گروه ورزش: با بازگشت کارلوس کی‌روش به ایران، فهرست جدید تیم ملی فوتبال کشورمان برای بازی با هند و گوام اعلام شد و ملی‌پوشان نیز دور جدید تمرینات را زیر نظر مربی پرتغالی آغاز کردند. بسیاری بر این باورند که فهرست جدید اعلام شده از سوی کی‌روش، عزم این مربی برای ادامه جوانگرایی در فوتبال ملی ایران را نشان می‌دهد. با این وجود ظاهرا همین مساله حالا به یک اصطکاک جدید بین تیم‌های ملی امید و بزرگسالان تبدیل شده است. در لیست کارلوس، هفت بازیکن حضور دارند که مشمول بازی در تیم المپیک کشورمان محسوب می‌شوند. در همین شرایط تیم امید هم آماده برگزاری یک اردوی ۱۰ روزه در هلند می‌شود که همین مساله، یک بار دیگر بحث‌هایی را پیرامون تیم ملی و مربی‌اش راه انداخته است.

بین کی‌روش و خاکپور جلسه بگذارید

بعد از اعلام اسامی تیم ملی فوتبال کشورمان برای بازی با هند و گوام، حبیب کاشانی از رئیس فدراسیون فوتبال خواست تفاهمی بین کادر فنی بزرگسالان و تیم المپیک صورت بگیرد، چرا که به قول او با ادامه این روند به جایی نخواهیم رسید. در همین راستا مدیر تیم امید دیروز به خبرگزاری فارس گفت: «قطعا برای ما هم اولویت تیم ملی بزرگسالان است اما منتظر هماهنگی‌های بیشتر از سوی فدراسیون هستیم چون اکنون کار از دست کی‌روش و خاکپور خارج شده است. ما از اسلامیان، اسدی و کفاشیان می‌خواهیم جلسه‌ای بگذارند تا این مشکلات حل شود.

ما چون از قبل می‌دانستیم آزمون،‌ جهانبخش و ترابی ممکن است به تیم ملی دعوت شوند نفرات جایگزین آنها را انتخاب کردیم اما اینکه یکدفعه علی کریمی هم به تیم ملی دعوت می‌شود واقعا پیدا کردن جایگزین و گرفتن ویزا راحت نیست.» کاشانی البته با نفس دعوت بازیکنان المپیک به تیم بزرگسالان مشکلی ندارد: «به نظرم همه چیز با جلسه حل می‌شود. استعداد ما بیش از ۵۰ نفر است. حرف ما این است که در زمان خاص خودش این هماهنگی‌ها ایجاد شود. اصلا کی‌روش بگوید روی همه ۵۰ بازیکن نظر دارد. ما می‌رویم دوباره استعدادیابی می‌کنیم یا در نهایت آقای کفاشیان مسوولیت تیم امید را هم به کی‌روش بدهد که اتفاقا مشکلی نیست و خیلی هم خوب است و خیالمان راحت می‌شود، اما اینکه دقیقه ۹۰ به شما بگویند چند بازیکن را نداری مشکل‌ساز است.»

باید خوشحال هم باشیم

در همین حال فریدون معینی، رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال از دعوت بازیکنان امید به تیم بزرگسالان استقبال می‌کند: «کی‌روش و خاکپور هر کدام صلاح خودشان را می‌خواهند و به نظر من که چنین مساله‌ای جای نگرانی ندارد. پس نه‌تنها نباید نگران بود بلکه باید از این مساله خوشحال هم باشیم. همان‌طور که انتظار داریم تیم ملی جوان شود و خود پیشکسوتان فوتبال هم همین خواسته را داشتند باید از این جوانگرایی استقبال کنیم. ما باید جنبه مثبت حضور بازیکنان امید در تیم ملی را ببینیم. حالا که این دگرگونی در فوتبال ما در حال اتفاق افتادن است باید به هم کمک کنیم.»

پس جوانگرایی از کجا باید شروع شود؟

در اینکه باید بین تیم‌های بزرگسالان و امید هماهنگی وجود داشته باشد شکی نیست، اما به نظر نمی‌رسد ایراد گرفتن از کی‌روش به خاطر دعوت از بازیکنان امید به اردوی بزرگسالان چندان منطقی باشد. طی این چهار سال کی‌روش مدام تحت فشار بوده که چرا جوانگرایی نمی‌کند، حالا هم که او فرصت بازی با گوام و هند در پیش‌مقدماتی جام‌جهانی را برای تزریق بازیکنان جوان به تیم ملی مناسب دیده، بحث‌های فرعی دیگری پیش آمده است. به هر حال باید به یاد داشته باشیم فلسفه وجودی تیم‌های پایه مثل تیم امید، پشتوانه‌سازی برای تیم بزرگسالان است و هر زمان که مربی بزرگسالان صلاح دید، بازیکنان باید به این تیم منتقل شوند. این قاعده فوتبال حرفه‌ای در سراسر جهان است، اما نادیده گرفتن آن گاهی باعث می‌شود اتفاقاتی شبیه حادثه نوروز ۹۴ پیش بیاید؛ همان زمان که تیم ملی ایران در دو بازی مهم دوستانه به مصاف شیلی و سوئد رفت، اما جهانبخش و آزمون در تهران ماندند تا برای تیم امید، مقابل افغانستان و فلسطین بازی کنند!