الکتریکی‌ها وارد دنیای جی‌تی می‌شوند

خودروهای برقی به باتری‌های چند ده کیلوواتی مجهز شده‌اند که می‌توانند توان لازم برای رسیدن به سرعت‌های بسیار بالا را برای خودرو‌ها فراهم کنند. ظهور خودروهایی مانند تسلا مدل S و خودروهای غیر‌رسمی که توسط شرکت‌های کوچک به‌صورت دستی تولید می‌شوند و امکان رسیدن به سرعت‌های بالا را مهیا کرده‌اند. رکوردهایی که پشت‌سر هم در بخش خودروهای برقی شکسته می‌شوند پای فرمول E را هم به میان آورده است که در آن خودروهایی شبیه خودروهای فرمول یک بدون هیچ‌گونه آلودگی به رقابت با هم می‌پردازند و البته نحوه اعلام برنده‌ها متفاوت است و خودرو‌ها در شرایط یکسانی قرار دارند. در کنار فرمول E رقابت‌های اتومبیلرانی GT هم در حال شکل‌گیری است و می‌توان انتظار داشت به زودی مسابقات درگ خودروهای برقی هم به‌وجود بیاید.

مسابقات قهرمانی GT با خودروهای صد درصد برقی موضوع جدیدی است که با جدیت تمام دنبال می‌شود. تسلا مدل S P۸۵+ کاندیدای این رقابت‌ها خواهد بود و تاریخ شروع این مسابقات در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶ و در جزیره لبیزا در دریای مدیترانه خواهد بود. تغییراتی که در این خودروها صورت گرفته است، مشخص نیست اما بر اساس مدلی دقیق تسلا S که P۸۵+ است می‌توان دریافت باتری‌های ۸۵ کیلواتی در آنها قرار دارد. خودروهای برقی سریع‌تر از آنچه که پیش از این تصور می‌شد در حال ورود به بخش‌های مختلف جامعه هستند و شکل‌گیری رقابت‌های اتومبیلرانی موید همین مطلب است که جامعه توانسته در کارآیی و عملکرد بالای این خودروها اعتماد کند. رکورد حرکت خودرو با نیروی باتری به ۴/ ۵۴۹ کیلومتر در ساعت می‌رسد که خودروی شبیه موشک و بسیار دراز در صحرا و شوره‌زاد موفق شده است به آن دست پیدا کند و این رکورد تا ۵۷۶ کیلومتر در ساعت هم افزایش پیدا کرده است. تسلا به‌عنوان سومین خودروی سریع برقی شناخته می‌شود و اولین خودروی پرشتاب برقی است که به مرحله تولید رسیده است.

در دنیای ماشین‌ها آنچه اهمیت دارد تولیدی بودن یک خودرو است. عموما خودروهایی که پا به رقابت‌های قهرمانی می‌گذارند اگر قوانین اجازه دهند تغییرات زیادی روی آنها انجام می‌شود و معمولا با افزایش توان خودروها به عملکرد بالاتری می‌رسند. در کناراین رقابت‌ها که هر روز در حال افزایش است و این اتفاق را می‌توان ناشی از تایید فناوری بالای خودروهای برقی دانست، برخی کشورها در حال بررسی نحوه ورود این خودروها به بازار داخلی خود هستند و در این میان لهستان در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ بیش از یک میلیون خودروی برقی در این کشور تردد داشته باشد. مقامات این کشور اعلام کرده‌اند که مشوق‌های مالیاتی خوبی برای ۱۰۰ هزار خودروی برقی در نظر گرفته‌اند و همچنین بودجه‌هایی را هم برای ساخت و تولید خودروهای برقی تا سال ۲۰۱۸ در نظر گرفته‌اند. خودروهای برقی با توجه به مدیریت زمان شارژ می‌توانند در مصرف بهینه برق سهم قابل‌توجهی داشته باشند. در لهستان بخش عظیمی از نیروی برق توسط سوخت‌های فسیلی و زغال‌سنگ تولید می‌شود و برای جلوگیری از هدر رفت این برق در طول شب، خودروهای برقی می‌توانند از این برق مازاد استفاده کنند و آن را برای استفاده در روز در خود ذخیره کنند. در طرح‌هایی که برای آینده خودروهای برقی در نظر گرفته می‌شود حتی فروش برق مازاد در ساعت‌های اوج مصرف برق هم مطرح شده است که علاوه بر تنظیم برق مورد نیاز باعث درآمد‌زایی برای مالک یک خودروی برقی و در نتیجه کاهش هزینه شارژ باتری‌ها می‌شود.

در همان روزهای آغازین صنعت خودرو، مسابقات اتومبیلرانی هم شکل گرفتند و خود انگیزه‌ای شد برای ساخت خودروهای پرسرعت‌تر و بهتر، مخصوصا با معرفی و شکل‌گیری مسابقات لمان این موضوع رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت و خودرو‌سازان تلاش کردند خودروهایی را بسازند که کمتر نیاز به تعمیر داشته باشد و بتواند به مدت زیاد و مداوم در پست مسابقه حرکت کند. در رابطه با خودروهای برقی هم همین موضوع مصداق پیدا کرده است و این خودروها در حال شکل‌دهی سری مسابقات سبز هستند که در آنها هیچ نوع آلودگی وارد جو نمی‌شود و خود عامل مهمی برای ترویج حرکت به سمت حفاظت از محیط زیست خواهد بود. رسیدن به سرعت‌های بالا با کمک انرژی ذخیره شده در باتری‌ها موضوعی است که در گذشته امکان‌پذیر نبوده است و با مطرح شدن باتری‌های جدید با توان‌های بسیار بالا امکان رسیدن به شتاب صفر تا ۱۰۰ در کمتر از ۳ ثانیه امکان‌پذیر شده است. تنها چالش این خودروهای سبز نداشتن صدای موتور است که بخشی از هیجان مسابقات فرمول یک و جی‌تی مربوط به غرش موتورهایشان است.

الکتریکی‌ها وارد دنیای جی‌تی می‌شوند

الکتریکی‌ها وارد دنیای جی‌تی می‌شوند