خانواده، مهم‌ترین اثربخشی درحفظ فرهنگ دارد
افشین شیخ حسنی- دکتر اقدس پارسا دکترای جامعه شناسی (مسائل اجتماعی ایران) از سال 80 کارخود را در دانشگاه‌های پیام نور ، علمی کاربردی و فرهنگیان آغاز کرد. وی همچنین سمت مشاور دانشگاه جامع علمی کاربردی در کمیسیون امور بانوان و عضویت شورای تحقیقات آموزش و پرورش فلاورجان را در کارنامه خود دارد. دکتر پارسا مدیر گروه دانشگاه علمی کاربردی و نویسنده کتاب « ما و جهانی شدن»که جایگاه ایران را در دنیا مشخص می‌کند،نیز می‌باشد. خواندن مقالات متعددی چون طلاق عاطفی در فلاورجان، هوشمند سازی مدارس در اصفهان و ... مارابرآن داشت تا دقایقی به گفتکو با وی بنشینیم.

دنیای اقتصاد: فضای حاکم بر جامعه را چگونه می‌بینید؟
جامعه ما یک جامعه جوان است و از نظر وضعیت تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در حال گذران بهترین شرایط است. ایران جزو کشورهایی است که از نظر منابع و توانمندی‌ها در سطح بالایی قرار دارد.

دنیای اقتصاد: نظرتان در مورد حضور و مشارکت‌های مردمی در این برهه زمانی چیست؟
رأی گیری و انتخاب نماینده هم مانند ازدواج ،شغل و انتخاب رشته تحصیلی یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های هر فرد در زندگی است .چون ما با این انتخاب سرنوشت خودمان را به دست کسانی می‌دهیم که قرار است آینده ما را ترسیم کنند.هرچه انتخاب ما درست‌تر باشد ناخودآگاه میزان موفقیت ما و برنامه ریزی برای آینده هم بهتر خواهد بود و هرچه میزان مشارکت ما کم‌تر باشد باعث می‌شود آینده ما در پرده‌ای از ابهام باقی بماند. به همین دلیل مردم برای این که سرنوشت بهتری برای خودشان ، فرزندانشان و شهرشان داشته باشند باید در انتخابات شرکت کنند و با این کار باعث انتخاب فرد شایسته‌تر و تغییر جامعه شوند.

دنیای اقتصاد: اکنون در شرایط خاصی هستیم حال که بحران آب،بیکاری و محیط زیست گریبانگیرجامعه شده است، با این وضعیت آیا می‌توانید انتخابات پرشوری را پیش بینی کنید؟
مسلماً یک نماینده آگاه و کاربلد می‌داند که اگر مشکل بحران آب در زمینه‌های اقتصادی و کشاورزی را ساماندهی کنیم و از نظر آلودگی هوا صنایع را کنترل کنیم، محیط زیست سالمی خواهیم داشت و زندگی مردم بهتر خواهد شد. هرچه سطح زندگی افراد را بالا ببریم جامعه پویاتر خواهد بود. اما شرط این که افراد بتوانند مشکلات آب، مسائل زیست محیطی و مسایلی در این ارتباط را مطرح کنند بستگی به آگاهی خودشان دارد . باید از کسانی که در رأس امور قرار می‌گیرند بخواهند مشکلاتشان را حل کنند تا آن‌ها هم خود را مجبور به رسیدگی به مشکلات مردم بدانند.اگر با این دید جلو بیایند تأثیر چشمگیری روی انتخابشان خواهد داشت.

دنیای اقتصاد: به نظر شما فرهنگ سازی در جامعه که مهم‌ترین مسئله روزاست، بر عهده چه کسانی است؟
در بحث فرهنگ سازی ما نهادهای مختلف رسمی و غیر رسمی داریم. مهم‌ترین بخشی که ما برای فرهنگ سازی داریم خانواده است. این نهاد با تربیت و استفاده درست خودشان از امکانات موجود که در اختیار دارند به فرزندانشان روش صحیح استفاده را می‌آموزند. نهاد بعدی آموزش و پرورش است که باید آموزش را از دوره پیش دبستانی شروع کند و این بحث در مدارس ادامه پیدا کند.رسانه‌های جمعی نیز با استفاده از بنرهای تبلیغی غیر مستقیم و ساختن فیلم‌های آموزشی ،سریال‌ها،فیلم سینمایی و ... صرفه جویی آب را فرهنگ سازی کنند.

