هوندای سه سیلندر سریع‌تر از ویرون!

در یک‌سال گذشته بوگاتی با معرفی شیرون توانست کانون توجه سوپراسپرت‌های دنیا را به خود جلب کند و با ویژگی‌هایی که در این خودرو گنجاند توانست جانشین لایقی برای نسخه موفق ویرون معرفی کند که در زمان خود مدعی سرعت و شتاب و همچنین فناوری در دنیای سوپر اسپرت‌ها بوده است. این خودرو‌ها با داشتن ۱۶ سیلندر قدرتی بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ اسب‌بخار تولید می‌کنند، اما شرکت هوندا که در میان برندهای خودروساز از ارزش برند بالایی برخوردار است مدعی شده است با درگستری ۳ سیلندر می‌تواند بوگاتی ویرون را بگیرد و از این غول پرشتاب جلو بزند. هوندا نام این خودرو را S-Dream Streamliner گذاشته است. تصور غالب این است که برای رسیدن به سرعت‌های بالا نیز به تعداد بالای سیلندر با فناوری بسیار پیچیده است، اما هوندا مدعی است با سه سیلندر کم حجم هم می‌توان به سرعت‌های بالا دست یافت.

شرکت بنز هم در مدل مفهومی و کاملا خاصی تنها با کمک چهار سیلندر قرار است مدعی سرعت و شتاب باشد و این موضوع نشان می‌دهد تغییراتی در موتورها در حال شکل گیری است و موتورهای آینده ممکن است از نظر مکانیکی پیچیدگی‌های فنی کمتری در ظاهر داشته باشند. هوندا اعلام کرده که قدرت خروجی از این موتور سه سیلندر تنها ۶۳ اسب‌بخار است. پر سرعت ترین وسیله‌ای که هوندا موفق شده است بسازد هواپیمای هوندا جت است و این شرکت قصد دارد با فناوری‌های جدید به سرعت روی زمین هم بالایی برسد و از این هواپیما هم پیشی بگیرد. خودروی جدید هوندا توانست به سرعت ۴۲۱ کیلومتر در ساعت برسد که از رکورد سرعت بوگاتی ویرون بیشتر است و آن را در هم شکسته است. موتوری که هوندا در این خودرو استفاده کرده است ۶۰۰ سی سی حجم دارد و این موتور شبیه موتور خودروی S۶۶۰ ساخت شرکت هوندا است.

با شکستن این رکورد سرعت تعاریف خودروهای سوپر اسپرت تغییرات زیادی می‌کند و به نظر می‌رسد خودروهایی با موتورهای کم حجم هم می‌توانند عملکردی فوق‌العاده داشته باشند. البته این خودرو شبیه خودروهای درگ است و بدنه‌ای بسیار کشیده و موشک مانند دارد که در رده خودروهای خیابانی دسته بندی نمی‌شود. بخش مهمی از رسیدن این هوندا به این سرعت اعجاب انگیز با موتور کوچک به همین بدنه باز می‌گردد. جایی که طراحان هوندا اصول آیرودینامیک را به بهترین شکل ممکن رعایت کرده‌اند. همچنین برای بدنه نیز از یک پوشش شفاف سلولزی استفاده شده است که اصطکاک کمتری با هوا دارد؛ یعنی در مقایسه با رنگ یا فیبرکربن هوا بهتر روی این پوشش جدید لیز خورده و عبور می‌کند. با وجود اینکه موتور ۶۰۰ سی‌سی و سه سیلندر S-Dream Streamliner شبیه به موتور خودروی S۶۶۰ هوندا است اما برای تولید قدرتی که هوندا ادعا می‌کند که سه برابر بیشتر از آنچه قبلا به‌دست آمده است، تغییرات زیادی در آن اعمال شده است تا خودرو با موتوری کوچک به سرعت سرسام‌آوری برسد و رکورد شکنی کند. هوندا قدرت این موتور را اعلام نکرده اما اگر قدرت آن را بنا بر ادعای هوندا سه برابر موتور S۶۶۰ بگیریم، چیزی در حدود ۱۹۰ اسب‌بخار می‌شود.

تیمی متشکل از ۱۶ مهندسی ژاپنی که از میان ۱۰۰ داوطلب انتخاب شدند، رکورد جهانی FIA جدیدی را برای خودرویی با کلاس دسته-A گروه یک کلاس-۴ (خودروهایی با موتور فوق‌سبک) به ثبت رساندند و حتی جای رکورد سرعت زمینی پیشین هوندا که توسط تیم مسابقه فرمول یک هوندا در سال ۲۰۰۶ در منطقه بون‌ویل به‌دست آمده بودند را گرفت. در این رکورد که در سال ۲۰۰۶ توسط تیم هوندا به‌دست آمد سرعت خودروی فرمول یک ۱۰ سیلندر به‌طور متوسط ۴۰۰ کیلومتر در ساعت بوده است. راننده این خودرو آیرودینامیکی موتورسوار ژاپنی هیکارو میاگی بود است که اکنون می‌تواند ادعا کند که سریع‌ترین خودروی هوندایی که تاکنون ساخته شده است را رانده است. این خودروی سه سیلندر راه زیادی در پیش دارد تا به رکورد سرعت هونداجت برسد که برابر است با ۷۷۸ کیلومتر در ساعت.

این هواپیما در بخش تولیدات هوایی هوندا تولید شده است. این موشک زمینی قرار بود به سرعت ۲۶۶ مایل (۴۲۷ کیلومتر در ساعت) برسد اما به‌صورت رسمی سرعت ۴۲۱ کیلومتر برایش به ثبت رسیده است. هوندادر رابطه با مشخصات فنی موتور این خودروی ایرودینامیک اطلاعاتی را منتشر نکرده است اما اخیرا این شرکت در بخش فناوری‌های نو دست به ابداعات و نوآوری‌های جدیدی زده است. رسیدن به سرعت‌های بالا روی زمین و هوا همواره برای شرکت‌های مختلف و خودروسازان هدف مهمی بوده است و همین موضوع باعث شده است تا شرکت‌ها بودجه زیادی را صرف تحقیق و توسعه موتورهای جدید که با انرژی کمتر راندمان بالاتری دارند اختصاص دهند. این موضوع باعث شده است تا رشد صنعت خودرو راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود و خودروسازها راه خود را برای رسیدن به بالاترین سرعت‌ها را هموار‌تر بیابند اما رسیدن به یک کیلومتر سرعت بیشتر موضوعی نیست که به راحتی بتوان به آن دست پیدا کرد.

هوندای سه سیلندر سریع‌تر از ویرون!

هوندای سه سیلندر سریع‌تر از ویرون!