برافراشته‌شدن پرچم  «کنفدراسیون»
تصاویری در اینترنت منتشر شده است که در آنها دیلان روف، مظنون به انجام کشتار اخیر در کلیسای سیاهپوستان چارلستون را با اسلحه و در حال آتش زدن پرچم آمریکا نشان داده می شود.او همچنین در تصویری دیگر، پرچم ایالت‌های حامی برده‌داری در زمان جنگ داخلی آمریکا را به دست گرفته است. پرچم یاد شده که به پرچم کنفدراسیون معروف است این روزها به صدر اخبار آمریکا بازگشته است. زیرا برخی این پرچم را همچنان نماد نژادپرستی زیرپوستی جامع آمریکا می‌دانند.
دیلان روف ۲۱ ساله که متهم به قتل ۹ نفر در کلیسای سیاهپوستان شهر چارلستون در ایالت کارولینای جنوبی است روز جمعه در دادگاه تفهیم اتهام شد اما فعلا صحبتی در مورد اینک این عمل یک عمل نژادپرستانه بوده باشد یا نه نشده است.
این در حالی است که در این مجموعه عکس‌های تازه انتشار یافته، نشانه‌های آشکاری از باور دیلان روف به برتری نژادی سفیدپوستان دیده می‌شود و از جمله او در یک تصویر در حال آتش زدن پرچم آمریکا است.
این مظنون به قتل، در تصاویر متعدد دیگر، پرچم «کنفدراسیون» را در دست دارد که در دوران جنگ داخلی آمریکا، ایالت‌های جنوبی از آن استفاده می‌کردند. در سال‌های جنگ داخلی آمریکا (۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵) ایالت‌های جنوبی این کشور با تشکیل کنفدراسیونی تلاش داشتند که با هدف تن‌ندادن به قوانین لغو برده‌داری، از ایالات‌متحده جدا شوند اما ناکام ماندند. پرچم «کنفدراسیون» در حال حاضر به‌عنوان نمادی از باور به برتری نژادی سفیدپوستان شناخته می‌شود که در زمان جنگ داخلی دیدگاه غالب در ایالت‌های جنوبی بود. هنوز معلوم نیست چه کسی این تصاویر روف را روی اینترنت منتشر کرده است. اندکی پس از انتشار این تصاویر روی یک وب‌سایت، این صفحه از اینترنت حذف شد. سوابق اینترنتی نشان می‌دهد که این دامنه اینترنتی در ماه فوریه، زمستان گذشته، به ثبت رسیده اما روشن نیست که چه کسی پشت این وب‌سایت بوده است. پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) گفته است در حال انجام تحقیقاتی روی این وب‌سایت است.
با اطلاعات به‌دست‌آمده از این تصاویر تازه، احتمال می‌رود که در ماه‌های آوریل یا مه امسال گرفته شده باشند. دیلان روف روز پنج‌شنبه هجدهم ژوئن به اتهام قتل 9 نفر از حاضران در یک کلیسای سیاهپوستان فرقه مسیحی متدیست در مرکز شهر چارلستون در ایالت کارولینای جنوبی بازداشت شد.
پلیس می‌گوید این نوجوان پیش از آنکه شامگاه چهارشنبه به روی حاضران در کلیسای امانوئل آتش بگشاید، یک ساعت در کنار آنان در این کلیسا
نشسته بود.
بنا به آمار در سال ۲۰۱۳ در آمریکا ۳۵۶۳ جرم بر پایه تنفر ثبت شده است که از میان آنها دو سومشان جرائمی بوده که علیه سیاهپوستان صورت گرفته است. در یک تصویر که از دیلان روف در فیس‌بوک منتشر شده، پرچم‌های سابق آفریقای جنوبی و رودزیا (زیمبابوه کنونی) در زمان حکومت نژادپرستانه اقلیت سفیدپوست بر سیاهپوستان، روی پیراهن او دوخته شده است. کلیسای امانوئل از قدیمی‌‌ترین کلیساهای سیاهپوستان در ایالات‌متحده است.
شهر چارلستون با 120 هزار نفر جمعیت، که یک چهارم آن سیاهپوست هستند، به خاطر تعداد زیادی کلیسا و ساکنانی از نژادها و عقاید دینی مختلف به «شهر مقدس» شهرت دارد.
