کامیونت تمام الکتریکی بنز

مرسدس بنز با ارائه یک کامیونت مفهومی نشان داد که برای تولید خودروهای کار و تجاری الکتریکی عزمی جدی دارد. این اولین کامیونت الکتریکی مفهومی جهان است که به‌طور رسمی معرفی می‌شود. قبل از آن مرسدس بنز چند نمونه کامیون بزرگ مفهومی را معرفی کرده بود که در کنار الکتریکی بودن، قابلیت خودرانی نیز داشتند.

بنز نام این خودروی مفهومی را urban eTruck، به معنی کامیون الکتریکی شهری گذاشته است. به نظر می‌رسد بنز جای خوبی از بازار آینده را نشانه گرفته است. بخشی که اصطلاحا حمل و نقل کوتاه‌ برد نامیده می‌شود. بخش زیادی از حمل‌ونقل‌ کالاها به حمل و نقل درون شهری یا بین شهری با فاصله نزدیک تعلق دارد. از قضا دولت‌ها و قوانین روی این بخش به دلیل آلایندگی بسیار حساس هستند و اگر بنز بتواند خودروهای پاک برای این بخش از بازار تولید کند، هم خودش سود زیادی می‌برد و هم گره بزرگی از آلودگی شهرهای بزرگ باز می‌کند. در حال حاضر بزرگ‌ترین‌ مشکلی که بر سر راه کامیون‌های بزرگ الکتریکی قرار دارد، مساله باتری و شارژ آن است که برای مسافت‌های گوناگون پاسخگوی نیاز این وسایل نقلیه نیست. فناوری‌های مربوط به باتری نتوانسته‌اند پا به پای توسعه خودروهای الکتریکی پیش بیایند. اگر چه در بخش رانندگی شهری و خودروهای سواری می‌توان با آنها کنار آمد، اما برای یک کامیون الکتریکی که باید مسیرهای طولانی بیرون شهر را طی کند و ممکن است تا صدها کیلومتر به برق دسترسی نداشته باشد، جوابگو نیستند.

اما برای کامیونت‌هایی که در شهرها قرار است فعالیت کنند، این مشکل چندان مطرح نیست و می‌توان نسبت به عملی شدن ایده کامیونت‌های الکتریکی امیدوار بود. Urban eTruck مرسدس بنز دارای دو موتور الکتریکی است که به‌طور مستقیم روی محورهای اول و دوم این کامیونت سه محور قرار گرفته‌اند. قدرت مجموع این موتورها ۳۳۴ اسب بخار است و گشتاوری که تولید می‌کنند به ۱۰۰۰ نیوتن متر می‌رسد. این اعداد برای یک کامیونت کاملا قابل قبول به نظر می‌رسند و می‌توانند کاربردی بودن آن را تضمین کنند. بنر برای این کامیونت از باتری‌های ۲۱۲ کیلووات ساعتی استفاده کرده است. با هر بار شارژ کامل این باتری‌ها می‌توان تا ۲۰۰ کیلومتر را پیمود. این اعداد برای شروع کافی به نظر می‌رسند، اما در مقایسه با کامیونت‌های دیزلی حرف زیادی برای گفتن ندارند. مرسدس بنز در این کامیونت از فناوری‌های خودران استفاده نکرده و تنها فناوری متفاوت آن آینه‌هایش هستند. به جای آینه در Urban eTruck از دوربین استفاده شده است.