پررونق ترین بازار پیش فروش مسکن در تهران
در شرایطی که بازار پیش فروش مسکن به دلیل تغییر ضوابط کلی قراردادها در این گروه از معاملات دچار وقفه محسوسی شده است، خرید زودتر از موعد واحدهای مسکونی در منطقه 22 شهر تهران همچنان مانند سابق ادامه دارد. منطقه 22 تهران که طی سال‌های اخیر به‌دلیل توجه ویژه به محدوده اطراف آن و همچنین ساخت و سازهای وسیع به یکی از اصلی ترین بازارهای پیش فروش پایتخت تبدیل شده است، در حالی همچنان جزو پر‌رونق‌ترین مناطق برای بازار دوم معاملات - پیش فروش - محسوب می‌شود که به گفته فعالان بازار مسکن این منطقه، هم اکنون شرایط خوبی برای پیش خرید در این منطقه وجود دارد.
بازار مسکن که طی ماه‌های اخیر به خصوص از ابتدای سال ۹۳، کمترین نوسان قیمتی را طی سه سال اخیر داشته و حتی در برخی مناطق افت قیمت‌ها باعث ایجاد تعادل نسبی در این بازار شده، در اغلب مناطق تهران، منجر به استقبال بیشتر از واحدهای آماده شده است.
این در حالی است که پیش از این، به دنبال جهش قیمت مسکن که در سال 91 اتفاق افتاد، به دلیل فاصله زیادی که بین قدرت خرید و سطح قیمت‌ها در بازار واحدهای آماده ایجاد شد، تمایل متقاضیان به خرید واحدهای پیش‌فروشی نسبت به گذشته افزایش یافت.
اما، همزمان با خالی شدن حباب قیمت مسکن به خصوص طی یک سال اخیر، کاهش فاصله موجود بین قیمت واحدهای مسکونی پیش فروشی و واحدهای آماده عملا بخش زیادی از متقاضیان مصرفی بازار مسکن را از لیست پیش خریداران به فهرست خریداران واحدهای آماده منتقل کرد.
اما آن طور که فعالان بازار مسکن در منطقه 22 تهران به‌عنوان جوان‌ترین منطقه پایتخت عنوان می‌کنند، بازار پیش فروش واحدهای مسکونی در این منطقه همچنان گرم است؛ به‌خصوص اینکه هم اکنون شرایط قیمتی مناسبی در این بازار برای پیش خریداران مهیا شده است.
این در حالی است که به اذعان مشاوران املاک این منطقه، بافت کاملا نوساز منطقه ۲۲، در کنار مزایایی همچون آب و هوای بهتر نسبت به مرکز و سایر مناطق معمولی شهر تهران، همچنین آینده‌ای که پس از اسکان جمعیت در این منطقه و رونق زندگی در آن برای این منطقه پیش‌بینی می‌شود، مهم‌ترین‌ جذابیت‌هایی است که باعث شده همچنان پیش فروش در این منطقه رونق سابق خود را حفظ کرده باشد.
علت جدید برای استقبال از منطقه 22
با این حال، آن طور که یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه ۲۲ به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد در حال حاضر با برخی موضوعاتی که در رابطه باتصمیم دولت و شهرداری برای محدود کردن ساخت‌و‌ساز در این منطقه و کنترل جمعیت‌پذیری در آن مطرح است، پیش خریداران حرفه‌ای‌تر خرید واحد در این منطقه را نسبت به سایر مناطق مشابه از نظر قیمتی ترجیح می‌دهند.
این مشاور املاک توضیح داد: هم اکنون در میان برخی سازندگان و پیش خریداران حرفه‌ای‌تر که قبل از خرید تحقیق بیشتری انجام داده‌اند، شایع شده که قرار است صدور مجوز برای ساخت‌وساز جدید در منطقه 22 ممنوع شود؛ اما هنوز اظهارنظر قطعی در این باره وجود ندارد.
وی در تشریح این موضوع گفت: منطقه ۲۲ تهران طی چند سال اخیر به سرعت رشد کرد و ساخت وسازهای زیادی در آن انجام شد و هم اکنون هم شاید بتوان گفت بیشترین حجم ساخت وساز در پایتخت در این منطقه در حال انجام است.
بنابراین، طی سال‌های آینده با آماده شدن این واحدها جمعیت زیادی در این منطقه ساکن می‌شوند که باید فضا و خدمات کافی برای این حجم از جمعیت با امکانات و سرانه‌های این منطقه هماهنگی داشته باشد.
اطلاعات قیمتی از منطقه ۲۲
مشاور املاک دیگری با بیان اینکه حجم زیاد ساخت و ساز در این منطقه نسبت به سایر مناطق باعث شده تعدیل قیمت در واحدهای مسکونی پیش فروشی در منطقه 22 بیش از سایر مناطق مشابه پایتخت بارز باشد، به «دنیای اقتصاد» گفت: در حال حاضر بازه قیمتی قابل قبول در منطقه 22 برای واحدهای آماده و نوساز بین چهار تا چهار و نیم میلیون تومان است. این در حالی است که هم اکنون به علت رکود حاکم بر بازار مسکن، واحدهای نوساز بسیاری در این منطقه با حد قیمتی اندکی زیر 3 میلیون تومان تا کمتر از 4 میلیون تومان نیز به فایل‌های فروش در این منطقه اضافه می‌شود.
به گفته وی، بیشتر واحدهای آماده در این منطقه حدود همان متری سه میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند که البته قیمت‌ها، بسته به لوکس بودن یا نبودن واحد، داشتن یا نداشتن ویوی دریاچه و جنگل، واقع شدن در برج‌‌های بلند‌مرتبه یا قرار داشتن در مجتمع‌های معمولی متفاوت است.این در حالی است که واحدهای تعاونی ساز جزو واحدهایی هستند که می‌توان آنها را با قیمت‌های مناسب‌تری خریداری کرد.
با این حال، هم اکنون قیمت هر مترمربع واحد پیش فروشی در منطقه 22 تهران از حدود 2 میلیون تومان آغاز می‌شود که اغلب این واحدها از وام هم برخوردارند.
برای افرادی که از قدرت خرید کمتری هم برخوردارند، در میان برخی فایل‌ها می‌توان واحدهای پیش فروشی که مترمربعی کمتر از دو میلیون تومان هم قیمت‌گذاری شده‌اند، پیدا کرد.
البته اغلب این واحدها که با قیمت‌های پایین‌تری نسبت به قیمت‌های معمول در بازار مسکن این منطقه به بازار فروش عرضه شده‌اند، در مراحل ابتدایی کار مثلا در مرحله گودبرداری قرار دارند.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، هم اکنون متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت حدود ۴ میلیون تومان است که عملا سطح قیمت در بازار مسکن منطقه ۲۲ حتی اگر کمتر از این میزان نباشد از آن فراتر نخواهد رفت!
رشد عرضه مسکن در جوان‌ترین منطقه تهران
به گزارش «دنیای اقتصاد»، آمارهای رسمی حاکی از افزایش عرضه واحدهای مسکونی در سال ۹۳ در منطقه ۲۲ است.
امسال، عرضه واحدهای آماده به بازار این منطقه در مقایسه با سال قبل 7 درصد رشد داشته است.
این در حالی است که آبان ماه امسال در مقایسه با آبان ۹۲، سطح کلی قیمت در منطقه ۲۲ تنها ۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.