دایی از حقش گذشت

گروه ورزش:بالاخره افتاد اتفاقی که نباید می‌افتاد و محمد مایلی‌کهن در پی شکایت علی دایی از او راهی زندان اوین شد. سرمربی اسبق تیم ملی کشورمان که سال‌ها پیش در مواجهه با شکایت برادران شفیع‌زاده هم خطاب به قاضی دادگاه گفته بود عذرخواهی نمی‌کند و مایل است به زندان برود،‌ این بار در مقابل علی دایی با همین استراتژی طعم حبس را چشید. او ظهر روز سه شنبه راهی اوین شد و این اتفاق درست از همان زمان موجی از واکنش‌ها را به همراه آورد. علی پروین، احمدرضا عابدزاده و حمید استیلی از جمله کسانی بودند که تا پیش از ظهر دیروز راهی ندامتگاه اوین شدند و با مایلی‌کهن دیدار کردند. مگر مایلی‌کهن قتل کرده؟

طبیعتا موج اول عکس‌العمل‌ها نسبت به زندانی شدن مایلی‌کهن بسیار احساسی است؛ چنان که حمید درخشان به خبرگزاری کاپ می‌گوید: «مگر مایلی‌کهن قتل انجام داده که به زندان بیفتد؟» سرمربی پرسپولیس که ظاهرا محبس را فقط جای جانیان می‌داند، در ادامه می‌گوید: «هر صحبتی بوده میان استاد و شاگرد بوده است. واقعا برای دایی متاسفم که نتوانست خودش را کنترل کند. متاسفم برای این فوتبال که پیشکسوت و استخوان خردکرده‌اش باید راهی زندان شود. وقتی این اتفاقات می‌افتد دیگر باید از بازیکنان چه انتظاری داشت و چگونه به آنها گفت به حاشیه نروید؟» در همین راستا رضا شاهرودی هم به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «متاسفانه این اتفاق، جامعه فوتبال را زیر سوال برد و باعث خواهد شد جوانان بی‌نظم و پرحاشیه فوتبال‌مان از آن الگوبرداری کنند. کاش علی دایی تا این مرحله پیش نمی‌رفت و بعد از متهم کردن استادش شکایت خود را پس می‌گرفت. مگر غیر از این است که دایی دنبال متهم کردن مایلی‌کهن بود، خب وقتی این اتفاق رخ داد او دیگر نباید باعث زندانی شدن استادش می‌شد. نمی‌دانم او با این کار چه چیزی را می‌خواست ثابت کند.» حمید استیلی هم بعد از ملاقات با مایلی‌کهن به سایت کاپ گفت: «بدون تردید پس از فوت برادرم امروز تلخ‌ترین روز زندگی‌ام بود. هنوز برایم قابل تصور نیست که مربی‌ام را در لباس زندان دیده‌ام. علی پروین،احمد عابدزاده و بقیه همه شوکه بودیم.»

باید مراقب حرف زدنش باشد

برخی دیگر از اهالی فوتبال اما به شکل دیگری به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. از آن جمله می‌توان به یحیی گل‌محمدی اشاره کرد که در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «صحبت کردن در مورد این موضوع و مسائلی که بین مایلی‌کهن و دایی به وجود آمد سخت است ولی معتقدم صحبت‌هایی که از همان اول رد و بدل شد خوب نبود. من از اینکه چنین شرایطی برای مایلی‌کهن به وجود آمده است ناراحتم ولی معتقدم افراد باید مواظب صحبت کردن‌شان باشند. اگر این مسائل رعایت شود دیگر شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.» مهدی پاشازاده هم در گفت‌وگو با سایت کاپ مواضع نسبتا مشابهی اتخاذ کرده است: «اینکه هرکسی بخواهد هرچیزی به فرد دیگری بگوید که نمی‌شود. من هم با مایلی‌کهن مشکل داشتم اما روش من طور دیگری بود و با برخورد دیگری ماجرا را کنترل کردم. حالا دایی شکایت کرده و او به زندان رفته است. بنشین، بفرما و بتمرگ هر سه یک معنی دارد و بهتر است اگر فردی انتقاد یا اعتراضی دارد طوری انتقادش را بیان کند که به خانواده فرد مورد نظر برنخورد. » همچنین روز گذشته از احتمال میانجیگری کمیته اخلاق در این ماجرا بحث شده بود، اما محمدزاده رئیس کمیته مزبور به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «با زندانی شدن مایلی‌کهن، موجی به راه افتاده است که نباید این مربی فوتبال به زندان انتقال داده می‌شد که من هم با این مساله موافقم؛ اما اعتقاد داریم که نباید مظلوم‌نمایی کرده و دایی را مقصر بدانیم. افراد نباید باعث شوند که دیگران از آنها شکایت کنند.»

دایی: از حقم گذشتم

در نهایت اما غروب دیروز علی دایی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این بار هم از حقش گذشته و مایلی‌کهن را خواهد بخشید. او که صبح چهارشنبه دربازدید از نمایشگاه مطبوعات مدعی شده بود عقب‌نشینی نمی‌کند و تنها در صورت ابراز ندامت سرمربی اسبق تیم ملی حاضر به بخشیدن مایلی‌کهن خواهد بود، سرانجام بدون محقق شدن تنها شرطش تن به این کار داد. در بخشی از بیانیه دایی آمده است: «امروز اما نه به اصرار کسی که پس از مشورت با خانواده‌ام تصمیم گرفتم از آنچه قانون حق من دانسته بگذرم؛ زیرا راضی نیستم حتی لحظه‌ای غصه نوه‌ای را ببینم که چشم انتظار پدربزرگش است. منی که در دفاع از حیثیت خانواده‌ام پا به دادگاه گذاشته‌ام، امروز برای رفع تکدر خانواده‌ای که در ماجرای ما هیچ قصوری نداشته اما عضوی از خود را گرفتار می‌بیند، از حقم گذشتم و امیدوارم خداوند از گناهان همه ما بگذرد.»