هزینه بی‌تفاوتی نسبت به خرابی خودرو

مالکان خودرو در نگهداری از وسیله نقلیه خود عادات مشخصی دارند به‌طوری‌که برخی نسبت به خراشیدگی، تمیزی یا خرابی خودرو به شدت حساس هستند حال آنکه برخی دیگر بی‌اهمیت از کنار تمامی مشکلات خودرو خود می‌گذرند. حتما با صاحب خودرویی که حساسیت ویژه‌ای به سلامت خودرو دارد برخورد کرده‌اید، مالکان این خودروها در صورت بروز خرابی یا حتی تصادفی کوچک که همراه با خراشیدگی یا فرورفتگی بدنه خودرو شود به سرعت دست به کار شده و با صرف هزینه‌ای نسبت به تعمیر خودرو اقدام می‌کنند در حالی که برخی دیگر با بی‌تفاوتی مجبورند با صرف هزینه‌ای سنگین، بی‌توجهی به خودروی خود را جبران کنند. بسیاری از کارشناسان خودرو معتقدند که که اگر رانندگان از دانش مختصری در این حوزه برخوردار باشند، همان ابتدا و با صرف هزینه‌های نسبتا کمتری می‌توانند سلامت خود و وسیله نقلیه‌شان را تضمین کنند.

به‌عنوان مثال بسیاری از رانندگان خراشیدگی رنگ و بدنه را بی‌اهمیت تلقی می‌کنند و از آن به آسانی می‌گذرند. این در شرایطی است که دانستن این نکته ضروری است که از بین رفتن رنگ و حتی لایه‌های حفاظتی خودرو علاوه بر زشت و ناپسند کردن ظاهر خودرو، می‌تواند به مرور زمان باعث زنگ‌زدگی و خوردگی فلزی وسیله نقلیه شود. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که هرگاه به قسمت زنگ‌زده خودرو فشار و ضربه‌ای به دلیل تصادف یا ... وارد شود؛ سطح فلزی بدنه که قبلا دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی شده، مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد و باعث خسارت‌های بیشتری خواهد شد. حال در نظر بگیرید قدری فشار و ضربه وارد شده بیشتر از حد طبیعی باشد، آن وقت است که می‌توان انتظار داشت سرنشینان نیز چوب پوسیدگی و رنگ‌پریدگی بدنه خودرو را بخورند. از سوی دیگر برخی از رانندگان لامپ‌های سوخته را بی‌اهمیت می‌خوانند و تعویض آن را به زمان دیگری موکول می‌کنند در حالی که بازدید دوره‌ای لامپ‌های به کار گرفته شده در داخل چراغ‌ها ازجمله اقداماتی است که رانندگان نباید آنها را فراموش کنند.

نسل قدیم لامپ‌ها از نوع رشته‌ای بود و به مرور زمان به علت خشک شدن رشته‌های فنری داخل آنها و پاره شدنشان، عملا از چرخه فعالیت خارج می‌شدند. هرچند لامپ‌هایی که امروزه برای خودروها طراحی و ساخته می‌شوند از نوع ال‌ای‌دی و با طول عمر بالاتری هستند؛ اما آنها نیز نباید مورد غفلت قرار بگیرند و بازرسی نشوند. خرابی آنها علاوه بر اینکه شما را با پرداخت جریمه پلیس مواجه می‌کند، باعث افزایش احتمال تصادف نیز خواهد شد. تصور کنید لامپ راهنمای سمت راننده خودروی‌تان سوخته باشد و بخواهید به سمت چپ دور بزنید. عدم اطلاع راننده روبه‌رو از تصمیم شما فاجعه‌ وحشتناکی را می‌تواند به دنبال داشته باشد. همین خطر وقتی چراغ‌های ترمز عقب خودرو با مشکل مواجه شده نیز شما، سرنشینان و خودروی‌تان را تهدید می‌کند. در این بین اما کارشناسان به رانندگان توصیه می‌کنند که حتما تایرهای خود را هر چند وقت یکبار مورد بازبینی قرار دهند. اگر چه شاید ظاهر تایرها مشخص‌کننده عیبی نباشد اما گاه کیفیت پایین ساخت تایرها، قدیمی بودن آنها، برخورد تایرها با موانع و اتفاقاتی از این دست سبب جدا شدن لایه‌های داخلی تایر و نفوذ هوا به داخل آنها می‌شود.

