داستان دستگیری
محمد غلامی پور هفته گذشته خبر دستگیری حبیب خواننده‌ای که سال‌ها در خارج از کشور زندگی می‌کرد و چند سال پیش به ایران بازگشت، بار دیگر توجه خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها را جلب کرد. این خواننده که از روزهای آغاز ورودش به کشور تاکنون با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو بوده است، این بار با خبر دستگیری‌اش توجه رسانه‌ها و فضای مجازی را به خود جلب کرد. در روزهایی که حبیب به ایران بازگشته هر از گاهی خبرهایی مبنی بر صدور مجوز برای انتشار آلبوم یا برگزاری کنسرت این خواننده منتشر شده که این اخبار هربار با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شده است. هنوز کسی نمی داندکه آیا آلبوم حبیب برای انتشار مجوزهای لازم را کسب کرده است یا نه؟ هنوز کسی جواب این پرسش را نمی‌داند که آیا حبیب می‌تواند در عرصه موسیقی به صورت رسمی فعالیت کند؟
تمامی خبرهای منتشرشده درباره انتشار آلبوم این خواننده در ابهام قرار دارد و تا وقتی که منتشر نشود، هیچ چیزی مشخص نیست. ماجرای بازگشت حبیب به ایران و درخواست مجوز و آلبوم و کنسرت و باقی جریانات از وبلاگ رضا رشیدپور، مجری جنجالی تلویزیون شروع شد. او که در دولت گذشته فعالیت رسانه‌ای نداشت و گاهی در وبلاگش اخباری را می‌نوشت، در وبلاگش خبر داد که حبیب محبیان به ایران بازگشته و قصد دارد در ایران کنسرت برگزار کند.
رشیدپور در ادامه مطلبش نوشته بود: او از ریشه‌ها حرف می‌زند و از تمام دلتنگی‌هایش در آمریکا. خیلی‌ها به او کمک کرده‌اند تا مسیر ادامه کارش در داخل کشور هموار شود. این بار که او را دیدم خبرهای خوبی داشت. ظاهرا به‌زودی مجوز رسمی برای اجرای کنسرت با صدای حبیب صادر خواهد شد.» همین نوشته وبلاگی و بعدها انتشار عکس حبیب و مجری تلویزیون آغاز ماجرای رسانه‌ای حضور این خواننده در تهران بود. در ابتدا گفته می‌شد که او با حمایت دولت دهم به ایران آمده است و اشاره می‌شد که اسفندیار رحیم‌مشایی، از حامیان این خواننده برای حضور در ایران بوده است. حتی زمزمه‌های درگوشی اشاره داشت که قرار است نخستین کمپین تبلیغاتی کاندیدای مورد نظر دولت با حضور این خواننده برگزار شود که چنین اتفاقی هرگز رخ نداد.
کار دولت دهم به پایان رسید؛ اما تصمیم این خواننده درباره ماندن در ایران وفعالیت در عرصه موسیقی ادامه داشت.حتی در همین مدت چند قطعه هم منتشر کرد که برای یکی دو تا از آنها کلیپ ویدئویی نیز ساخت که از شبکه‌های برون‌مرزی پخش شده است. او در یکی از این چند قطعه از دفاع مقدس خواند که بسیاری آن قطعه را استارت او برای دریافت مجوز و انتشار آلبوم رسمی‌اش دانسته‌اند. در زمستان سال ۹۱ اعلام کرد که آلبومی را برای انتشار رسمی آماده کرده وبه‌زودی منتشر خواهد شد.
او همان موقع در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد: انتشار آلبومم در ایران کاملا جدی است. شاید کمی زمانش طولانی شده باشد؛ اما مذاکرات صورت گرفته و جلسات فراوانی برگزار شده است. مقامات ارشد، موافقت خود را حتی به‌صورت مکتوب به من اعلام کرده‌اند و از آن لحاظ هیچ مشکلی وجود ندارد. این مدارک همه مستند و موجود است و مشکلی نیست.»
