«ایران» ؛کشمکش اوباما با کنگره
انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا همواره در اولین سه‌شنبه ماه نوامبر سال انتخاباتی برگزار می‌شود. در هر دوره‌ از انتخابات تمامی اعضای 435 نفره مجلس نمایندگان ایالات‌متحده تغییر می‌کنند. علاوه‌بر آن در روند انتخابات کنگره زمینه برای انتخاب فرمانداران ایالتی نیز به‌وجود می‌آید. در این دور از انتخابات شاهد بودیم که جمهوری‌خواهان در آمریکا اکثریت کنگره را کسب کردند و به این ترتیب نمایندگانی زمام امور را در دست گرفتند که همواره مخالف تعامل با ایران در رابطه با برنامه هسته‎ای و همچنین خواهان افزایش تحریم‎ها علیه تهران بوده ‏اند.
در شرایطی که کمتر از دو هفته دیگر تا پایان مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق جامع هسته‏ای میان ایران و گروه ۱+۵ فرصت باقی مانده است، بسیاری از رسانه‎های داخلی ایران و آمریکا این گونه مطرح می‎کنند که با قدرت گرفتن جمهوری‌خواهان فضای مذاکرات هسته‏ای نیز تیره و تار خواهد شد، اما برخلاف این اظهارنظر، گروه دیگری از کارشناسان معتقدند که دولت دموکرات باراک اوباما با به نتیجه رساندن مذاکرات در تاریخ مقرر؛ یعنی سوم نوامبر اجازه نخواهد داد که کنگره در روند گفت‌وگوها سنگ‌اندازی کند.
ناظران اعتقاد دارندکه مذاکرات هسته‌ای یکی از دغدغه‌های اصلی گروه‌های ذی‌نفوذ در ایالات‌متحده بوده است. به‌طور کلی باید بر این موضوع تاکید داشت که گروه‌های انتقادی زیادی در حوزه سیاست خارجی آمریکا فعالیت دارند که نگرش واهی نسبت به سیاست هسته‌ای ایران داشته و تلاش دارند تا موضوع مربوط به غنی‌سازی را به‌عنوان زیربنای سلاح هسته‌ای تلقی کنند، اما با روی کار آمدن دولت اوباما، او یکی از دغدغه‎های اصلی سیاست خارجی‎اش را حل و فصل پرونده هسته‎ای ایران قرار داد، اما در دولت‎های نهم و دهم در ایران فرصت تعامل و گفت‌وگو بر سر حل پرونده هسته‎ای ایران راه به جایی نبرد تا اینکه با روی کار آمدن حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور، روند گفت‌وگوهای هسته‏ای سمت و سوی دیگری به خود گرفت.
رئیس‌جمهور ایران، محمد جواد ظریف را به‌عنوان وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‎ای انتخاب کرد تا این شخص که سابقه سال‎ها حضور در آمریکا را دارد بتواند گرهی از این کلاف پیچیده باز کند. تیم هسته‌ای ایران نیز با خط مشی صحیحی که مورد تایید نظام بود توانست در مدت کوتاهی به امضای توافق موقت ژنو نایل شود.
اکنون با گذشت نزدیک به یک سال از سوم آذر سال 1392 و یک دوره تمدید گفت‌وگوها فرصت اندکی برای رسیدن به توافق جامع میان طرفین وجود دارد. این در شرایطی است که قدرت گرفتن جمهوری‌خواهان در کنگره نیز فشارها را بر هر دو طرف برای رسیدن به نوعی توافق افزایش داده است؛ زیرا هم ایران و هم دولت دموکرات اوباما آگاه هستند که اگر نتوانند در این فرصت به توافقی دست یابند بدون شک با سنگ‌اندازی‎های کنگره مواجه خواهند شد.
اما یک نکته را نیز باید در نظر داشت که چه توافق صورت بگیرد چه نگیرد در هر حال در مقطعی کار ایران با کنگره آمریکا گره خواهد خورد و آن مربوط به آن دسته از تحریم‎هایی است که با مصوبه کنگره باید لغو شوند. در رابطه با این تحریم‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا تنها این اختیار را دارد که آنها را تعلیق کند اما برای لغو آنها نیاز به مصوبه کنگره است.
به این ترتیب و در شرایطی که مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند برای امضای توافق جامع باید تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران حال چه تحریم‌های شورای امنیت و چه تحریم‌های مضاعف آمریکا و اتحادیه اروپا لغو شود، کار کمی دشوار می‌شود. در واقع تحریم‎های آمریکا در 3 گروه تقسیم می‌شود؛ نخست تحریم‌هایی که سرنوشت‌شان در اختیار رئیس‌جمهور است. این دسته از تحریم‌ها خیلی آسان به حالت تعلیق درآمده یا لغو خواهند شد. گروه دوم، تحریم‌هایی را شامل می‌شود که مصوب کنگره است، اما آزادی عمل به رئیس‌جمهور داده شده تا بر اساس مقتضیات روز و ضرورت زمانی، تصمیمات لازم را اتخاذ کند. در این رابطه نیز رئیس‌جمهور تاحدودی آزادی عمل دارد؛ اما دسته آخر تحریم‌هایی است که مصوب کنگره است، اما لازم‌الاجرا است و رئیس‌جمهور آزادی
عمل ندارد.
البته این قسمت دیگر مشکل باراک اوباماست و اوست که باید به نوعی رگ خواب کنگره را به‌دست بیاورد. در این شرایط پرزیدنت اوباما برای حل پرونده هسته‌ای ایران و موفقیت در این مسیر، باید راه‌حلی جهت راضی کردن نمایندگان کنگره پیدا کند.
اوباما تا به امروز تلاش بسیاری کرد تا بتواند از بحث هسته‎ای ایران به‌عنوان برگ برنده‎ای در عرصه سیاست خارجی آمریکا بهره گیرد. البته پیش‌تر که جمهوری‌خواهان اکثریت کنگره را نداشتند نیز بارها کارشکنی و سختگیری‎های این جناح علیه ایران صورت گرفته؛ همچنین نقش لابی صهیونیست را نیز نباید از نظر دور داشت. این در حالی است که اوباما با وجود این مخالفت‎ها توانست تا حدودی در خصوص مذاکرات هسته‎ای ایران مثبت عمل کند.
در نهایت، این روزها که دیگر در آمریکا قوه مجریه و مقننه در دست یک حزب نیست، دولت با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد و بحث لغو تحریم‎های ایران نیز یکی از این مشکلات پیش‌رو است.