بار دیگر «فساد»؟ عکس: ورزش سه

گروه ورزش: شاید وقتی ایمان صادقی در همان دقایق آغازین بازی حذفی با ذوب‌آهن به شکلی عجیب اخراج شد تا پرسپولیسی‌ها ۱۰ نفره شوند، همه فکر می‌کردند این هم یک اشتباه تکراری به ضرر سرخپوشان بوده که بعد از چند روز سروصدا، خاطره‌اش کاملا فراموش می‌شود. اتفاقا همه چیز داشت طبق روال پیش می‌رفت. اول کمک داور عذرخواهی کرد، بعد داور پوزش طلبید و در نهایت نوبت به محرومیت ۴ جلسه‌ای کادر داوری این بازی رسید.

جالب است که پرسپولیس امسال در مسابقات لیگ و جام حذفی در مجموع ۱۴ بازی انجام داده، اما داورانی که قضاوت مسابقات این تیم را بر عهده داشته‌اند، روی هم رفته ۱۶ جلسه محروم شده‌اند! اما بر خلاف انتظار، این حکم دیگر نتوانست هواداران و مسوولان پرسپولیس را آرام کند. آنها روزهای پرتنشی را می‌گذرانند و باورشان نمی‌شود که بعد از به تاراج رفتن کلی امتیاز در لیگ، حالا جام حذفی را هم به سوت اشتباه یک داور باخته‌اند. درست به همین دلیل است که فضای بسیار سنگینی بر فوتبال ایران حاکم شده و بوی اتفاقات جدید به مشام می‌رسد. دیروز مطالبی از قول برخی مدیران فوتبال کشورمان منتشر شد که در نوع خودش بسیار حساس و فراتر از خطوط قرمز بود. حالا دوباره شائبه وجود فساد گسترده در فوتبال ایران جدی شده و کار را به سطح رسانه‌ها کشانده است.

گفتند برای حاشیه‌ها پول کنار بگذار

علی‌اکبر طاهری، سرپرست باشگاه پرسپولیس که بر خلاف هفته‌های گذشته این بار واکنش فعال به ماجرای اشتباهات داوری دارد، تهدید کرده است که سمتش را ترک می‌کند و می‌رود. در روزهایی که بعضا حتی شایعه کناره‌گیری پرسپولیس از لیگ برتر هم به گوش می‌رسد، طاهری ادعای بسیار مهمی را در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس مطرح کرده است: «شک نکنید که استقلال را هم زمین می‌زنند. این وظیفه ماست که دل هواداران را شاد کنیم. باید به گونه‌ای کار کنیم که هواداران را نگه داریم. تا الان هم هر ترفندی به ذهنم می‌رسید انجام دادم اما دیگر شرایط از دست من هم خارج شده است. باور می‌کنید پیشنهادهای غیراخلاقی هم به من داده‌اند؟! قسم جلاله می‌خورم که عده‌ای به من گفتند برای حاشیه‌ها پول کنار بگذار! که من گفتم به هیچ عنوان این کار را نمی‌کنم، چرا که این کار از اخلاق ورزشی، حرفه‌ای و دینی به دور است. جالب اینجاست که عده‌ای که در پرونده‌شان از این مسائل دیده می‌شود در صفحات شخصی‌ خودشان حرف‌های عجیب می‌زنند. بی‌اخلاقی است که بخواهیم از این روش‌ها استفاده کنیم تا نتیجه بگیریم. من چنین موفقیتی را نمی‌خواهم که با مسائل مادی بخواهد رقم بخورد.»

می‌دانم، اما نمی‌گویم مشکلات داوری از کجاست!

عجیب‌ترین اظهارنظر دیروز اما مربوط به مهدی تاج بود. رئیس سازمان لیگ در این مورد به رادیو ورزش می‌گوید: «از کفاشیان خواستیم در داوری‌ها دقت بیشتری داشته باشند. مردم ما فهیم هستند و می‌دانند ممکن است برخی نتایج مربوط به تیم‌های اصفهانی باشد و ممکن است نتایج دیگر به سود تیم‌های دیگر اتفاق بیفتد که این مسائل متوجه سازمان لیگ و شخص من نیست. گفته می‌شود داوری‌ها به سود اصفهانی‌ها است، اگر این‌طور بود که من به کفاشیان نامه نمی‌نوشتم.» تاج اما ادعا می‌کند چیزهایی در مورد اشتباهات داوری می‌داند که نمی‌خواهد آنها را بر ملا کند: «من انصافا نیمه اول بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن را ندیدم و در نیمه دوم متوجه شدم که چه اتفاقاتی افتاده است. این را هم بگویم من مبدأ مشکلات داوری را می‌دانم اما نمی‌خواهم به آن بپردازم.»

اگر شک دارید، جواب می‌دهم

دیروز خبر رسید پرسپولیسی‌ها رسما از جهانبازی به فدراسیون فوتبال شکایت کرده‌اند. با وجود تعدد اشتباهات داوری علیه سرخ‌ها، حالا آنها برای نخستین بار اقدام به شکایت از قاضی میدان کرده‌اند که همین مساله و همزمانی آن با بحث‌های اخیر باعث واکنش جهانبازی شده است. داور بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «قبول دارم که در اخراج دروازه‌بان پرسپولیس اشتباه شده است اما هواداران این تیم اعتقاد به دست‌های پشت پرده دارند. به اصفهانیان گفتم که اگر پرسپولیسی‌ها به من شک دارند، حاضرم در هر مرجعی حاضر شده تا پاسخگوی شبهات باشم. مطمئن باشید که هیچ چیزی در این اشتباه دخیل نبوده و شک نکنید که داوران پاک هستند.»

دوباره بحث شیرین مدرک!

بر خلاف بیشتر نقاط دنیا که در آن دستگاه‌های قضایی با مشاهده نشانه‌های مربوط به ناپاکی راسا اقدام به کشف حقیقت می‌کنند، اینجا و در ایران همه از مدعیان انتظار دارند بلافاصله بعد از ادعا، سند آن را هم رو کنند! در این شرایط واضح است که همه حرف‌ها نیمه‌تمام باقی می‌ماند و افشاگران از سر عافیت‌طلبی هم که شده، تصمیم می‌گیرند با قضایا کنار بیایند. حالا رئیس حراست وزارت ورزش هم همان حرف‌های قدیمی را می‌زند. حسنی‌خو به خبرآنلاین می‌گوید: «وقتی درباره داوری بحث‌هایی مطرح می‌شود حتما باید سند و مدرکی وجود داشته باشد. متاسفانه بخش عمده‌ای از انرژی فوتبال ما در اتهامات خلاصه می‌شود. با این شرایط سند و مدرک کمتر داریم. من باید بنشینم با طاهری حرف بزنم تا ببینم چه سندی دارد و حرفش چه چیزی است.»