نمایشگاه؛ کجای  اولویت  شهری

دنیای اقتصاد- اصفهان استانی در میانه ایران که هم از نظر صنعتی ید طولایی و هم از نظر اقتصادی همواره حرف های زیادی برای گفتن دارد. این روزها اصفهان صنعتی ترین استان و با حساب و کتاب های انجام شده پس از پایتخت، اقتصادی ترین استان کشور نیز نام دارد. این در حالی است که نمایشگاه موجود در چنین استانی که ترین های اقتصادی و صنعتی را یدک می کشد نه تنها مناسب بلکه برازنده چنین استانی نیز نیست. اینکه چرا نمایشگاه برای چنین استانی مهم است پاسخی صریح و واضح دارد. نمایشگاه ها پیشانی های اصلی صنعت و اقتصاد کشور بوده و به عنوان یک بازوی موثر در مسیر گردشگری هر کشور مطرح می شود. نمایشگاه‌های بین المللی در واقع در لایه دوم هدف گذاری های جذب گردشگر مطرح می شود چراکه در کنار فراهم کردن فرصتی برای تبادل فناوری و ایده‌ها، گردشگران مختلفی را هم به دنبال خود به کشور مقصد می کشاند.

نمایشگاه در دنیا یکی از جاذبه ها و ظرفیت های مهم پذیرش گردشگر است؛ امروزه بسیاری از کشورهای دنیا در زمینه گردشگری و تجارت فعال بوده و نمایشگاه های تخصصی خود را در طول سال به صورت هفتگی و روزانه برگزار می کنند با توجه به برند بین المللی و موضوعات این نمایشگاه ها از سراسر جهان گردشگران بسیاری به این کشورها سفر می کنند. اصفهان شهری است که از لحاظ اقتصادی و فرهنگی، جاذبه ها و ظرفیت های مهم گردشگری دارد و با توجه به جایگاه اصفهان در مرکز ایران یی تردید نمایشگاهی در خور شان اصفهان و جایگاه این شهر می تواند نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشد. در زمینه جذب گردشگر امروز شرایط ما نسبت به گذشته تغییر چشمگیر کرده اما از آنچه انتظار می رود هنوز فاصله زیادی داریم و باید از فرصت های ایجاد شده استفاده بهینه را ببریم تا بتوانیم در زمینه جذب گردشگر آنچه را که در شان شهر اصفهان است، ایجاد کنیم.گردشگر صنعتی و تجاری در کنار گردشگر فرهنگی یکی از راه کارهای توسعه گردشگری محسوب می شود . مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان می گوید: نگاه به نمایشگاه بین‌المللی اصفهان احداث یک شهرک نمایشگاهی است که می‌توان در فضای آن میزبان سه نمایشگاه مختلف هم‌زمان و یا یک نمایشگاه بزرگ بود. مهم‌ترین حسن و عامل این پروژه در کنار هم قرار گرفتن بهره‌بردار و پروژه در کناره یکدیگر است و به همین دلیل در طراحی این پروژه یک هارمونی سازه‌ای می‌بینیم که هماهنگ با سلسله کوه‌های سروشبادران و موج‌های زیبای رودخانه زاینده رود است.

رسول محققیان ادامه می دهد: به علت نزدیکی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به این مرکز قرار شده که طراحی نوری این پروژه به شکلی باشد که هنگام بر خواستن و نشستن هواپیماها در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان این پروژه مثل یک مرکز نورانی و درخشان محل ورود اصفهان را مشخص کند. وی تصریح می کند: شهرک نمایشگاهی اصفهان یک نمونه بی‌نظیر در ایران است چون شهرک نمایشگاهی تاکنون در هیچ کجای کشور جا نمایی نشده و سعی داریم که این شهرک را به طور کامل برای اصفهان در نظر بگیریم. مدیریت شهری اصفهان با دارا بودن بیش از ۵۰ درصد از سهام شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان نقش بسیار مهمی در تکمیل این پروژه دارد. به همین خاطر به سراغ اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان رفتیم تا ببینیم که واقعا چنین پروژه ای در کجای اولویت شهری اصفهان قرار دارد و اصلا آیا از نظر مدیران شهری و کسانی که برای شهر اصفهان تصمیم گیری می کنند نمایشگاه چه جایگاهی دارد . رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در این خصوص می گوید: پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان، یکی از دغدغه‌های مهم شورای اسلامی شهر است و به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه اصفهان مورد توجه شهرداری و شورای اسلامی شهر قرار دارد. رضا امینی می افزاید: در حال حاضر دولت و بخش خصوصی در این رابطه به اجماع نظر رسیده‌اند که باید زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت گردشگری را به عنوان یکی از بهترین منابع درآمدی شهر اصفهان، فراهم ساخت. وی با اشاره به اینکه یکی از زیرساخت‌های صنعت گردشگری، مباحث نمایشگاهی است، اضافه می کند: در کنار توسعه امکانات فرودگاهی، پروژه سالن اجلاس و پروژه‌هایی مانند شهر رؤیاها و آکواریوم ناژوان، مرکز نمایشگاه بزرگ اصفهان نیز در حال ساخت و آماده سازی است که این پروژه، بسته گردشگری اصفهان در محور شرق را تکمیل خواهد کرد. رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید می کند: نمایشگاه فعلی اصفهان اگرچه در سال‌های گذشته، پاسخگوی کارکردهای صنعتی و اقتصادی استان بوده، اما در فضایی غیرمتناسب با صنعت نمایشگاهی بنا شده و در حد و شأن اصفهان نیست.

