غائله ممنوع‌التصویری!
گروه ورزش: شاید هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد اختلاف فدراسیون فوتبال و صداوسیما بر سر حق پخش تلویزیونی به اینجا بکشد؛ به جایی که خبرگزاری‌های مختلف خیلی قاطعانه از ممنوع‌التصویر شدن رئیس فدراسیون خبر بدهند و البته رسانه ملی هم درصدد تکذیب ماجرا برنیاید. با این وجود چنین اتفاقی رخ داد تا یک برگ دیگر به پرونده مهم‌ترین مناقشه اقتصادی تاریخ فوتبال ایران افزوده شود. حالا این دعوا همه چیز دارد؛ رجوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام، استمداد از نمایندگان مجلس و دولت، کات کردن تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین از قاب تصویر، راه ندادن دوربین‌ها به استادیوم و البته منع سیما از پخش تصویر رئیس فدراسیون فوتبال!

ماجرا از روز چهارشنبه شروع شد. اگرچه مجمع عمومی فدراسیون فوتبال با دستور بررسی اصلاح اساسنامه و نیز تعیین تاریخ انتخابات بعدی برگزار شد، اما طبیعی بود که در آن میان به بحث حق پخش تلویزیونی هم اشاره‌ای صورت بگیرد. این اتفاق رخ داد و مدیران فوتبال که به هیچ ترتیبی نتوانسته‌اند مهمترین منبع درآمد این رشته ورزشی را استیفا کنند، مساله شکایت از صداوسیما را به میان کشیدند. ساعتی بعد علی کفاشیان هم این مساله را مطرح کرد تا روشن شود این بار تلاش مجمع برای پیگیری حقوق فوتبال از طریق دستگاه قضایی جدی است. با این وجود پاتک صداوسیما همه را غافلگیر کرد. بنا به روایت خبرگزاری تسنیم، مدیران رسانه ملی تا اطلاع ثانوی پخش تصویر علی کفاشیان روی آنتن را منع کردند؛ تصمیمی که طی ۲۴ ساعت گذشته جنجال‌های زیادی را به دنبال آورده و انتقادات فراوانی را متوجه فراگیرترین رسانه کشور کرده است.


استقبال علی کفاشیان

طبیعی است که بازی جدید تلویزیون، به شدت به سود شخص رئیس فدراسیون باشد. علی کفاشیان که در طول هشت سال گذشته مدیریت بحث‌برانگیزی بر فوتبال کشور داشته، حالا در فاصله دو ماه تا انتخابات بعدی، در قامت قهرمانی قرار می‌گیرد که همه چیزش را برای وصول حق و حقوق فوتبال گذاشته است! کفاشیان هرچه قرار بوده بگوید گفته و تازه از حالا به بعد هم ده‌ها سایت و خبرگزاری و روزنامه و برنامه اینترنتی در اختیار او هستند تا دیدگاه‌هایش را بازتاب بدهند. آنچه بر جای می‌ماند اما، حسن شهرتی است که حرکت اشتباه تلویزیون برای کفاشیان فراهم کرده است. درست به همین خاطر است که انتشار وسیع خبر ممنوع‌التصویری نه تنها باعث ناراحتی رئیس فدراسیون نمی‌شود، بلکه او را به تکرار و تاکید روی شکایت این مجموعه از سازمان صداوسیما وامی‌دارد. کفاشیان دیروز به سایت ورزش‌سه گفته است: «من چنین چیزی نشنیده‌ام، اما اگر این اتفاق هم بیفتد از آن استقبال می‌کنم. هر چه مردم کمتر قیافه کج و کوله مرا ببینند بهتر است و اگر آنتن تلویزیون با چیزهای مفیدتر پر شود به نفع مخاطبان خواهد بود.» او همچنین به «ایرنا» خبر داده: «این مساله هیچ تاثیری بر شکایت فدراسیون فوتبال از سازمان صداوسیما که به تصویب مجمع فدراسیون فوتبال رسید، ندارد.»


کل فوتبال را ممنوع‌التصویر کنید

درست چهار سال پیش در چنین روزهایی، امیر عابدینی یک بازی حساب‌شده راه انداخت و کاری کرد که در کمال تعجب فضای مجمع فدراسیون به سود کفاشیان تغییر کند و او بار دیگر به‌عنوان مرد اول فوتبال ایران برگزیده شود. عابدینی در طول این ۴ سال هم مواضع نسبتا نزدیکی با کفاشیان داشته است. حالا به نظر می‌رسد این عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال، این بار از اشتباه تاکتیکی تلویزیون به سود کفاشیان استفاده می‌کند. او دیروز مصاحبه تندی با سایت کاپ کرده و در بخشی از آن گفته است: «ما از اول هم می‌گفتیم زور صداوسیما نسبت به فدراسیون بیشتر است و آنها می‌توانند برخی جریان‌سازی‌ها را انجام دهند. نمی‌دانم دلیل اصلی این کارشان چیست، چون اگر ما برویم و شکایت کنیم قطعا دستگاه قضایی حق را به ما می‌دهد. چون حقوق فدراسیون طبق قراردادی که میان دو طرف به امضا رسیده پرداخت نشده است. سوال من اینجاست؛ حالا با ممنوع‌التصویر کردن کفاشیان چه اتفاقی برای او می‌افتد. مگر او چقدر از حضورش در تلویزیون استفاده می‌کرد. به نظر من حتی این تصمیم به نفع کفاشیان است. چون او همیشه سعی می‌کرد از دست دوربین‌ها فرار کند و حالا کسی به سمتش نمی‌آید و می‌تواند با خیال راحت به کارش برسد. البته نباید از این سوال بگذریم که این اقدام صداوسیما به استناد کدام قانون گرفته شده؟ شنیده بودیم دستگاه قضایی یک نفر را از خدمات اجتماعی محروم کند اما صداوسیما نمی‌تواند برای خودش حکم صادر کند. مدیریت جدید صداوسیما هیچ طوری با ما سازش نمی‌کند. هر بار که دستمان را مقابل آنها دراز کردیم دست ما را پس زدند. شما بگویید ما به غیر از این تصمیم که از آنها شکایت کنیم باید چه کار می‌کردیم؟ چند هفته قبل آقایان جلو آمدند و گفتند ما می‌توانیم سیستم «آی‌پی‌تی‌وی» را راه‌اندازی کنیم و از این طریق به فوتبال پول برسانیم. تاج هم حرف‌های آنها را باور کرد. در حالی که این سیستم اصلا ساختار نداشت. ۲۲ میلیارد تومان قرارداد سال گذشته فدراسیون و صداوسیما بوده که آن هم پرداخت نشده است. شما نگاه کنید اگر قرار باشد فوتبال را تحریم کنند اتفاقا ما استقبال می‌کنیم. حتی من به آنها پیشنهاد می‌دهم تمامی اهالی فوتبال را ممنوع‌التصویر کنند، اما این را بگویم منظور ما از شکایت این نبود که پرونده‌ای را در دستگاه قضایی به راه بیندازیم فقط خواستیم گله‌مندی خود را اعلام کرده باشیم.»