این مساله سبب نازک‌تر شدن ضخامت ناحیه برجسته شده روی لاستیک می‌شود و خطر ترکیدگی آن را به شدت افزایش می‌دهد. همچنین وجود این برجستگی‌ها سبب ایجاد تکان‌های غیرطبیعی در خودرو می‌شود و به قسمت‌های مهمی مثل اتصالات جلوبندی خسارت‌های زیادی وارد می‌کند. ضروری است در بازدیدهای دوره‌ای، از سلامت ظاهر تایر خودرو مطمئن شوید. در ادامه این گزارش که بخشی از آن متعلق به بررسی سایت جام جم آنلاین در مورد خرابی‌های خودرو است صداهای غیرعادی تسمه‌ها را به مالکان خودرو گوشزد می‌کند. تسمه‌ها که معمولا از جنس لاستیک ساخته می‌شوند به مرور زمان در مواجهه با گرمای موتور، خاصیت نرم و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند و شکننده می‌شوند. پاره شدن هر یک از آنها ادامه کار یکی از بخش‌های حیاتی موتور را مختل یا غیرممکن می‌کند. اگر هنگام کار کردن موتور با صداهای غیرطبیعی و سوت‌مانندی از داخل کاپوت روبه‌رو شدید، نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید. این صداها آغاز خرابی تسمه‌ها و اجزایی همچون هرزگردهای داخل موتور است. رانندگان و مالکان خودرو باید هر چند وقت یک بار وضع ظاهری تسمه‌ها را بازرسی کنند و در صورت وجود ترک‌های ریز روی آنها و همچنین صداهای غیرطبیعی نسبت به رفع مشکل و تعویض سریع آنها اقدام کنند.

تسمه تایم، یکی از مهم‌ترین آنهاست که اگر در زمان فعالیت موتور پاره شود، معمولا هزینه‌ زیادی روی دست مالکان خودرو خواهند گذاشت. در ادامه اینکه برخی از خودروها هنگام ترمز کشیدن با صدای سوتی همراه هستند به‌طوری‌که اگر هنگام ترمز گرفتن با صداهایی شبیه سوت و زوزه مواجه شدید بدانید سامانه ترمز شما دارای مشکل است. این صداها می‌تواند حاکی از اتمام لنت ترمز، پایین بودن کیفیت ساخت آن و همچنین قرار نگرفتن لنت‌ها در جای مناسب‌شان باشد. از آنجا که ترمز نقش حیاتی در خودرو بازی می‌کند هیچ گاه نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید و در بازدیدهای دوره‌ای از میزان ساییدگی سطح لنت و میزان خلاصی آن مطمئن شوید. هرچند در خودروهای جدید، چراغی برای اتمام لنت ترمز در مجموعه آمپر تعبیه شده است، اما باز هم بازرسی دوره‌ای آن همچنان از مهم‌ترین وظایف یک راننده حرفه‌ای به شمار می‌رود.

اما مورد دیگری که کارشناسان خودرویی بر آن حساسیت دارند، اگزوز خودرو است که در اصل نقش هدایت گازهای حاصل از احتراق موتور به بیرون را به عهده دارد. اگر از اگزوز خودروی شما بوی بد بیرون می‌آید و چشمتان را می‌سوزاند، بی‌تفاوت نباشید. این مساله نشان‌دهنده وجود اشکالاتی در سیستم سوخت‌رسانی و برق خودروست که باید خیلی سریع نسبت به رفع آنها اقدام کنید. در ادامه اینکه اگر خودرویی دارید که به مکانیسم تعویض دنده دستی مجهز است و می‌بینید مثل همیشه تعویض دنده‌هایتان به آسانی انجام نمی‌شود، بی‌تفاوت نباشید. تعویض سخت و معمولا همراه با صداهای غیرطبیعی دنده‌ها می‌تواند نشانه‌هایی از تنظیم نبودن کلاچ، کاهش سطح روغن واسکازین گیربکس، خرابی دنده برنجی‌های داخل گیربکس و خرابی دیسک و صفحه باشد.