منتظر مرگ خود بودند
در حالی که دو هفته است از ماجرای کلیسای امانوئل می‌گذرد برخی از سیاستمداران آمریکایی در حال ارائه اطلاعات جدیدی هستند که ممکن است روند این پرونده را تغییر دهد. به نوشته سایت سی‌ان‌ان، یکی از قانون‌‌گذاران آمریکایی در مورد روز حادثه شبهه‌ای وارد کرده که ممکن است در موضوع پگیری حادثه کلیسای امانوئل خللی وارد کند. سناتور بیل چاملی از ایالت کارولینای جنوبی می‌گوید: چرا در روز مذکور قربانیان این حادثه هیچ واکنشی به مهاجم نشان ندادند و منتظر مرگ خود مانده‌اند. او اعتقاد دارد دیلان روف به راحتی توانست دست به قتل عام سیاهپوستان بزند بدون اینکه آنها در برابر این تهاجم از خود دفاع کنند. برخی می‌گویند این سخنان تنها برای این ابراز می‌شود تا بحث تغییر قانون حمل اسلحه تحت‌الشعاع قرار گیرد. خبرنگار سی‌ان‌ان زمانی که از چاملی در مورد این شبهه می‌پرسد، او می‌گوید: «شما می‌گویید اسلحه‌ها. در ماجرای کلیسا، یک فرد لاغراندام با یک اسلحه به روی مردم سیاهپوستی که حتی از خود دفاع هم نمی‌کنند، آتش می‌گشاید، پس اینجا موضوعیت تغییر قوانین حمل اسلحه چندان جای دفاع ندارد.»
جمهوری‌خواهان سعی دارند موضوع هجدهم ژوئن را به یک حادثه جنون هیستریکی تقلیل دهند تا بحث تغییر قانون حمل اسلحه که دوباره داغ شده است، منحرف شود.
پرچم‌ها را پایین بکشید
صاحبان شرکت‌های تولیدکننده پرچم در آمریکا نیز به جمع معترضان برای پایین کشیدن پرچم کنفدراسیون از فراز ساختمان‌های کارولینای جنوبی پیوستند. مسوولان چندین موسسه بزرگ تولید و فروش پرچم در ایالت‌هایی مانند نیوجرسی، پنسیلوانیا و ویسکونسین اعلام کرده‌اند تولید پرچم کنفدراسیون را که نماد برده‌داری است، متوقف می‌کنند. بسیاری از سایت‌های خرید و فروش آنلاین از جمله «اEbay» و آمازون نیز اعلام کرده‌اند تجارت این پرچم را به روی وب گاه خود متوقف می‌کنند. همزمان، بحث پایین کشیدن این پرچم از فراز ساختمان‌های کلمبیا، به سنای محلی این ایالت نیز کشیده شده است. نمایندگان سنای کارولینای جنوبی آغاز بحث و بررسی موضوع پایین کشیدن این پرچم را تصویب کرده‌اند. بسیاری از شخصیت‌های سیاسی از جمله باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و میت رامنی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ نیز خواستار پایین کشیدن این پرچم از فراز ساختمان ایالتی کلمبیا شده‌اند. فرماندار ویرجینا نیز دستور ممنوعیت استفاده از این پرچم به روی پلاک‌های اتومبیل‌های این ایالت را صادر کرده است. پرچم کنفدراسیون نماد برده‌داری و معرف ایالت‌های جنوبی آمریکا است که ۱۵۰ سال پیش، و پس از صدور فرمان لغو برده‌داری توسط آبراهام لینکلن در مقابل ایالت‌های شمالی آمریکا صف آرایی کردند که این امر منجر به جنگ‌های داخلی
در آمریکا شد.