امینی خاطرنشان می کند: امیدواریم این دغدغه شهری هر چه زودتر عملی شود چراکه اصفهان به عنوان شهری که چهار راه اقتصادی کشور محسوب می‌شود، به مرکزی بین المللی برای نمایش توانمندی‌های ملی نیاز دارد و از سوی دیگر با توجه به این که اصفهان مرکز تجمع گردشگران داخلی و خارجی است، این پروژه باید بر اساس مقتضیات شهر اصفهان، تأمین کننده نظر گردشگران تجاری نیز باشد. عباس حاج رسولی ها دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص پروژه نمایشگاهی اصفهان اینگونه اظهار نظر می کند: پروژه نمایشگاه بین المللی اصفهان از پروژه های مهم و ضروری شهر اصفهان به حساب می آید و باید تکمیل گردد و اگر شهرداری هزینه بیشتری هم انجام دهد امکان افزایش آن وجود دارد چراکه اینجا محل کسب و کار و درآمد بخش اقتصادی شهر است و برای عرضه کالا یک چنین نمایشگاهی احتیاج شهر اصفهان است. وی تصریح می کند: نمایشگاه فعلی اصفهان اصلا در شان شهر اصفهان نیست و خیلی کلاس پایینی دارد و باید این مجموعه فعلی هرچه سریعتر جمع شود چراکه هم نمای یک پل تاریخی را تخریب کردو هم جانمایی مناسبی ندارد. وی می افزاید: شهرداری مشکلی ندارد که به اندازه سهامش هزینه کند و این کار را نیز باید انجام بدهد و شاید در گذشته این پروژه با مشکل پولی مواجه شده اما امروز که شهرداری سهامدار اصلی است و قطعا مشکل مالی نخواهد داشت.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می دهد: بعید می دانم که نمایشگاه در سال جاری به بهره برداری برسد و شاید تنها کاری که بتوانند در سال جاری انجام دهند همزمان با ساخت پروژه تجهیزات و سوله های نمایشگاه قبلی را منتقل کنند. عضو دیگر شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه نمایشگاه بین المللی اصفهان یک بار مانده بر روی زمین بود، افزود:این پروژه از پروژه های بزرگ اصفهان بود که شهرداری همت کرد و آن را از زمین بلند کرد. چراکه می خواهیم یکی از مشکلات شهر را حل کنیم و چرخ اقتصاد این شهر راه بیافتد. داوودی، افزود: نزدیک یکسال است شهرداری اصفهان بیش از ۵۰ درصد سهم نمایشگاه را خریداری کرده و مدیریت آن را برعهده گرفته است و پس از اینکه مدیریت شهرداری تثبیت شد، مبلغی حدود ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه در بودجه خود در نظر گرفت. سید کریم داوودی می افزاید: این نمایشگاه برای تکمیل شدن نیازمند هزینه کلانی است که باید به آن تزریق شود. افق برای این مجموعه افق روشنی است، ولی اولویت شهری اصفهان ابتدا حمل و نقل عمومی سپس محیط زیست و در ردیف سوم نمایشگاه است. این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: به نظر بنده اصلا ورود به پروژه نمایشگاه جز وظایف ذاتی شهرداری نیست و نبوده است و حتما باید ارگان های دیگری مثل اتاق بازرگانی هم پا پیش بگذارند و کارخانه های اصفهانی نیز باید گوشه ای از این کار را بگیرند. داوودی تاکید می کند: این پروژه برای شهرداری خیلی آورد آنچنانی ندارد، اما برای ارگان های اقتصادی بسیار مفید است و باید آنها هم همکاری کنند و البته نظر ما این است که اگر یک مقدار ساخت این پروژه پیشرفت کنند آنها خودشان پیش خواهند آمد.