دنیای اقتصاد: وضعیت کشاورزی در منطقه فلاورجان چه مشکلاتی دا دارد؟
یکی از مشکلات فلاورجان در بخش کشاورزی، بستن آب و غیر مستقیم رد کردن آن به سمت اصفهان است.تا قهدریجان آب می‌آید بعد بدون گذشتن از فلاورجان وارد اصفهان می‌شود.تمام زمین‌های کشاورزی خشک شده است.وضع کشاورزی در این منطقه بسیار وخیم است.بزرگ‌ترین تولیدکننده پیاز در ایران قهدریجان بوده است ولی الان زمین‌ها یک دست خشک هستند.کشاورزان دایما باید چاه بزنند به این صورت هم آب‌های زیرزمینی دارد هدر می‌رود.در حال حاضر باید با شیوه‌های آب رسانی مناسب و حمایت‌های جهاد کشاورزی آبیاری قطره‌ای را در این منطقه با تسهیلات به صورت وام بلاعوض به خاطر گران بودن در اختیار کشاورزان قرار دهیم.اگر امکانات و تسهیلات باشد اشتغال زایی در این بخش زیاد است. خیلی از این مردم قبلاً در کارخانه بافناز سیمین کار می‌کردند.بعد از مشکلاتی که برای کارخانه پیش آمد خیلی از نیروها باز خرید شده اند و رو کردند به کشاورزی.قبلاً منطقه فلاورجان بیش‌ترین تولیدکننده پیازبوده است حتی به شهرهای دیگر هم صادر می‌کرده‌اند. ولی الان اکثر باغات خشک شده اند.اقتصاد کشاورزی در منطقه فوق العاده مشکل دارد.در صورتی که یکی از بیشترین منابع درآمدی است.

دنیای اقتصاد: در حوزه گردشگری چه پتانسیل‌های ناشناخته‌ای وجود دارد؟
این شهر منبع گردشگری است.یکی از بزرگ‌ترین برج‌های کبوتر آجری جهان را دارد.این شهرستان قدمتی ۶۰۰۰ ساله دارد.در زمان صفویه شاه عباس در بخشی از فلاورجان باغ داشته (باغ کومه) و زمان استراحت به آن جا می‌رفته است.اطراف این تفرجگاه آب بوده که امروزه پر شده است. پل‌ها و مساجد معروفی دارد بخصوص مسجد اشترجان که مربوط به دوره مغول‌هاست.متاسفانه با وجود نقاط گردشگری فراوان هیچ کاری برای ایجاد جاذبه گردشگری انجام نگرفته است.

دنیای اقتصاد: یکی از کارهایی که می‌توان برای جذب گردشگر ،حتی گردشگر داخلی انجام داد چه می‌تواند باشد؟
اول از همه این که از افراد تحصیل کرده خود شهر باید استفاده کرد.ایجاد سایت برای معرفی نقاط گردشگری به صورت بین المللی، رایزنی با سازمان‌ها و مؤسسات خارجی و داخلی برای جذب گردشگر، ایجاد فضای گردشگری با تعریف نقاط گردشگری، جذب حمایت سازمان میراث فرهنگی و سازمان‌های متعدد، استفاده بهینه و سازمان دهی فعالیت‌های در ارتباط با میراث فرهنگی و فضا سازی مناسب شهری.

دنیای اقتصاد: برای خروج بحران زیست محیطی در منطقه چه برنامه‌هایی می‌توان تدوین کرد؟
معمولاً برنامه‌ها ۳ دسته هستند:۱- کوتاه مدت ۲- میان مدت ۳- بلند مدت
در برنامه کوتاه مدت شهرداری باید موظف شود که زباله‌ها را در سطح شهر جمع کند،جلوگیری از ورود فاضلاب‌ها و زباله‌های مراکز بهداشتی به محیط زیست .در برنامه میان مدت کارخانه‌ها و مراکزی را که در آلودگی نقش دارند مجبور به درختکاری در مقیاس مساحتی که دارند و استفاده از تجهیزاتی بکنیم که کم‌ترین آلودگی را داشته باشد.در برنامه بلند مدت ایجاد مراکز دور از شهرها برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد فضای سبز.

دنیای اقتصاد: در زمینه بحران‌های اجتماعی مثل طلاق،معتادین و زنان خیابانی چه تمهیداتی می‌توان داشت؟
فلاورجان یک شهر مذهبی است و می‌شود روی انگیزه‌های مذهبی آن‌ها بیش‌تر سرمایه گذاری و روی زنان و مردان کار کرد.مشاوره‌های رایگان قبل و بعد از ازدواج خیلی کار ساز است. ما باید زنان را توانمند سازیم با ایجاد اشتغال زایی ، بیمه زنان خانه دار و بیمه قالی بافی تا بتوانند از پس زندگی شان بر بیایند و آمار طلاق کم‌تر شود.حمایت از صنایع دستی و بومی و محلی ،گسترش زمینه کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان .حمایت از خانواده‌های کم بضاعت هم بسیار مهم است.رسیدگی به وضع دو منطقه حاشیه نشین فلاورجان و قهدریجان همچنان سبک و سیاق و فرهنگ بومی خود را حفظ کرده‌اند و بیش‌تر به خاطر کار به این منطقه مهاجرت کرده‌اند.باید از حقوق شهروندیشان دفاع شود.ایجاد خدمات عمومی در این مناطق در اولویت است.ایجاد یک شهرک صنعتی جدید و اشتغال زایی در این منطقه و جذب نیرو .حمایت از شهرک‌های صنعتی موجود و ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید.کم آبی ،زیست محیطی و بیکاری مشکل کلی است. اما می‌توانیم با استفاده از راهبردها ، استراتژی‌های مناسب،استفاده از تجهیزات و وسایل،تدابیر لازم و برنامه‌های مناسب راه‌های برون رفت از این مشکلات را پیدا کنیم.