هم گران، هم بی‌حکمت!

گروه ورزش- بهروز رسایلی: رافائل داسیلوا از استقلال جدا شد. این خبری بود که روز گذشته روی خروجی خبرگزاری فارس آمد تا سرانجام شایعاتی که در مورد قرار گرفتن اسم این گلر در لیست مازاد آبی‌ها به گوش می‌رسید تایید شود. بعد از جدایی مهدی رحمتی از استقلال، مسوولان این باشگاه سعی کردند با جذب دو دروازه‌بان سطح بالا این خلأ را پوشش دهند. آنها برای رسیدن به این هدف بودجه مناسبی را هم کنار گذاشتند، اما واقعیت این است که هیچ‌یک از دو دروازه‌بان آبی‌ها تا اینجای کار عملکرد موجهی نداشته است. محسن فروزان طی ۲۰ مسابقه‌ای که در لیگ و جام حذفی برای آبی‌ها انجام داده، در مجموع ۲۶ گل دریافت کرده که به هیچ‌وجه نمی‌تواند آمار قابل قبولی باشد. از او بدتر اما شرایط رافائل داسیلوا بود که بدون انجام حتی یک دقیقه بازی رسمی برای استقلال با قراردادی ۷۲۰ میلیونی از این باشگاه جدا شد.

کارنامه قلعه‌نویی، بحث‌برانگیزتر شد

در دو سال اخیر انبوهی از خریدهای ناموفق در کارنامه امیر قلعه‌نویی به ثبت رسیده است. او در این مدت بازیکنانی مثل نیکبخت، ایمان موسوی، امین منوچهری، اشجاری، آرزه، محمدرضایی و خیلی‌های دیگر را به استقلال آورده و بعد با جدایی آنها موافقت کرده است. حالا رافائل داسیلوا هم یکی از همین بازیکنان است؛ گلر برزیلی که قد و بالا و انعطاف بدنی خوبی داشت، اما هرگز به او فرصت داده نشد تا بختش را برای حفاظت از سنگر استقلال امتحان کند.

قلعه‌نویی فقط یک بار در مصاف با تراکتورسازی در جام شهدا از داسیلوا استفاده کرد. بعد از شکست استقلال در آن بازی، عملکرد این گلر به‌ویژه در مورد خروج‌هایش با انتقاد هواداران مواجه شد. گویا همین مساله کافی بود تا قلعه‌نویی که نشانی از ماجراجویی‌های دوران جوانی‌اش ندارد، کلا قید داسیلوا را بزند و حتی در مسابقات حذفی ومصاف با تیم‌هایی مثل پارسه و فولاد نوین نیز به وی بازی ندهد. در نهایت چنانکه پیش‌بینی می‌شد داسیلوا از استقلال رفت تا یکی از ناموفق‌ترین نقل و انتقالات لیگ چهاردهم به نام او ثبت شود.

جای خالی یک «رند»باز!

تردیدی وجود ندارد که امسال از نظر فنی جای خالی مهدی رحمتی به شدت در استقلال حس شد. سنگربان پیشین آبی‌ها امسال حتی در تیم بحران‌زده‌ای مثل پیکان هم فقط ۱۵ گل دریافت کرده تا قفس توری خودروسازان به چهارمین دروازه امن لیگ چهاردهم تبدیل شود. رحمتی که همیشه یکی از بازیکنان گرانقیمت لیگ به حساب می‌آمده و حتی در موردش گفته می‌شد برای عقد قرارداد روی اعداد «رند» توافق می‌کند، امسال در ازای یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان به پیکان پیوست. او تا اینجای کار در لیگ ۷ گل کمتر از فروزان ۶۰۰ میلیونی دریافت کرده و طبیعتا عملکردش با داسیلوای ۷۲۰ میلیونی هم نمی‌تواند قابل مقایسه باشد. در حقیقت استقلال روی هم یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون برای پر کردن جای خالی رحمتی هزینه کرده و البته به نتیجه هم نرسیده است.

به دنبال گلر یا اعتماد به جوان؟

با خروج رافائل داسیلوا از لیست استقلال، ممکن است این تیم در صدد جذب یک دروازه‌بان دیگر بربیاید؛ گلری برای نشستن روی نیمکت ذخیره‌ها یا شاید حتی گرفتن جای فروزان در ترکیب اصلی. این روزها گزینه هم در بازار زیاد است؛ از وحید طالب‌لو که بین هواداران محبوبیت دارد تا شهاب گردان یا اصلا حسن رودباریان که گویا پرسپولیسی‌ها دنبالش رفته‌اند و البته در زمان حضور قلعه‌نویی روی نیمکت تیم ملی، گلر اول امیر محسوب می‌شد. استقلالی‌ها اما شاید یک راه دیگر هم داشته باشند؛ اعتماد به جوانان!

در همین جام شهدا که داسیلوا در یک مسابقه‌اش به میدان رفت، برای استقلال در بازی با ملوان یک دروازه‌بان جوان به نام فرزین گروسیان در ترکیب اصلی قرار گرفت که اتفاقا عملکرد قابل توجهی هم داشت. او در تمام طول فصل پشت سر فروزان و گلر خارجی تیمش قرار گرفت تا شانسی برای اثبات توانایی‌هایش نداشته باشد. کسی چه می‌داند؛ شاید اگر چنین فرصتی در اختیار گروسیان قرار می‌گرفت، این دروازه‌بان ۲۲ ساله و ۱۰۰ میلیونی می‌توانست حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. یادمان باشد طالب‌لوها هم در اثر مورد اعتماد قرار گرفتن و میدان دیدن به ستاره تبدیل شدند.