آیا کسب‌وکارتان برای تعطیلات سال نو آماده است؟
مترجم: مریم رضایی
فصل تعطیلات سال نو اغلب شلوغ‌ترین و پرازدحام‌ترین دوران سال برای کسب‌وکارهای کوچک و افزایش تقاضا از سوی اطرافیان مالکان این کسب‌وکارها است. مالکان کسب‌وکارهای کوچک و خانواده‌های آنها با آمادگی کامل شانس خود را برای داشتن تعطیلاتی شاد و شروع یک سال خوب افزایش می‌دهند. به‌طور کلی، هر کسب‌وکاری می‌خواهد آماده باشد که از سودآورترین دوره زمانی سال بیشترین بهره مالی را ببرد. اما این یک واقعیت است که شما تنها کسب‌وکاری نیستید که امیدوارید از این فصل شلوغ بیشترین استفاده را داشته باشید. بنابراین مهم است که در میدان رقابت در این دوران یک قدم جلو باشید. نکات زیر به شما کمک می‌کند خودتان و کسب‌وکارتان را برای تعطیلات آماده کنید.
۱) دخیل کردن پرسنل
اولین موضوعی که باید مد نظر قرار دهید توجیه کردن پرسنل است. بسیار مهم است که در این فرآیند آنها را هم دخیل کنید. بنابراین از آنها بپرسید که در فصل تعطیلات سال گذشته چه کم و کاستی‌هایی وجود داشته است. تجربه سال گذشته به آنها چه می‌گوید؟ به نظر آنها چه چیزی کاربرد موفق داشته و چه چیزی با شکست مواجه شده است؟ همچنین اضافه‌کاری‌های مخصوص تعطیلات را برای فروش و سفارش‌های بیشتر باید در دستور کار قرار دهید. بنابراین برنامه‌ای مدون در مورد این ساعات اضافه برای همکاران خود ترتیب دهید. چون اضافه‌کاری یک شرایط غیرعادی محسوب می‌شود، سعی کنید به کارمندان انگیزه بدهید. روش‌های مختلفی برای این انگیزه‌بخشی وجود دارد. واضح‌ترین و رایج‌ترین آنها انگیزه‌های مالی است، اما دادن مرخصی‌های بیشتر بعد از تعطیلات و یا هدیه‌های تشکر هم می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.

2) مرتب پیگیر انبار موجودی باشید
بخش عمده‌ای از موفقیت یک کسب‌وکار در فصل تعطیلات به توانایی آن در ارائه چیزی که مشتریان نیاز دارند بستگی دارد. این مساله با موجودی کالا شروع می‌شود. نگاهی به روند فروش سال‌های گذشته نشان می‌دهد که مالکان کسب‌وکارها می‌توانند تشخیص دهند کدام محصولات بیشتر مورد استقبال مشتری بوده است. به یاد داشته باشید که سفارش بیش از حد یک محصول می‌تواند به اندازه تمام شدن کالایی که تقاضای بالایی دارد، بد باشد. پر کردن قفسه‌ها از کالاهایی که کلا جابه‌جا نمی‌شوند، ضرر محسوب می‌شود. اگر ارقام فروش سال گذشته کمکی به لیست خرید امسال نکند، برنامه‌ای برای پیگیری فروش در همین زمان داشته باشید. این موضوع نه تنها در فصل تعطیلات فعلی به شما کمک می‌کند، بلکه می‌تواند آمادگی بهتری برای برنامه‌ریزی‌های سال آینده ایجاد کند. همچنین در این دوره از سال باید هر ابزار کمکی را که نیاز دارید سفارش دهید. ابزارهای تحقیقاتی اینترنتی و نیز سیستم‌های مدیریت بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی می‌توانند در این میان به شما کمک کنند تا پیگیر موجودی کالا و سفارشات خود باشید.

3) کارهای اداری را به حداقل برسانید
فروش در حجم بالا و ساعات کاری زیاد احتمال این را که صاحبان کسب‌وکار از مدیریت کارهای اداری به شیوه‌ای زمان‌بندی شده باز بمانند، بالا می‌برد. در مواقع اضطراری و پرازدحام مثل روزهای قبل از تعطیلات سال نو، اول مشتری مهم است و بقیه چیزها در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند. کسب‌وکارهای کوچک امروز باید از پیشرفت‌های تکنولوژیک بی‌شماری بهره ببرند تا بار مدیریت کارهایی مثل حسابداری، فاکتورنویسی و جمع‌آوری داده‌های مشتریان کم شود و معاملات کسب‌وکار تا حد امکان اتوماتیک‌سازی شوند. لارا میلر، مدیر پروژه اپلیکیشن اینک (Ink) از شرکت چیس (Chase) می‌گوید: «بسیار مهم است که صاحبان کسب‌وکارهای کوچک بدانند چگونه باید از تکنولوژی استفاده کنند تا نیازهای کسب‌وکارشان مدیریت شود. این تکنولوژی‌ها می‌توانند به سرعت و به راحتی زمان و انعطاف‌پذیری بیشتری در اختیار صاحبان کسب‌وکارهای کوچک قرار دهند تا آنها بر رشد و بقای کسب‌وکارشان متمرکز شوند.»

