واحدهای تولیدی، انبار شده اند

دنیای اقتصاد- نایب‌رئیس انجمن کارفرمایان استان اصفهان گفت: یکی از مشکلات اساسی واحدهای تولیدی عدم برنامه‌ریزی بلندمدت توسط دولت است، به گونه ای که امروز برخی واحدهای صنعتی و تولیدی به انبار تبدیل شوند. رضا چینی، در مراسم تجلیل از کارگران و کارآفرینان برتر استان اصفهان، موفقیت‌های واحدهای تولیدی را در به‌روز بودن مدیران، ارتباط با دانشگاه‌ها، داشتن واحد تحقیق و توسعه و وابسته بودن آن به یک واحد بازرگانی قوی، داشتن شبکه فروش قوی وابسته به واحد بازرگانی و همچنین حسابداری صنعتی برای بررسی وضعیت هزینه‌ها عنوان کرد. وی افزود: برند تجاری هر واحدی از خود محصول آن واحد مهم‌تر است و واحدهای تولیدی باید به این مسأله بسیار توجه کنند.

نایب‌رئیس انجمن کارفرمایان استان اصفهان، یکی از مشکلات اساسی در واحدهای تولیدی را عدم برنامه‌ریزی بلندمدت توسط دولت دانست و افزود: این واحدها به خاطر همین بی‌برنامگی‌ها سردرگم هستند و نمی‌دانند چه باید انجام دهند. وی خاطرنشان کرد: برای مثال در یک سال یک‌میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود اما در سال بعد از آن، این تعداد به یک‌دهم یعنی ۱۰۰ هزار واحد می‌رسد، این مسئله باعث سردرگمی تولیدکنندگان مواد اولیه ساختمان می‌شود. چینی تأکید کرد: این مسئله باعث شده تا واحدهای صنعتی و تولیدی به انبار تبدیل شوند.استاندار اصفهان نیز در این مراسم اظهار داشت: رویکرد اساسی در سال جاری اقتصاد مقاومتی است و دو هدف مقاوم کردن اقتصاد در رابطه با چالش‌های خارجی و داخلی و خروج از شرایط رکود سنواتی عمیق و وسیع در راستای آن دنبال خواهد شد.رسول زرگرپور سیاست‌های کلان در رابطه با اقتصاد مقاومتی را تشکیل فرماندهی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: در این قرارگاه مسائل در قالب ماهیت مقاومتی بودن پیگیری می‌شود.استاندار اصفهان تصریح کرد: ۱۲ برنامه اساسی در قالب اقتصاد مقاومتی ارائه و به دستگاه‌های مختلف ابلاغ و در راستای این برنامه‌ها ۲۵۰ فعالیت اساسی تدوین شده است. وی با بیان اینکه ما نیز در استان اصفهان در حال پیگیری این برنامه‌ها هستیم، تأکید کرد: مقوله اقتصاد مقاومتی توسط دولت اجرایی شده چراکه تمامی برنامه‌ها به تک‌تک وزارتخانه‌ها ابلاغ شده و بنابراین تمام مسئولان می‌دانند که تا پایان دولت چه برنامه‌ها و پروژه‌های مشخصی انجام خواهد شد.

زرگرپور با اشاره به اینکه اقتصاد هم‌اکنون اساسی‌ترین مسأله و دغدغه مسئولان کشور است، افزود: تمامی دولت‌ها در طول سال‌های گذشته تلاش کردند که مسائل اقتصادی را سروسامان دهند، بعضی دولت‌ها موفق بودند اما بعضی دولت‌ها نیز چالش‌ها را عمیق‌تر و مشکلات را بیشتر کردند. وی با اشاره به اقدام دولت یازدهم نیز گفت: این دولت توانست تورم ۴۵ درصدی را به ۱۱ درصد در بهار سال ۹۵ برساند و امیدواریم تا پایان امسال تورم تک‌رقمی‌شود.معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان در این همایش تعداد واحدهای صنعتی شامل بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی در استان را ۱۰۰ هزار واحد برشمرد و افزود: ۸۵۰۰ واحد از این تعداد، واحدهای صنعتی بزرگ است.سید رضا عقدایی ادامه داد: صنایع ما در چند سال اخیر مشکلات بسیاری داشتند. مسائل به وجود آمده در سال ۹۵ این نوید را می‌دهد که کارگران در عرصه تولید همان نقش قبلی خود را ایفا کنند و کارفرمایان با کمک دولت فعالیت‌های خود را توسعه دهند و ظرفیت‌های بالقوه خود را بالفعل کنند. وی تأکید کرد: با تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سراسر کشور و همچنین استان اصفهان، با حضور مستقیم استاندار بخشی از مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی رفع شد و توانستیم باعث حفظ ۹۵ هزار شغل در این استان شویم.

