چگونه هم مادر خوبی باشید و هم یک کارآفرین؟

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

کارتینا لیک می‌گوید چرا داشتن پول زیاد برای سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر می‌تواند برای رشد بلندمدت کسب‌و‌کار شما بد باشد. کاترینا لیک می‌خواهد به مشتریانش کمک کند تا همیشه احساس کنند بهترین هستند. او با استارت‌آپش به افراد کمک می‌کند تا تنش‌های ناشی از یافتن یک دست لباس مناسب را از بین ببرند. لیک موسس و مدیر ارشد اجرایی Stitch Fix است؛ یک استارت‌آپ استایل شخصی که او برای ترکیب علایق‌اش در خرده‌فروشی و تکنولوژی ایجاد کردخ است. لیک در سال ۲۰۱۰، برای اولین بار مفهوم Stitch Fix را در آپارتمان خود در شهر کمبریج در ایالت ماساچوست امتحان کرد.

او مدرک کسب‌و‌کار خود را در مدرسه کسب‌و‌کار هاروارد گرفته بود. این شرکت به‌طور رسمی در سال ۲۰۱۱ کار خود را شروع کرد (در سال ۲۰۱۴ به سودآوری رسید) و اکنون با گذشت شش سال بیش از ۵۷۰۰ کارمند و بیش از ۳۴۰۰ پرسنل استایلیست، سه دفتر کار، پنج انبار و ده مرکز فعالیت از راه دور دارد. هر مشتری Stitch Fix یک پرسش‌نامه در مورد استایل خود و سبکی که می‌پسندد پر می‌کند و یکی از استایلیست‌های این شرکت با کمک الگوریتم شرکت، پنج آیتم لباس و اکسسوری بر یک مبنای ماهانه، دو ماهه و سه ماهه برای کاربر انتخاب می‌کند و برای او می‌فرستند. آنها در خانه آن را امتحان می‌کنند و آیتم‌هایی را که نمی‌‌خواهند پس می‌دهند. هزینه ارسال رایگان است و کاربر برای هر استایلی که انتخاب شده ۲۰ دلار هزینه می‌کند که برای هر لباسی که آنها تصمیم به خرید می‌گیرند کاربرد دارد. گرچه اکنون لیک در سطح ملی به این برنامه فکر می‌کند، اما او هنوز برای پیشنهاد استایل به مشتریان شخصا زمان می‌گذارد. او می‌گوید «این کار مانند یک یادآوری‌کننده شگفت‌انگیز است که به من می‌گوید مشتریان ما چه کسانی هستند و چرا ما این کار را انجام می‌دهیم.» سایت اینترپرنر با لیک مصاحبه‌ای انجام داده است که خلاصه‌ای از آن را در زیر می‌خوانید.

روز خود را چگونه شروع می‌کنید؟ من یک نوزاد ۱۰ ماهه دارم بنابراین روز من با روز او شروع می‌شود. هر زنی که تازه مادر شده باشد می‌داند که صبح‌ها ارزشمندترین زمانی است که من با پسرم دارم. یکی از فوت‌وفن‌هایی که من در مادر بودن فهمیده‌ام این است که برای من بسیار مهم است تا زمانی که سر کار هستم توجهم را کامل به کار معطوف کنم و در مورد اینکه پسرم اکنون چکار می‌کند نگران نباشم. از سوی دیگر سعی می‌کنم تلاش ‌کنم همان سطح از حضور را در خانه نیز حفظ کنم.

چگونه روز خود را به پایان می‌رسانید؟ به نظرم این یک عادت بد است که قبل از خواب گوشی خود را چک کنید. بنابراین تلاش می‌کنم تا پیش از رفتن به تختخواب چیزی را روی کاغذ بخوانم نه روی تلفن همراهم.

استراتژی شما برای متمرکز ماندن چیست؟ کارهایی انجام می‌دهم که حواسم را منحرف کنم؛ کارهایی مانند دویدن و غذا پختن. روزهای بسیار زیادی من با اتوبوس به سر کار می‌روم؛ به نظرم این کار می‌تواند ذهن من را رها کند. زمانی که در اتوبوس هستم را دوست دارم.

زمانی که کودک بودید دوست داشتید در بزرگسالی چکاره شوید؟ می‌خواستم پزشک شوم. در مدرسه نیز در همین زمینه تحصیل کردم و در آزمون ورودی دانشکده پزشکی نیز قبول شدم. اما در نهایت متوجه شدم کار در محیط بیمارستان را دوست ندارم.

از بدترین رئیسی که داشتید چه آموختید؟ درس اصلی برای من در مورد ارتباطات بود. من عاشق شغلم بودم و افرادی که با آنها کار می‌کردم را دوست داشتم؛ اما ساعات کاری من طولانی بود و استرس زیادی داشتم. بالاخره شغلم را ترک کردم. اکنون به‌عنوان یک کارفرما دوباره به آن نگاه می‌کنم و نمی‌توانم باور کنم که نگرانی‌هایم را با مدیرم به اشتراک نمی‌گذاشتم. در Stitch Fix ما مدیرانمان را تشویق به همکاری نزدیک با افراد می‌کنیم؛ به این ترتیب آنها می‌توانند پیشرفت و کار آنها را از نزدیک ببینند.

اولین ایده کسب‌و کار شما چه بود و با آن‌چه کردید؟ در مدرسه کسب‌و‌کار، یکی از حوزه‌هایی که من را جذب کرد شکار و ماهیگیری بود. از نظر من این دو رشته جالب بودند و تکنولوژی زیادی برای خرده‌فروشی در این طبقه به‌کار گرفته نشده است. به سفر رفتم؛ ماشینی را در بوستون اجاره کردم و به نیوهمشایر رانندگی کردم. به فروشگاه‌های شکار و ماهیگیری رفتم. یکی از این فروشگاه‌ها یک فروشگاه اسلحه شکاری بود. به یاد دارم که با مالک آن فروشگاه صحبت می‌کردم تا دیدگاه‌های او را بدانم. طی ساعاتی که در آن سفر داشتم دریافتم که به این شغل علاقه زیادی ندارم. نمی‌توانم تصور کنم که کل زندگی‌ام را وقف آن کنم. به من ثابت شد زمانی که شما یک شرکت را شروع می‌کنید، تمام طول عمرتان تحت‌تاثیر آن خواهد بود.

بهترین توصیه‌ای که دریافت کردید چیست؟ زمانی که اولین بار شرکتم را شروع کردم، دریافتم که زندگی من، به‌عنوان یک موسس، در حال تبدیل شدن به یک ترن هوایی است. یک روز همه چیز فوق‌العاده است و روز دیگر همه چیز افتضاح پیش می‌رود. زمانی که موسس یک شرکت هستید، به‌خصوص در روزهای اول، گویی در یک ترن هوایی مهیج نشسته‌اید. همچنین یک موسس می‌تواند بسیار تنها باشد. شما نمی‌توانید به تیم‌تان همه چیز را بگویید. زمانی در Stitch Fix بود که به‌مدت هشت هفته پول نقد نداشتیم. برای من بسیار مهم بود که خارج از Stitch Fix به دنبال یک شبکه باشم؛ بنابراین موسسان و مدیران ارشد اجرایی دیگر وجود داشتند که می‌توانستم با آنها صحبت کنم.

یک ترفند بهره‌وری که به شدت توصیه می‌کنید چیست؟ Stitch Fix. برای من به‌عنوان یک زن که واقعا سرم شلوغ است، درک اینکه چگونه می‌توانید از زمان محدود خود حداکثر استفاده را بکنید، بسیار مهم است.