او در مورد تاخیر در انتشار این آلبوم عنوان کرده بود: «به خاطر وجود برخی افراد شخصی و غیردولتی که انگیزه‌های مالی عجیب و غریبی را سعی داشتند با من محقق کنند، کار کمی عقب افتاده است. در حال حاضر هم نسخه نهایی آلبوم در حال میکس و مسترینگ است و منتظر یک اتفاق یا موقعیت خوب هستیم که بعد از انجام مراحل مجوز، آلبوم را در داخل کشور منتشر کنیم.»
بعد از انتشار آن مصاحبه شاه‌آبادی معاون هنری وزارت ارشاد در دولت قبل اعلام کرد تا زمان حضورش هیچ مجوزی به این خواننده داده نخواهد شد. بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم هم پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد در پاسخ به سوال یکی از روزنامه‌ها مبنی بر اینکه آیا درخواستی از سوی حبیب برای انتشار آلبوم یا برگزاری کنسرت به این دفتر صادر شده است، گفت: «هیچ تقاضایی از جانب او دریافت نکرده‌ایم. هر موقع که او تقاضای خود را مبنی بر انتشار آلبوم مطرح کند، ما هم آن را بررسی می‌کنیم.»
کش وقوس‌ها درباره فعالیت‌های این خواننده ادامه داشت که ناگهان اردیبهشت امسال و همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران کتاب ترانه‌های حبیب با عنوان «مرد تنهای شب» منتشر شد. انتشار این مجموعه دوباره نام حبیب را به صدر اخبار رسانه‌ها برگرداند تا حاشیه‌های حضور او در ایران ادامه داشته باشد. هنوز ۲-۳ ماهی بیشتر از نمایشگاه کتاب تهران نگذشته است که باز هم اتفاق تازه‌ای برای او شکل گرفته است. هفته گذشته خبرگزاری‌ها از بازداشت حبیب محبیان هنگام تصویر‌برداری از کلیپ جدید خود به‌دلیل نداشتن مجوز تصویربرداری در جنگل‌های ماسوله خبر دادند. «ایسنا» در همین رابطه نوشت: «حبیب محبیان با نام مستعار حبیب، چهارشنبه در جاده ماسوله دستگیر شد.» این خبری است که دهان به دهان می‌چرخد؛ اما هنوز هیچ مقام رسمی آن را تایید یا تکذیب نکرده است. خبرگزاری دانشجویان در ادامه به نقل از سایت خبری «دیار میرزا» که یکی از سایت‌های محلی است خبر داد که حبیب به همراه تمامی عوامل ساخت ویدئو کلیپ، توسط نیروی انتظامی دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.
اگرچه خیلی‌ها دستگیری حبیب را شایعه می‌دانستند و آن را ساخته فضای اینترنتی می‌پنداشتند، اما در نهایت خبر از سوی مقامت انتظامی استان گیلان و ناصر عاشوری، نماینده فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی تایید شد و دلیل بازداشت هم ساخت کلیپ بدون مجوز بود.
نماینده فومن و شفت درباره این اتفاق گفت: «من به‌صورت حضوری با فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان فومن دیدار کردم و ایشان گفت که به این فرد به‌عنوان یک خارجی مشکوک شده‌اند و وقتی از او تقاضای ارائه مدرک کرده‌اند، او مدرک و مجوزی برای ساخت کلیپ نداشته است. به همین دلیل دستگیر و بعدا هم با دستور مقام قضایی آزاد شد.»
وی سپس به نحوه برخورد با حبیب طی ساعات بازداشتی اشاره کرد: «به گفته فرمانده نیروی انتظامی فومن از آنجا که او میهمان و یک فرد خارجی محسوب می‌شده است، تنها به‌دلیل نداشتن مدرک و مجوزهای لازم با او برخورد شده و حکم میهمان را برایشان داشته است.»
در شرایطی که تمامی خبرها درباره بازداشت حبیب به همین نقل قول‌ها در رسانه‌ها محدود می‌شد، او جزئیات دستگیری و آزادی‌اش را در قالب متنی در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار داد.