لرزه بر  انـدام خـودرو
در یک روز سرد پاییزی وقتی قصد روشن کردن خودرویتان را دارید با اولین لرزش موتور متوجه می‌شوید که اشکالی در خودروی شما به وجود آمده حال آنکه در ابتدا ممکن است این لرزش را به حساب گرم نبودن خودرو بگذارید اما لرزش‌های بعدی در روزهای مشخص و در فواصل معین شمارا کمی نگران می‌کند، در نتیجه به این سوال خواهید رسید که چرا خودروی شما به لرزش افتاده است. در مواردی با مراجعه به تعمیرگاه و بالانس چرخ‌ها آن هم با هزینه‌ای کم از نگرانی شما تا حدودی کاسته می‌شود حال آنکه ادامه لرزش موتور شما را وادار به بررسی سرویس فرمان و سیستم تعلیق می‌کند آن هم با صرف هزینه‌ای گزاف. به این ترتیب شناسایی مشکل، مساله مهمی است که به شما در جلوگیری از بروز مشکلات بزرگ‌تر و در نتیجه هزینه‌های بیشتر کمک می‌کند. گذشته از مراجعه شما به تعمیرگاه دانستن اینکه چرا خودرو به لرزش می‌افتد حاوی نکاتی است که دانستن آن برای هر دارنده خودرویی ضروری به نظر می‌رسد بنابراین قصد آن داریم که اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.
در مرحله اول باید هنگام لرزش خودرو را به یاد بیاورید، اینکه لرزش خودروی شما به هنگام فشار دادن پدال گاز است یا با لرزش‌های بریده‌ای مواجه هستید همچون وقتی که خطوط برجسته حاشیه اتوبان را موقع قرار گرفتن لاستیک روی آن احساس می‌کنید. مورد سومی هم وجود دارد اینکه خودرو به خوبی روشن می‌شود، اما پس از مدتی شروع به لرزیدن می‌کند. بنابراین اگر با موارد مذکور روبه‌رو شدید اول نگاهی به موتور خودرو خود کنید چرا که در برخی از موارد، وجود لرزش در خودرو از موتور آن ناشی می‌شود؛ به این ترتیب که نبود هوای کافی، سوخت‌رسانی مناسب و احتراق به موقع می‌توانند از دلایل بروز چنین مشکلی باشند. پس به نظر می‌رسد که زمان تعویض شمع‌ها فرارسیده است؛ و اگر وضعیت شمع‌ها مناسب است، کابل شمع‌ها نیاز به تعویض یا بازبینی دارند. همچنین فیلتر هوا و بنزین کثیف نیز می‌توانند مانع از رسیدن اکسیژن و سوخت کافی به موتور خودرو و در نتیجه باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن شوند؛ بنابراین نسبت به تعویض به موقع آنها کوشا باشید.
اما لرزش خودرو تنها از موتور نیست چرا که ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد در خودرو اکثر قطعات حرکت پس و پیش و دورانی دارند، بنابراین باید به درستی در جای خود حرکت کنند تا لرزش و تکانی در خودرو احساس نشود. اگر اکسل خودرو بر اثر تصادف یا برخوردهای شدید کج شود، پس از مدتی، در سرعت‌های بالا حرکت نرم و بدون لرزش خودرو را با مشکل مواجه خواهد کرد. این مساله ممکن است به دلیل وجود مشکل در میل گاردان نیز به وجود آید. وظیفه این قسمت انتقال نیرو به چرخ‌های عقب در خودروهای دیفرانسیل عقب است، که اگر کج شود می‌تواند در خودرو لرزش ایجاد کند. همچنین تویی چرخ که انتهای میل گاردان در آن قرار می‌گیرد، باید سالم باشد و روغن از آن نشت نکند. گرد و غبار جاده می‌تواند عاملی برای کثیف شدن آن و در نتیجه از بین بردن این قسمت شود که در ایجاد لرزش خودرو بی‌تاثیر نیست. در خودروهای دیفرانسیل جلو، از بین رفتن تویی چرخ به معنای تعویض یک اکسل است، بنابراین در سرویس و کنترل این بخش نیز سهل‌انگاری نکنید. در مورد دلایل بعدی لرزش خودرو باید نگاهی نیز به سیستم ترمز خودرو خود بیندازید.
در این بین سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا تا به حال لرزش خودرو را به هنگام فشار دادن پدال ترمز حس کرده‌اید؟ اگر جواب مثبت است باید گفت که سیستم ترمز خودروی شما به خصوص دیسک آن مشکل اصلی این مساله است. دیسک می‌تواند بر اثر ترمز زیاد که طی آن حرارت زیادی تولید می‌شود، تغییر شکل دهد. همچنین خوردگی در سطح دیسک ترمز از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. به دلیل ناصاف بودن سطح دیسک، لنت به درستی روی دیسک قرار نمی‌گیرد که نتیجه آن به وجود آمدن لرزش در خودرو است. اگر نمی‌توانید خودتان موارد بالا را بازبینی کنید، از یک تعمیرکار متخصص ترمز اتومبیل کمک بگیرید تا شما را از وضعیت ترمز خودرویتان مطلع سازد.توصیه بعدی این است که حتما نگاهی به چرخ‌های خودرو بیندازید به‌ طوری که گاهی اوقات لرزش خودرو تنها در قسمت فرمان احساس می‌شود، در این حالت تنها موردی که می‌توان به آن شک کرد، تنظیم نبودن چرخ‌ها است. بنابراین باید از محکم بودن مهره‌های چرخ‌ها مطمئن شوید.
همچنین گاهی نیاز است که بلبرینگ چرخ‌ها را تعویض کرد. اما در اکثر خودروهای امروزی کمتر دیده می‌شود که بلبرینگ‌ها دچار مشکل شوند؛ اما همان‌طور که می‌دانید هر قطعه‌ای بر اثر کارکرد و فشار زیاد مستهلک شده و باعث بروز مشکل خواهد شد.
از موارد دیگر، می‌توان به وجود نا‌صافی در رینگ‌ها اشاره کرد.
سیبک‌ها از دیگر قطعاتی هستند که نقش بسیار مهمی در روان حرکت کردن خودرو ایفا می‌کنند، بنابراین اگر نیاز به تعویض دارند زودتر در این زمینه اقدام کنید. در پایان باید به این نکته نیز اشاره کنیم که لاستیک‌ها از مهم‌ترین اجزای یک خودرو در یک سواری نرم و راحت به حساب می‌آیند. بنابراین در روش‌های مختلفی می‌توانید برای رفع لرزش اتومبیل لاستیک‌ها را مورد بازبینی قرار دهید.