلی ایجاد کند که در آمد خوبی داشته باشند و از این طریق به رشد اقتصادی برسد. برای همین اطرافیان ترامپ گفته‌اند که آمریکا به رشد ۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

National Enquirer

صلح جهانی ترامپ!

مجله زرد اما طرفدار ترامپ نشنال انکوایرر می‌نویسد به اسنادی دست یافته است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در آن به دنبال صلح جهانی است. در این سندی که این مجله مدعی است یک نسخه از آن را در دست دارد آمده است که دونالد ترامپ دارای یک راهبرد ۹ قدمی برای رسیدن به صلح جهانی است. ترامپ بر اساس یک تئوری قدیمی مبنی بر تثبیت هژمونی در گام نخست به دنبال تقویت موشکی آمریکا است تا واشنگتن را در برابر کشورهایی مانند کره شمالی تقویت کند. ترامپ متعهد شده است سیستم موشکی بالستیک آمریکا را به شدت تقویت کند و تمرکز سیستم موشکی هم مبنی بر رهگیری موشک‌ها خواهد بود. به نوشته این مجله یک اتاق فکر آمریکا که به کاخ سفید نزدیک است به رئیس‌جمهوری آمریکا مشورت داده است تا راهبردهای خود را جهانی تر دنبال کند.

در حالی که پیشتر دونالد ترامپ گفته بود که اولویت سیاست‌های وی داخلی خواهد بود اما یک اتاق فکر در حومه واشنگتن واقع در آلکساندریا به رئیس‌جمهوری آمریکا پیشنهاد اتخاذ سیاست‌های جهانی‌تری داده است. در پیشبرد این راهبردها جرد کوشنر داماد ترامپ نقش دست راست وی را ایفا خواهد کرد. به همین منظور کوشنر تاکنون چندین جلسه محرمانه داشته است. گفته می‌شود سیاست‌های جدید ترامپ یک انقلاب خواهد بود. این کشور در عین حال که قصد دارد ‌سرمایه‌گذاری‌ها را در بخش نظامی تقویت کند همزمان قصد دارد با دشمنان قدیمی این کشور هم گفت‌وگو کند؛ از جمله کره شمالی. ریچاردنیکسون هم پیشتر قصد داشت با رهبران ویتنام شمالی گفت‌وگو کند. هنری کیسینجر نیز این راهبرد را مورد تایید قرار داده بود اما در نهایت این استراتژی با شکست روبه رو شد. در سند اخیر آمده است رئیس‌جمهوری نیز از شکست راهبرد نیکسون اطلاع دارد و برای همین قصد دارد با اصلاح موارد، شرایط گفت‌وگو با کره شمالی را فراهم کند.

The Week

پیروزی برای اتحادیه اروپا

پیروزی هفتم ماه مه خبری خوب برای اتحادیه اروپا بود. ترس از حضور یک افراطی در الیزه که دیدگاه‌های فاشیستی دارد کل اروپا را نگران کرده بود. به همین منظور مجله ویک در این شماره به سراغ نتیجه انتخابات فرانسه و پیامدهای آن برای اتحادیه اروپا رفته است. این مجله می‌نویسد: امانوئول ماکرون یک پیروزی حیاتی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به دست آورد. سهم او در آرای ۷ ماه مه ۶۶ درصد بوده است. رقیب او یعنی مارین لوپن نیز رای ۳۴ درصدی به دست آورد. انتظار می‌رفت نامزد افراطی‌ها آرای بیشتری به دست آورد، با وجود این او همچنان می‌تواند به آرای افزون بر ۱۰ میلیون خود ببالد. این رقم دست کم دو برابر رقمی است که پدر او در رقابت با شیراک در سال ۲۰۰۲ به دست آورده بود. ماکرون در سخنرانی خود این پیروزی را برای خود افتخارآفرین خواند اما گفت راه بسیاری برای پیمودن دارد.

او به انتخابات پارلمانی اشاره کرد که ممکن است در آن گروه‌های ضد اتحادیه قدرت بگیرند. چرا که در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه میزان مشارکت مردم در ۴۰ سال اخیر به شدت کاهش پیدا کرده بود. موسسه نظرسنجی ایپسوس هم در این باره به یک نکته مهم اشاره می‌کند و می‌گوید که ۴۳ درصد مردم به این دلیل به وی رای دادند تا لوپن را از الیزه دور کنند که در این میان تنها ۱۶ درصد حامی اصلی ماکرون هستند. این موضوع می‌تواند جایگاه ماکرون را در سیاست داخلی فرانسه تضعیف کند. در حالی که طرفداران ماکرون در روز پیروزی در خیابان‌های پاریس مشغول پایکوبی بودند، در نقطه مقابل آن، مخالفان ماکرون علیه طرح قانون کار وی به نشانه اعتراض در خیابان‌ها حضور پیدا کردند. این در حالی است که خبر پیروزی ماکرون به رغم اختلافات داخلی یک خبر خوشحال‌کننده برای اتحادیه اروپا به حساب می‌آید. او با حفظ موضع انتقادی جزو طرفداران اتحادیه اروپا به حساب می‌آید.

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات