نقش‌آفرینی اجماع فکری
کمال سیدعلی / معاون پیشین ارزی بانک مرکزی در ارزیابی یک پدیده آنچه مهم است عینک زمان است. عینک زمان به آن معنا که با پیش‌فرض‌های کنونی و امکانات جاری به نقد گذشته نپردازیم و بر اساس نیازهای امروز برای فردا برنامه‌ریزی نکنیم. از این مقدمه دو مقصود دارم؛ قصد اول به راه آمده روزنامه دنیای اقتصاد بازمی‌گردد. به‌عنوان شخصی که سال‌ها در عرصه‌های مختلف مدیریتی مخاطب روزنامه دنیای اقتصاد بوده وقتی به بهانه 12 سالگی این روزنامه قرار شد مطلب بنویسم سفری به گذشته داشتم. تقریبا در هنگامه‌ای که دنیای اقتصاد منتشر شد، اتمسفر حاکم بر مطبوعات از جنس سیاست بود و حتی به مقوله‌های اقتصاد رویکرد تخصصی و علمی وجود نداشت.
معدود صفحات اقتصادی روزنامه به انعکاس دیدگاه رسمی مدیران می‌پرداخت و نقدها نیز اتفاقا از جنس سیاست بود. روزنامه «دنیای اقتصاد» در چنین فضایی و حتی در برهه‌ای که اجماع بر سر برخی موضوعات کلیدی وجود نداشت، منتشر شد.
اگر با زمان جلو بیایم امروز چنین تفرقی وجود ندارد و حتی برخی از اختلاف‌نظرهای گذشته تبدیل به یک سیاست راهبردی شده است و مواردی دیگر مانند هدفمندی یارانه‌ها به اجرا درآمده است. (فارغ از اشکالات اجرایی، باورپذیری چنین رفتاری قابل ارزش است.) من سهم روزنامه دنیای اقتصاد را در شکل‌گیری چنین چرخه‌ای محفوظ می‌دانم. روزنامه دنیای اقتصاد متواضعانه برخی کم‌انصافی‌ها را پذیرفت و بر لبه‌ای حرکت کرد که اولین اشتباه می‌توانست آخرین باشد. بنابراین اگر امروز آزادسازی پذیرفته شده، اصلاح بازارها به خصوص بازار انرژی اولویت هر دولتی شده محصول یک اجماع فکری است و دنیای اقتصاد در شکل‌گیری این اجماع سهم داشت. اما حرکت این روزنامه از آن جهت بر لبه بود که در دوره‌ای دفاع کردن از این الگوها می‌توانست تاوان داشته باشد.
اما اگر با همین عینک زمان به جلو برویم سیاست‌گذاران «دنیای اقتصاد» باید به یک نکته دقت داشته باشند. این روزنامه مخاطبان وفاداری دارد که به اندازه عمر آن به جلو آمده‌اند، تجربه کسب کرده و دانش انباشت کرده‌اند. اگر قرار باشد این مخاطبان حفظ شوند دنیای اقتصاد باید حداقل برای مخاطبانی که با او به جلو آمده‌اند، گام سریع‌تر و با حفظ دقت بردارد. به دیگر سخن به‌واسطه حضور این روزنامه، اقتصاد به ناشناختگی یک دهه قبل نیست. این روزنامه برخی مسائل را که قبلا در حاشیه‌ای تاریک بوده روشن کرده است. بنابراین در دهه پیش رو باید گام‌ها را در عین استواری سریع‌تر از قبل بردارد.