سنگ پیش پای بازار سنگ!
فرزانه احمدی- بازار بین المللی سنگ ایران؛ بازاری دائمی و بین المللی برای نمایش و فروش سنگ های داخلی در خمینی شهر اصفهان که قرار بود سنگ را با نان سنگک به مشتریان خارجی بفروشد و بازاری باشد که با جذابیت های گردشگری، حضور و خرید را برای خریداران خارجی دلچسب تر کند. این پروژه در سال 94 مجوزهای لازم را گرفت اما گویا متولیان آن همچنان نتوانسته اند بعد از گذشت 8 ماه از دریافت مجوزها، مقدمات اجرای پروژه را فراهم کنند.
در حالی که صنعت سنگ ما با مسایلی مانند بالا بودن قیمت محصول نهایی در مقایسه با رقبا، میزان زیاد پرت به دلیل نبود تکنولوزی روز دنیا، عدم استفاده از تکنیک های جدید بازاریابی، نبود استانداردهای بسته بندی و کنترل کیفی، و ... روبروست، پروژه هایی نظیر بازار بین المللی سنگ ایران می تواند در پسابرجام گامی جلو در جهت شناساندن و فروش سنگ ایران به جهان باشد. حالا متولیان ایجاد این بازار، حرکت از فروش سنتی به فروش مدرن، برند سازی برای صنعت سنگ، ارتقای دانش و تکنولوژی را از اهداف شکل گیری چنین مجموعه ای ذکر می کنند.احمد صرامی، مدیرعامل شرکت راهبرد بازار سنگ مهربین که متولی اجرای این پروژه است گفت: تاکنون بازاری در کشور وجود نداشته است که هم سنگ را عرضه کند و هم امکانات رفاهی و گردشگری برای خریداران فراهم کند، اما ما به دنبال ارایه هر دو موضوع به طور همزمان هستیم.وی وجود پنجره واحد تجاری در این منطقه را از مزایای آن عنوان کرد و گفت: مهمترین عملیات این پنجره، تسهیل در امور گمرکی و بانکی است. وی ادامه داد: مجموعه هتل، رستوران و باغ شهر هم در نظر گرفته شده است تا مسایل اقامتی و گردشگری بازدیدکنندگان را حل کند. وی میزان سرمایه لازم برای احداث طرح را در هر فاز رقمی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد. صرامی که در سال گذشته و پس از دریافت مجوزها، اعلام کرده بود که طی دو ماه، کلنگ زنی مجموعه آغاز می شود، با گذشت ۸ ماه به دنیای اقتصاد گفت: امروز برای اجرای پروژه با معضلات متعدد اداری درگیر هستیم و با وجود همراهی و کمک های ویژه نماینده شهرستان و فرماندار و مدیران اداره های خمینی شهر، به دلایل مختلف هنوز مقدمات شروع پروژه انجام نشده است.

صرامی در این باره تصریح کرد: پس از دریافت مجوزها، از آنجا که منطقه مورد نظر برای احداث بازار، در محدوده پایین اراضی منطقه نمونه گردشگری لادر قرار گرفته است که از لحاظ مالکیت و تصرفات بین مسکن و شهرسازی و شهرداری خمینی شهر باید مرحله کارشناسی را طی می کرد، زمانی جهت تعیین وضعیت قیمت گذاری و مالکیت و مشخص شدن سهم شهرداری طی شد که البته همچنان کار در این مرحله مانده است که امیدواریم با مساعدت مسوولان این مسئله هر چه زودتر رفع شود. وی بیان کرد: با وجود این مشکل، ما در حوزه خدمات و مدیریت صادرات در طی یکسال گذشته اقداماتی انجام داده ایم که مهمترین آنها ایجاد پرتال جامع سنگ، تهیه استانداردهای مرتبط با فرآوری، بسته بندی، حمل و نقل و ... و شروع پروژه بزرگ برندینگ صنت سنگ بوده است.مدیرعامل شرکت راهبرد بازار سنگ مهربین با اشاره به اینکه این شرکت در حوزه مطالعات و مباحث پژوهشی پروژه هم دست روی دست نگذاشته است، گفت: با توجه به اینکه در سال های گذشته مطالعات پراکنده ای در شرکت شهرک های صنعتی استان، اتاق بازرگانی اصفهان و شهرک علمی، تحقیقاتی صورت گرفته بود، این شرکت ضمن بهره مندی از نتایج آن، برای تکمیل مطالعات با بهره مندی از مشاوران خبره، پژوهش های جامعی در دو سطح ملی و بین المللی انجام داد.صرامی افزود: در خصوص طراحی بازار هم این شرکت با بهره مندی از معماران ایرانی صاحب نام در جهان، مجموعه ای همخوان با معماری ایرانی و با استفاده از استانداردهای روز دنیا در زمینه نمایشگاه و بازار سنگ طراحی کرده است. وی در خصوص جذب سرمایه گذار برای پروژه گفت: فعالان حوزه سنگ داخلی جهت سرمایه گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده اند، سرمایه گذار خارجی نیز پس از اجرایی شدن برجام در حال برنامه ریزی جهت حضور در ایران و مشارکت در چندین پروژه ملی است که به امید خدا این پروژه از اولویت های اصلی آنها خواهد بود.طبق گفته صرامی، گویا بسیاری از مقدمات آماده است، اما از همان گام اول یعنی واگذاری زمین، پروژه به مشکل برخورده است. حالا که برجام- جسته و گریخته- دارد امکان حضور خارجی ها را فراهم می کند، انگار ما می خواهیم خودمان را تحریم کنیم