عصبانی‌ترین پروفسور تاریخ!

گروه ورزش: در همه این سال‌ها برانکو ایوانکوویچ به‌عنوان یکی از بردبارترین مربیان خارجی شاغل در فوتبال ایران شناخته می‌شد. او که در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ سرمربی تیم ملی ایران بود، همواره با آرامش و متانتش شناخته می‌شد. اگرچه برانکو بعد از جام‌جهانی آلمان در قامت یک مربی شکست خورده ناچار به ترک تهران شد، اما همواره تصویری مثبت از او در ذهن بسیاری از مردم کشورمان باقی ماند.

در طول سال‌هایی که او در ایران کار می‌کرد و بعد از آن، در همه مدتی که بیرون از کشورمان به سر می‌برد، همیشه مصاحبه‌ها و موضع‌گیری‌های آرام برانکو زبانزد خاص و عام بود. پروفسور حتی زمانی که تصمیم گرفت در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه «بی‌بی‌سی» شرکت کند، باز وقار و آرامش خودش را حفظ کرد و حتی یک جمله جنجال‌برانگیز هم به زبان نیاورد. به یاد داشته باشید این گفت‌وگو زمانی انجام می‌شد که برانکو به‌خاطر مشکل مالیاتی‌اش امکان قانونی حضور در ایران را نداشت و بازار کار در این کشور را به روی خودش بسته می‌دید. با این حال او همیشه جانب احتیاط را رعایت می‌کرد و حاضر نبود حتی یک جمله بحث‌برانگیز در مورد دوران حضورش در ایران به زبان بیاورد. با این حال در دوره جدید فعالیت برانکو در ایران، همه چیز تغییر کرده است. سرمربی کروات این‌روزها یک گلوله داغ است که مدام این سو و آن سو می‌غلتد و براده‌های آتش را به اطراف پرتاب می‌کند. او که از میانه‌های نیم‌فصل دوم لیگ چهاردهم جای حمید درخشان را روی نیمکت پرسپولیس گرفت، به تدریج رویه رفتاری‌اش را تغییر داد؛ انگار که آموخته باشد فوتبال ایران دیگر آن محیط ۱۵ سال پیش نیست که بشود آسوده در آن سر کرد و به مقصود رسید. برانکو در این مدت مدام محور جنجال‌های ریز و درشت بوده و به افراد مختلف یورش برده است. فقط با مرور اجمالی چند تا از این حملات، شاید بشود تصویر درست‌تر از بحث ارائه داد.

اگر راست می‌گویید دستمزد خودتان را افشا کنید

اوایل لیگ پانزدهم برانکو ایوانکوویچ به شدت از افشای رقم قرارداد بازیکنان و مربیان فوتبال ایران شاکی بود. او که از این اتفاق شوکه شده بود، گفت: «کاملا با این قضیه مخالفم. سازمان لیگ کار نادرستی انجام داده است. قرارداد اعضای تیم‌ها یک مساله محفوظ است و به خودشان و باشگاه‌شان مربوط می‌شود. اصولا چنین مسائلی را رسانه‌ای نمی‌کنند و اگر لازم بود چنین کاری صورت بگیرد، باشگاه‌ها این کار را می‌کردند. باید دید چه انگیزه‌ای پشت این کار وجود دارد. من یک سوال می‌پرسم؛ آیا مسوولان سازمان لیگ هم در سایت‌شان دستمزدها و قراردادهای خود را اعلام کرده‌اند؟ اگر نه، امیدوارم این کار را حتما انجام دهند. چرا فقط قرارداد بازیکنان و مربیان اعلام شده است؟ در هیچ کجای دنیا این کار انجام نمی‌شود و برای من جای سوال دارد که چرا چنین کاری کردند.»

آری‌هان تقلب کرد

بعد از انتقادهایی که از برانکو شد و برخی نتایج او را با دستمزدش متناسب ندانستند، سرمربی کروات توضیح داد که از همه مربیان قبلی پرسپولیس بهتر است؛ وجهی پیش‌تر دیده نشده از شخصیت برانکو: «من با ۵۰ درصد ارزش واقعی‌ام به ایران آمدم. پرسپولیس در ۱۵ سال اخیر هیچ وقت چنین مربی به قیمت من نداشته است. مصطفی دنیزلی دوست بزرگ من است اما او فقط در ایران و ترکیه کار کرده است. من دوبار در جام جهانی بوده‌ام و در جام جهانی مقام سومی دارم و در بازی‌های اروپایی بین ۸ تیم بودم. با ایران در آسیا سوم شدم. در بازی‌های آسیایی بوسان اول شدیم. در غرب آسیا که قهرمان شدیم. در کرواسی و چین هم قهرمان شده‌ام. کدام یکی از این مربیان کارنامه من را دارد؟ آری هان با چین دوم شد که با گاوبندی و کلاهی که سر ما گذاشتند این مقام را به دست آوردند.»

چند میلیون دلال داریم

در آخرین روزهای مهلت قانونی نقل‌وانتقالات، یکی از روزنامه‌های ورزشی از قول برانکو تیتر زد: «در تهران چند میلیون دلال داریم.» این مساله سروصدای زیادی در محافل ورزشی و رسانه‌ای به وجود آورد. برانکو در آن ایام به شدت از دست کسانی که به او بازیکن توصیه می‌کردند شاکی بود.

داوری‌ها مشکوک است

سریال اشتباهات داوری علیه پرسپولیس در آغاز لیگ، به شدت برانکو را خشمگین کرد. تا جایی که مربی کروات در این مورد مصاحبه‌ای بی‌سابقه انجام داد: «به این نتیجه رسیده‌ام که همه اشتباه‌های داوری که علیه تیم ما رخ می‌دهد اتفاقی نیست. آیا باشگاهی هست که به اندازه تیم ما از اشتبا‌هات داوری ضربه خورده باشد؟ باز هم باید بگویم ما در ۴ بازی به‌طور مستقیم از داوری لطمه خوردیم. این ۴ بازی هم مربوط به کل فصل نمی‌شود بلکه مربوطه به ۸ بازی است بنابراین الان به این نتیجه رسیده‌ام که شاید جریانی وجود دارد که نمی‌خواهد من در پرسپولیس نتیجه بگیرم. من به این جریان مشکوک هستم.»

بر خلاف پارسال بزدل نیستیم

بعد از بازی با فولاد که با نخستین پیروزی فصل سرخپوشان همراه بود، برانکو توضیح داد که تیمش دیگر ترسو نیست. او مثال‌هایی هم از مسابقات فصل گذشته آورد که مستقیما به دایی و درخشان مربوط می‌شد: «پرسپولیس دیگر بزدل نیست. در همه بازی‌ها ما سرتر از حریف بودیم. بازی‌های پرسپولیس در فصل گذشته را ندیدم اما شنیدم که سال گذشته پرسپولیس در بازی با فولاد، سپاهان و ذوب‌آهن از نیمه زمین این طرف‌تر نمی‌آمد و در بازی‌های خانگی هم خیلی سخت و بدون استحقاق برنده می‌شد.»

حرف‌های دایی برای من مهم نیست

برانکو همیشه به علی دایی اعتقاد داشته و رابطه او با کاپیتان سابق تیم ملی کشورمان فوق‌العاده بوده است. با این وجود فشارهای اخیر باعث شده حتی میانه این دو نفر نیز به هم بخورد. برانکو که بعد از بازی با صبای قم گفته بود: «شاید تیم دایی عادت کرده همیشه از اشتباهات داوری سود ببرد» اخیرا نیز به انتقادهای شهریار خیلی کوتاه واکنش نشان داده است: «حرف‌های دایی برای من مهم نیست.»

همه چیز علیه من است

در ماجرای محرومیت اخیر سوشا مکانی اما، برانکو به سیم آخر زد و مطالب بسیار تندی را به زبان آورد. او در بخشی از سخنانش می‌گوید: «از ابتدای فصل متوجه شدم که همه چیز در فدراسیون فوتبال علیه من است اما واقعیت این است که دود این درگیری‌ها به چشم بازیکنان من می‌رود و باعث می‌شود آنها محروم شوند و در نهایت پرسپولیس آسیب ببیند.»

چرا این‌طوری شد؟

برانکو ظرف چند ماه کارش در پرسپولیس، خیلی بیشتر از دوران ۱۰ ساله حضورش در تیم ملی به‌عنوان دستیار و سرمربی عصبانی شده است. اینکه چرا چنین اتفاقی رخ داده، می‌تواند از دو زاویه قابل بررسی باشد؛ یکی بحث تغییرات فردی و فرهنگی برانکو است که شاید در این سن و سال دیگر چندان محلی از اعراب نداشته باشد. دیگری اما به تغییرات رخ داده در ساختار فوتبال ایران مربوط می‌شود؛ جایی که انگار رفته‌رفته همه یاد گرفته‌اند باید با خشم و عصبیت حق‌شان را بگیرند. همین چند هفته پیش بود که در واکنش به اشتباهات پیاپی داوری علیه پرسپولیس، علی پروین از برانکو خواست با داد و بیداد حق خودش و تیمش را بگیرد. حالا هم انگار پروفسور مو به مو مشغول عمل به سفارش سلطان است! سوال مهم اما این است که ما با این وضعیت تا کجا می‌توانیم پیش برویم؟