لوکس‌ها و فناوری‌های نو

در حالی که هنوز بسیاری از خودروسازان بزرگ محصولات مبتنی بر فناوری مانند خودروهای الکتریکی را به تولید انبوه نرسانده‌اند و دل‌نگران بهای تمام شده و واکنش‌های بازار هستند، لوکس‌سازهای جهان به‌طور جدی برنامه‌های مبتنی بر فناوری را دنبال می‌کنند. رولزرویس در حال کار کردن روی نسخه تمام الکتریکی است و شرکت بنتلی کار روی نسخه خودران را با قدرت تمام ادامه می‌دهد. در سوی دیگر در حالی که هنوز خودروهای هیدروژن‌سوز یک پدیده مبهم حتی برای غالب خودروسازان بزرگ جهان هستند، شرکت لوکس‌ساز مورگان انگلیس چند سالی است که مدل هیدروژنی را نیز با سفارش قبلی برای علاقه‌مندان به این خودروها تولید می‌کند. شرکت میباخ خودروهایش را به محصولات رده بالای دیجیتال مجهز می‌کند و رولزرویس ارتباط اینترنتی ماهواره‌ای را برای دارندگان خودروهایش به‌صورت سفارشی فراهم کرده است. این فعالیت‌ها در حالی ارائه می‌شود که تعداد تولید این خودروها در مقایسه با تولید خودروهای معمولی اصلا قابل مقایسه نیست.

مهم‌ترین‌ دلیلی که لوکس‌سازها این‌گونه با گشاده دستی از فناوری‌های جدید در محصولاتشان استفاده می‌کنند این است که آنها چندان نیازی به جلب مشتری ندارند، بلکه این مشتری است که خود به سراغ آنها می‌آید و همیشه هم لیست انتظار تحویل محصول برای ماه‌های بعد پر شده است. به این ترتیب افزایش قیمت در این خودروها راحت‌تر از خودروهای کلاس اقتصادی و متوسط صورت می‌گیرد و باعث ریزش مشتری نمی‌شود. از طرف دیگر این خودروها دارای حاشیه سود بیشتری از خودروهای کلاس اقتصادی هستند. به همین دلیل راحت‌تر می‌توانند قیمت فناوری‌های جدید را که هنوز بالا است در خود هضم کنند. در حالی که برای استفاده از این فناوری‌ها در خودروهای معمولی و کلاس اقتصادی باید زمان بیشتری سپری شده و قیمت‌ها به پایین‌ترین میزان خود برسند. برخی از این فناوری‌ها هم هرگز به خارج از دنیای لوکس‌ها راه نمی‌یابند. نمونه‌اش فناوری باز شدن خودکار در خودرو که تنها در خودروهای لوکس استفاده شد و تلاشی هم برای رساندن آن به تولید انبوه و استفاده در خودروهای معمولی صورت نگرفت.

در مقابل فناوری‌های نو هم کمک بزرگی برای خودروهای لوکس خواهند بود. لوکس‌سازان با بهره‌گیری از قابلیت‌هایی که این فناوری‌ها در اختیارشان می‌گذارند می‌توانند محصولاتی لوکس تر تولید کنند، بدون آنکه نیاز باشد به فکر تغییرات کلی در ساختار خودروها باشند. یک رولزرویس خودران به راحتی می‌تواند لوکس‌تر از رولزرویس معمولی جلوه کند؛ در حالی که هیچ المان لوکسی به آن اضافه نشده و تنها یک فناوری جدید به آن افزوده شده است.