4) از فروش و هزینه‌ها آگاهی کامل داشته باشید
در این دوره از سال، همه چیز با سرعتی آتشین حرکت می‌کند که این موضوع نظارت دقیقه به دقیقه بر وظایف کاری روزانه را سخت می‌کند. همچنین این یعنی برای وفق دادن چک‌ها و ترازنامه‌ها باید زمانی بیش از حد معمول صرف کنید. در همین مرحله است که اتوماسیون و تکنولوژی بهترین دوست یک صاحب کسب‌وکار تلقی می‌شود. محصولی مثل اپلیکیشن اینک، پیام‌های کوتاه فوری در مورد فروش و خرید را در کامپیوتر اعلام می‌کند. به گفته میلر «مهم است که صاحبان کسب‌وکار ابزارهای مناسب را در اختیار داشته باشند تا به رفع نیازهای رایج کسب‌وکارشان کمک کند.» اپلیکیشن اینک برای هزینه‌های غیرقابل انتظار و دقیقه نودی، به کاربران امکان می‌دهد عکس‌ وصولی‌ها را بگیرند و از طریق نرم‌افزار حسابداری آنها را پیگیری کنند تا در شلوغی‌ها گم نشود.

5) استراتژی بازاریابی ایجاد کنید
این مهم است که کسب‌وکارها بتوانند در برابر حیله‌های بازاریابی و تبلیغات بی‌پایانی که برای جذب و اقناع مشتریان به کار می‌رود، مقاومت کنند. کسب‌وکارهای کوچک در عوض باید بر تبلیغات ویژه تعطیلات سال نو که برای محصولات و خدمات خودشان طراحی شده متمرکز شوند. صاحبان کسب‌وکارها باید بدانند چگونه این تبلیغات را پیش روی مشتریان بالقوه قرار دهند. در اینجا چند گزینه مطرح می‌شود:

* بازاریابی از طریق ایمیل هنوز موثرترین راه برای جذب مشتری است.

* رسانه‌های اجتماعی نیز اولین قدم واضح در این مسیر محسوب می‌شوند. تبلیغات اولیه در این رسانه‌ها می‌تواند رایگان باشد و سپس برای ترویج محصولات و خدمات در سایت‌ها می‌توان از گزینه‌های پولی استفاده کرد. همچنین شرکت‌ها ممکن است بخواهند کمپین‌های تبلیغاتی را از موتورهای جست‌وجوی بزرگی مثل بینگ و گوگل مد نظر قرار دهند و فروشگاه‌های فیزیکی باید تبلیغات محلی درون فروشگاهی را در نظر بگیرند.

* داده‌های مشتریان را جمع‌آوری کنید تا به آنها در مورد حراجی‌های آینده اطلاع دهید. می‌توانید در ازای دریافت اطلاعات مشتریان دائمی مثل شماره تلفن یا آدرس ایمیل، تخفیف‌های ویژه برای آنها در نظر بگیرید.

6) سازماندهی شده بمانید
در دوران پرمشغله قبل از تعطیلات سال نو، مطمئنا باید کارهای شما سازماندهی شده باشد. بنابراین، قبل از اینکه زمان را از دست بدهید، چه کاری می‌توانید انجام دهید که همه چیز نظم خود را داشته باشد؟ اگر فروشگاهی فیزیکی دارید، سازماندهی کردن کارها یعنی اطمینان از اینکه فروشگاه شما نظم و پاکیزگی لازم در آستانه فروش سال نو را دارد که دکوراسیون و تزیینات سال نو هم شامل این قضیه می‌شود. آمادگی برای فصل تعطیلات برای سوددهی در پایان آن بسیار تاثیرگذار است. در پایان فصل نباید حتی یک ریال محاسبه نشده باقی بماند. سازمان، پیگیری مناسب و استراتژی‌های برنامه‌ریزی شده برای یک فصل تعطیلات موفق و موثر مهم هستند.