آینده به روایت نیسان
نمایشگاه خودرو ژنو 2016 هم تمام شد و خودرو‌سازان با معرفی خودروهای جدید که مجهز به تکنولوژی‌های نو هستند کمک کردند بتوانیم تصور کنیم که چه آینده‌ای در دنیای ماشین‌ها و بخش‌های وابسته به آن در انتظار ماست و احتمال دارد دیر یا زود از راه برسد. شرکت نیسان با انتشار ویدئو کلیپی آینده‌نگر، سفری به آینده‌ای نه‌چندان دور داشته است که در آن چگونگی دریافت و ذخیره انرژی در خودرو لیف (اولین مدل خودرو تمام برقی نیسان) و همچنین ارتباطش با سایر خودروها و منابع انرژی به تصویر کشیده شده است. نیسان در این کلیپ نشان داده است که دنیا چگونه می‌تواند مساله سوخت را حل کند و از ایجاد آسیب‌های بیشتر به محیط زیست جلوگیری کند. در طول تاریخ پیدایش بشر، تامین انرژی مهم‌ترین‌ مساله او بوده و خواهد بود، با افزایش سبز‌سازان در دنیای خودروها پیش‌بینی می‌شود 8 درصد از برق دنیا صرف شارژ باتری‌های خودروهای الکتریکی خواهد شد.

تولید انرژی از امواج دریا، توربین‌های بادی، صفحات خورشیدی و سدها از جمله منابع تجدید‌پذیری هستند که در حال حاضر سهم قابل توجهی از تولید را به خود اختصاص نداده‌اند و برای رسیدن به نقطه مطلوب مورد نظر نیسان، باید تلاش‌های بیشتری برای تامین زیر ساخت‌های تولید انرژی پاک انجام شود. نیسان پیش‌بینی می‌کند در آینده روش‌های متنوعی برای شارژ خودروها در دسترس خواهد بود و جایگاه‌های سوخت‌گیری به شکل امروزی دیگر وجود نخواهد داشت و خودروها در هر محلی که باشند می‌توانند به‌صورت بی‌سیم یا با سیم انرژی دریافت کنند. هر خانه، ساختمان و خیابان خود می‌تواند منبع تولید انرژی باشد یا درصورت نیاز انرژی مورد نیاز خود را از باتری خودروها بگیرد. این داد‌و‌ستدها باعث می‌شود گردش انرژی به‌خوبی صورت بگیرد و هیچ چیزی در هیچ جایی هدر نرود.

در دنیایی که نیسان پیش‌بینی کرده است همه چیز به هم ارتباط خواهد داشت، به عبارت دیگر خیابان‌ها و منازل و ساختمان‌ها در ارتباط با هم به تولید انرژی پاک خواهند پرداخت و در باتری‌های خود ذخیره خواهند ساخت و در صورت لزوم در اختیار خودروها و سایر وسایل خواهند گذاشت. پیشرفت در فناوری‌های ساخت باتری‌ها ممکن است به پیشرفت‌های غیر‌قابل انتظار در این صنعت منجر شود. ساخت روش‌های شارژ فوق سریع، باتری‌هایی با توان بسیار بالا و وزن کم باعث بروز انقلابی در خودروهای سبز خواهد شد؛ هر‌چند باتری‌های امروزی در مقایسه با نسل قبل خود قابل مقایسه نیستند و رشد قابل توجهی داشته‌اند. در دنیای فناوری و الکترونیک مثال‌هایی از این دست بسیار وجود دارد که تنها با ایجاد تغییر یا استفاده از نیمه هادی‌ها چه انقلابی ایجاد شده است. دنیا برای رسیدن به انقلابی سبز در میان خودروهای برقی به چنین مواردی نیاز حیاتی دارد.

در این دنیای سبزی که نیسان پیش‌بینی می‌کند شما به‌دلیل عدم انتشار دودهای مضر می‌توانید با خودروی خود وارد ساختمان‌ها و حتی محل کار خود شوید و در همه حال به‌صورت خودکار خودرو شما انرژی مورد نیازش را می‌تواند از محیط دریافت کند. تصور کنید به منزل بازگشته‌اید؛ در صورت در دسترس نبودن انرژی مورد نیاز خودرو در محل مسکونی، نیاز نخواهد بود خود را درگیر یافتن منبعی برای تامین انرژی باشید و فقط کافی است به خودران خود اطمینان کرده و از آن پیاده شوید، با فعال شدن سیستم خودران او می‌تواند به نزدیک‌ترین محل شارژ بی‌سیم مراجعه کند و بعد از پر‌شدن باتری‌ها مجدد به پارکینگ منزل شما بازگردد و در صورت نیاز صبح که از خواب بیدار می‌شوید خودرو برق مورد نیاز منزل را هم تامین می‌کند. نیسان همچنین پیش‌بینی می‌کند که باتری‌های قدیمی نیسان لیف را می‌توانید در منزل برای ذخیره انرژی استفاده کنید و شاید باتری کارکرده برای حرکت خودرو انرژی کافی نداشته باشد؛ ولی می‌تواند برای وسایل کم‌مصرف دیگر مورد استفاده قرار بگیرد که این خود باعث افزایش دوره مصرف باتری می‌شود.

تکنولوژی زمانی پیشرفته لقب می‌گیرد که نقش فعال انسان در آن کمرنگ‌تر باشد. بنابراین در میان تمام نوآوری‌ها اصل ساده بودن در نحوه استفاده اهمیت زیادی می‌یابد. انسان آینده علاقه چندانی به درگیر شدن با پیچیدگی‌های فناوری‌های مورد استفاده‌اش ندارد و به‌عنوان کاربری عادی باید وقت و انرژی خود را صرف تخصص و حرفه اصلی خود کند. در دنیایی که سرعت رشد علم و دانش در آن به‌گونه‌ای شده است که مرزها و رکوردها به‌سرعت شکسته می‌شوند، جایی برای اتلاف وقت و انرژی وجود نخواهد داشت.