عقدایی افزود: باوجود این به دلیل مهاجرت‌های صورت گرفته از استان‌های هم‌جوار به اصفهان هنوز نرخ بیکاری ما ۲.۵ درصد از میانگین کشوری بالاتر است. وی خاطرنشان کرد: مشکلات صنعت و اقتصاد کشور یک‌شبه به وجود نیامد که یک‌شبه هم از بین برود اما امیدواریم این کارگروه بتواند در رفع آن‌ها مؤثر باشد.معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان با بیان اینکه تاکنون ۶۱ واحد کاریابی برای ۲۶ هزار و ۵۹۰ نفر فرصت اشتغال ایجاد کرده‌اند، تأکید کرد: در حال حاضر ۳۰۰ واحد صنعتی فعال مشکل‌دار در استان اصفهان وجود دارد که ۸۰ واحد از این تعداد حقوق معوق به کارگران خود می‌دهند. وی افزود: امیدواریم با اعتبارات دولت و در اختیار دادن این منابع به واحدهای مذکور حقوق کارگران آن‌ها به‌موقع پرداخت شود.عقدایی همچنین گفت: در حال حاضر نیز ۲۵۰ میلیارد تومان به کارگران بیکار داده می‌شود که اگر این مبلغ برای واحدهای مشکل‌دار صرف می‌شد آن‌ها می‌توانستند به کارگران خود حقوق بدهند. وی اضافه کرد: در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان ۲۱ راهکار ملی، استانی و ملی- استانی احصا شده و امیدواریم با کمک نمایندگان استان در مجلس این راهکارها عملیاتی شود.معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان همچنین از پرداخت حقوق آخر اسفند بازنشستگان فولاد از صندوق فولاد خبر داد و گفت: در سال جاری ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این صندوق در نظر گرفته شده است.

عقدایی همچنین اظهار کرد: برای بحث درمان کارگران استان نیز ۲۲ هزار مترمربع زمین در نزدیکی سالن اجلاس سران برای احداث بیمارستان در نظر گرفته شده است.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان در این مراسم با بیان اینکه بسته امور کارگری اصفهان با همکاری تشکل‌های کاری استان تدوین شده و به استانداری تقدیم می‌شود، اظهار کرد: همدلی بخش خصوصی و دولتی در این استان مثال‌زدنی است و تاکنون چند نشست و بزرگداشت برای این آیین برگزار کرده‌ایم.غلامعلی قادری خاطرنشان کرد: بنده اعتقاد دارم که نسل جدید نیروی کار کشورمان، خلاق و مبتکر است و قصد داریم در آینده برنامه‌ریزی‌های خود را با این نسل هماهنگ کنیم. وی بیان کرد: در هفته کارگر فرصتی فراهم می‌شود که صاحبان مشاغل و کارگران به بیان دغدغه‌های خود بپردازند و مسئولان نیز باید در این هفته ‌پای این صحبت‌ها نشسته و این دغدغه‌ها را رفع کنند.وی در مورد نحوه تعیین کارگران و کارفرمایان نمونه در این آیین نیز گفت: بنا بر اعلام وزارتخانه، اطلاع‌رسانی‌های مربوطه به واحدهای تولیدی انجام شد و ۲ هزار و ۵۳۴ کارآفرین ثبت‌نام کردند که در نهایت با بررسی‌های هیات داوری متشکل از اساتید دانشگاه، ۲۹ نفر به‌عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شدند.قادری افزود: در بخش کارگران نمونه نیز همین روند طی شد و ۱۳ کارگر نمونه و ۲۱ گروه کاری برتر انتخاب شدند که درمجموع از ۷۹ کارگر قدردانی شد. وی خاطرنشان کرد: داشتن اختراع، افزایش بهره‌وری، خلاقیت، بومی‌سازی و قطع وابستگی به خارج ازجمله شاخص‌های مهم در تعیین کارگران نمونه بوده است.

یک کارگر نمونه استان اصفهان از گروه صنعتی انتخاب نیز در این آیین گفت: نقش کارگران در عرصه اقتصاد مقاومتی برجسته است و رشد و شکوفایی کار و تولید در راستای اعتقاد به تعالی و پیشرفت صنایع امکان‌پذیر خواهد بود.افشین نوری خواه، از تشکیل اتاق فکر کارگران با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان اصفهان خبر داد و افزود: قرار است از ایده‌های کارگران نخبه در این اتاق فکر استفاده شده تا کارگران بتوانند نقش سازنده‌ای در استان ایفا کنند. وی همچنین از مسئولان خواست که در حوزه کار و تولید از کارگران و کارفرمایان حمایت و در این سال که با رکود عمیقی مواجه هستیم توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود.