14 روز سرنوشت‌ساز

گروه ورزش: واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی مدت‌ها است به‌عنوان شعاری کلیشه‌ای مطرح می‌شود؛ ولی خیلی از هواداران و پیشکسوتان فوتبال آن را باور ندارند و اعتقاد دارند این دو باشگاه هیچ وقت خصوصی نخواهند شد. در همین راستا با مصوبه اخیر هیات وزیران مبنی بر عدم واگذاری این دو باشگاه به دلیل فرهنگی بودن آنها، به نظر می‌رسد دولت نیز به این راحتی‌ها دوست ندارد پرسپولیس و استقلال را به مردم و بخش خصوصی واگذار کند.

در این شرایط سوالی که مطرح می‌شود این است که چطور ممکن است وقتی قانونی در مجلس تصویب می‌شود با وجود اینکه همه سازمان‌ها موظف به اجرای آن هستند و برخی نمایندگان مجلس بر اجرای آن پافشاری می‌کنند در مدت چند ماه از سوی دولت لغو و اعلام ‌شود این دو باشگاه از لیست واگذاری خارج شده‌اند؟ قطعا اگر سرخابی‌ها در حوزه فعالیت‌های فرهنگی قرار می‌گرفتند مجلس پیش‌تر نسبت به خروج آنها از لیست واگذاری اقدام می‌کرد. بی‌شک در این میان واکنش مجلس و نظر این مجموعه نسبت به مصوبه اخیر هیات وزیران پیرامون عدم واگذاری پرسپولیس و استقلال بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

مصوبه تا زمان تطبیق اجرایی نیست

از آنجا که مصوبه اخیر هیات وزیران در ارتباط با دولتی ماندن پرسپولیس و استقلال باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، مقداد نجف‌نژاد، رئیس کمیسیون ورزش مجلس و رئیس هیات مدیره باشگاه استقلال در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» در این مورد توضیحاتی ارائه داد. نجف‌نژاد معتقد است خصوصی‌سازی مد نظر مجلس شورای اسلامی قرار دارد و دولت نیز باید شرایط وقوع این اتفاق را فراهم کند. وی گفت: «سرخابی‌ها چند سال است در لیست واگذاری‌ها قرار دارند؛ اما در مقاطع زمانی گوناگون به بهانه‌های مختلف واگذار نشدند. طبق تبصره ماده ۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه، پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل به ورزش حرفه‌ای ممنوع است، بنابراین دولت حق ندارد در رابطه با ورزش حرفه‌ای هزینه کند. این به آن معنی است که باشگاه‌داری دولت در آینده در قانون دیده نشده است. قطعا این مصوبه در هیات تطبیق مصوبات دولت بررسی خواهد شد و در صورتی که مغایرت داشته باشد، قابل اجرا نیست. مسوولان نیز تا زمانی که تطبیق صورت نگیرد، نمی‌توانند مصوبه را اجرا کند.»

سرخابی‌ها یک ریال هم نگرفته‌اند

رئیس فراکسیون مجلس اطمینان می‌دهد که پرسپولیس و استقلال اخیرا هیچ پول یا بودجه‌ای از دولت دریافت نکرده‌اند: «چون رئیس فراکسیون ورزش هستم و رئیس هیات‌مدیره باشگاه استقلال، می‌توانم این اطمینان را بدهم که در دو سال گذشته این دو باشگاه یک ریال هم از منابع دولتی استفاده نکرده‌اند. پس درصورتی که دولت به دراختیار داشتن سرخابی‌ها تاکید می‌کند باید به درآمد و هزینه‌های این دو باشگاه نیز توجه ویژه داشته باشد. با اینکه خود مجلس تصویب کرد خصوصی‌سازی در این دو باشگاه انجام شود؛ چون درمزایده‌هایی که برگزار شد ابهاماتی وجود داشت، ۱۳۵ نماینده طرح دو فوریتی را ارائه دادند که از واگذاری و طرح‌های شتابزده جلوگیری شود؛ چون این دوباشگاه برای به دست آوردن برندشان صد سال تلاش کردند و سرمایه ملی محسوب می‌شوند. ما معتقدیم خصوصی‌سازی درفوتبال باید شامل همه باشگاه‌ها شود؛ اما همان‌طور که می‌دانید ما در ایران باشگاه خصوصی نداریم و باشگاه‌ها زیر نظر شرکت‌های دولتی یا شبه‌دولتی فعالیت می‌کنند. حالا چون خصوصی‌سازی از این دو باشگاه پرطرفدار آغاز شده نباید شتابزده عمل کرد و خصوصی‌سازی را زیر سوال برد. پس می‌طلبد هم دولت و هم مجلس با دقت بیشتری پیگیر این موضوع باشند. باشگاه‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال و حتی سپاهان و تراکتورسازی ظرفیت خود کفایی را دارند و فقط باید فضای مناسبی به منظور فعالیت حرفه‌ای برای آنها ایجاد شود.»

دو هفته سرنوشت‌ساز

نجف‌نژاد با بیان اینکه هیات تطبیق مصوبات دو هفته فرصت دارد تا راجع‌به مصوبه اخیر هیات وزیران پیرامون عدم واگذاری سرخابی‌ها نظر بدهد، اضافه می‌کند: «طرح دولت دو فوریتی است پس روند بررسی آن زود‌تر از طرح یک فوریتی خواهد بود و به احتمال زیاد نتیجه این مصوبه دو هفته پس از آغاز بررسی در هیات تطبیق اعلام خواهد شد، ولی حتی پس از آن نیز مراحل تجدید نظر وجود دارد.»