جنگ پرچم
رئیس‌جمهوری آمریکا با حضور در مراسم تدفین کشیش سیاهپوستی که اخیرا در جریان حمله‌ای نژادپرستانه در کلیسای چارلستون کارولینای جنوبی کشته شد، در سخنانی خواهان از بین بردن نمادهای نژادپرستی و سرکوب همچون «پرچم کنفدراسیون» در این کشور شد که مربوط به دوران جنگ داخلی است. به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در مراسم تدفین «رورند کلمنتا پینکنی» کشیش به قتل رسیده کلیسای چارلستون آمریکا حاضر شد که چند روز پیش شاهد حمله یک سفیدپوست آمریکایی بود. اوباما به 9تنی که در جریان این حمله کشته شدند، ادای احترام کرد و از آمریکایی‌ها خواست تا با درس گرفتن از این تراژدی اختلافات نژادی را میان خود از بین ببرند. این تیراندازی پس از آن موجب راه افتادن بحثی گسترده درباره میراث برده‌داری و نژادپرستی در آمریکا شد که فرد سفیدپوست عامل این حمله تصاویری از خود را در کنار «پرچم کنفدراسیون» که متعلق به دوران جنگ داخلی این کشور بوده و یادآور میراث نژادپرستی است، منتشر کرد. بلافاصله پس از این اتفاق سیاستمداران و مقام‌های آمریکا تلاش کردند تا هرگونه تعلق خاطر خود به این پرچم را رد کنند و فشارهای بی‌سابقه‌ای برای پایین آوردن این پرچم از محوطه مجلس محلی ایالت کارولینای جنوبی به راه افتاد. اوباما این پرچم را یادآور سرکوب نظام‌مند و ظلم و ستم نژادی دانست. وی در سخنرانی خود در مراسم تدفین کشیش سیاهپوست گفت: ما مدت‌ها است که چشم خود را به روی درد و رنجی که پرچم کنفدراسیون در میان تعداد زیادی از شهروندانمان ایجاد می‌کند، بسته بودیم. شاید ما اکنون درک کنیم که تعصب نژادی چطور می‌تواند حتی هنگامی که ما متوجه نیستیم، ما را آلوده کند. بنابراین ما نه فقط باید با تهمت‌های نژادی مقابله کنیم بلکه باید حتی با این وضعیت که به جای مصاحبه شغلی با یک سیاهپوست ترجیح می‌دهیم با یک سفیدپوست مصاحبه شغلی انجام دهیم نیز مقابله کنیم. وی تاکید کرد: مدت زیادی است که ما چشم خود را به روی هرج و مرجی که خشونت مسلحانه به این ملت تحمیل کرده بسته‌ایم. اکنون می‌بینیم که اکثر آمریکایی‌ها می‌خواهند که برای مقابله با این وضعیت کاری انجام شود. انتشار تصاویری از دیلان روف، عامل قتل 9 سیاهپوست در کلیسای چارلستون، با پرچم کنفدراسیون بار دیگر بحث نیمه کاره و قدیمی را مطرح کرد که امید می‌رود این بار پیامد مشخص و ملموسی در پی داشته باشد. سال‌ها است که این پرچم ایالت‌های حامی برده‌داری در زمان جنگ داخلی آمریکا، برای برخی نشان تاریخ و میراث فرهنگی ایالات جنوبی آمریکا است و برای برخی دیگر، نمادی از باور به برتری نژادی سفیدپوستان محسوب می‌شود.
به دنبال حادثه تیراندازی کلیسای چارلستون کارولینای جنوبی بسیاری خواستار برچیدن این پرچم شدند. از مجموع یازده ایالتی که در جریان جنگ داخلی آمریکا مخالف قوانین لغو برده‌داری بودند، تنها کارولینای جنوبی است که همچنان از طرح اولیه این پرچم استفاده می‌کند. به غیر از پرچم کارولینای جنوبی، پرچم‌های هفت ایالت دیگر آمریکا شامل آرکانزاس، جورجیا،
می سی سی پی، تنسی، آلاباما، کارولینای شمالی و فلوریدا نیز با الهام از پرچم کنفدراسیون طراحی شده است؛ نکته‌ای که سال‌هاست از جمله مباحث جنجال‌برانگیز در آمریکا است. پرچم کنفدراسیون همواره یادآور بخش تاریک و تلخی از تاریخ ایالات متحده آمریکا است. برده‌داری و جنگ داخلی در قرن نوزدهم از یک سو و شکل‌گیری جریان‌های نژادپرستی در اوایل قرن بیستم از سوی دیگر، این پرچم را به نمادی از باور به برتری نژادی سفیدپوستان تبدیل کرده است که همچنان در جمع گروه‌های نژادپرست آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.