بررسی تمام خواص درمانی موز (قسمت اول)

الهه میرزاده

کارشناس تغذیه

موز یکی از پرطرفدارترین میوه‌های جهان است که طیف طرفدارانش پیر و جوان ندارد و جایگاه خود را ازسال‌های آغازین زندگی تا سنین کهنسالی در برنامه غذایی افراد حفظ می‌کند. جالب است بدانید بیش از ۱۰۰میلیون موز هرساله در جهان مصرف می‌شود و از این منظر رتبه چهارم را دراختیار دارد. مطالعات نشان می‌دهد موز علاوه بر طعم ویژه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌های مزمن و حتی صعب‌العلاج موثر واقع شده است. علاقه‌مندی تمام اقشار و دسترسی در تمام سال به این میوه استوایی، زمینه را برای تحقیقات بیشتر علمی به امری ضروری تبدیل کرده است. وجود کربوهیدرات و مقدار زیادی از ویتامین‌های گروه B، A،C و همچنین پتاسیم، موز را به‌عنوان میان‌وعده برای نیم ساعت قبل از تمرین ورزشی یا در ابتدای صبح به همراه صبحانه جهت افزایش انرژی موردنیاز، مناسب ساخته است. درواقع قرار دادن موز در برنامه غذایی روزانه ضمن افزایش توان ذهنی، سبب بالارفتن قدرت هوشیاری به‌خصوص در دانش‌آموزان خواهد شد. در این شماره با خواص بیشتر این میوه آشنا خواهیم شد.

موز و سکته

محققان دریافتند که مصرف موز در رژیم غذایی به‌دلیل وجود پتاسیم به کاهش سکته مغزی منجر می‌شود. تحقیقات جدید نشان داد که موادغذایی غنی از پتاسیم به کاهش سکته و مرگ ‌و میر ناشی از آن در زنان میان‌سال کمک می‌کند. براساس گزارش منتشر شده در یونایتدپرس اینترنشنال، محققان کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک رژیم غذایی ۹۰ هزار زن را در سنین ۵۰ تا ۷۹ به‌طور متوسط ۱۱ سال پیگیری کردند. زمانی‌که محققان پتاسیم مصرف شده و حادثه سکته مغزی و مرگ ناشی از آن‌ها را مقایسه کردند، دریافتند که بیشتر سوابق پتاسیم با سکته مغزی و مرگ کمتر در ارتباط بوده است. زنانی که پتاسیم بیشتری مصرف کرده بودند، ۱۶ درصد کمتر در معرض سکته مغزی قرار گرفته و ۱۰ درصد کمتر دچار مرگ‌ومیر شده بودند.

اختلال حواس و فراموشی در دوران کهولت

کمبود پتاسیم می‌تواند باعث افسردگی و اختلال حواس شود. میوه‌ها، سبزیجات و انواع گوشت تازه منابع سرشار از پتاسیم هستند. ازجمله منابع خوب آن موز، آرد سویا، لوبیای سفید، عدس، اسفناج، آب‌پرتقال، طالبی، برگ چغندر و آلو است. به‌دلیل اینکه افراد مسن میوه و سبزی کمتری مصرف می‌کنند، درمعرض کمبود پتاسیم و ابتلا به اختلال حواس هستند. موزهای رسیده که حاوی پتاسیم بالایی هستند و جویدن و هضم آن‌ها نیز آسان است، می‌توانند منبع خوبی برای تامین پتاسیم روزانه افراد سالمند باشند.

فشارخون بالا

موز حاوی سدیم پایین و پتاسیم بالایی است. یک موز متوسط، ۱۱ درصد نیاز روزانه پتاسیم بزرگسالان را تأمین می‌کند. برای داشتن فشارخون مناسب، مصرف کم نمک (سدیم) و مصرف زیاد منابع پتاسیم، کلسیم و منیزیم بسیار مفید است، لذا موز یک ماده غذایی مناسب برای افراد مبتلا به فشارخون بالاست، زیرا پتاسیم، دفع سدیم را از بدن تسریع می‌کند و باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و کاهش فشارخون می‌شود.

بیماری‌های قلبی

موز می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند، زیرا پتاسیم موجود در آن از فعالیت رادیکال‌های آزاد مضر جلوگیری می‌کند. همچنین مانع از تصلب و گرفتگی عروق می‌شود.

پوست و مو

باید این حقیقت را بدانید که موز میوه‌ای عالی است که اغلب به خاطر خاصیت مرطوب‌کنندگی مؤثر آن برای مراقبت از پوست و مو استفاده می‌شود. موز حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی است و درنتیجه به حفظ سلامت پوست و موی شما کمک می‌کند. این میوه منبع پتاسیم و روغن طبیعی است و به همین دلیل است که خاصیت آرامش‌بخشی دارد. موز برای درمان در زمینه‌ زیبایی نیز سودمند است، زیرا حاوی آمینواسیدی به نام تریپتوفان است.

موز و پیشگیری از آسم

مصرف موز، نفس کشیدن را آسان‌تر می‌کند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکان مبتلا به آسم که هفته‌ای یکبار موز مصرف می‌کنند کمتر دچار خس‌خس سینه می‌شوند. برای پیشگیری از حمله آسم، موز رسیده را در ماهیتابه حرارت دهید؛ سپس از روی حرارت بردارید و کمی فلفل سیاه روی آن بپاشید و آن را میل کنید تا مسیر لوله‌های تنفسی باز شود. این کار باعث می‌شود فرد به‌راحتی نفس بکشد.