دیدار با آلمان

دنیای اقتصاد: روزهای سرنوشت‌ساز والیبال ایران در مرحله سوم قهرمانی جهان از راه رسید.تیم ایران که توانسته خود را به جمع ۶ تیم برتر مسابقات قهرمانی جهان برساند امشب در نخستین بازی خود در مرحله سوم این پیکارها از ساعت ۲۲:۵۵ برابر ژرمن‌ها قرار می‌گیرد. پیروز این مسابقه شانس زیادی برای صعود به مرحله نیمه‌نهایی خواهد داشت؛ بنابراین هر دو تیم با تمام توان وارد میدان می‌شوند و جنگ تمام عیاری را شاهد خواهیم بود. اگرچه آلمان عمده افتخاراتش در والیبال به دوران پیش از اتحاد دو آلمان و درخشش آلمان‌شرقی برمی‌گردد، اما در این سال‌ها با بازسازی ساختار خود، همواره به‌عنوان یکی از ۱۰ تیم برتر رقابت‌های مهم والیبال خودنمایی کرده که مقام پنجم المپیک لندن و مقام هشتم دوره گذشته مسابقات قهرمانی جهان از جمله این افتخارات است. آلمان‌ها پیش‌تر مدال طلای قهرمانی جهان (۱۹۷۰) و نقره المپیک مونیخ را به نام آلمان‌شرقی به گردن انداخته‌اند.

آلمان که پس از سال‌ها سر در لاک خود داشتن، از سال ۲۰۰۸ با هدایت رائول لوزانوی آرژانتینی به جمع مدعیان اروپا و جهان بازگشت، اکنون به سرمربیگری ویتال هِینِن چهار سال است که تا مرز صعود به نیمه‌نهایی پیکارهای مهم والیبال دنیا می‌رسد، اما از هدف خود بازمی‌ماند. این تیم که تا همین‌جا هم مقام هشتم دوره گذشته‌اش در رقابت‌های قهرمانی جهان را حداقل دو پله ارتقا داده، در این دوره از مسابقات با ۷ پیروزی و ۲ شکست به جمع ۶ تیم برتر راه یافته و در جست‌وجوی مدالی از پیکارهای جهانی امسال است.

آلمان یکی از بهترین‌ تیم‌های حاضر در مسابقات قهرمانی جهان است که با تکیه بر والیبال قدرتی، به همکاری گروهی و انسجام تیمی معروف است. آلمان‌ها در زدن سرویس نیز همچون دفاع، حمله و توپ‌گیری گروهی از جمله تیم‌های خوب این دوره از رقابت‌ها بوده‌اند. بازیکنان آلمان در لیگ‌های فرانسه، ایتالیا، روسیه، آلمان، بلژیک و عمدتا لهستان توپ می‌زنند. این تیم از ابتدای مسابقات قهرمانی جهان تا کنون تمام ۹ بازی خود را در شهر کاتوویس برگزار کرده و از این حیث، سالن اسپودک شهر کاتوویس را می‌توان استادیوم خانگی تیم ملی آلمان قلمداد کرد.

آلمان تنها تیم والیبال دنیا است که در تاریخ برگزاری مسابقات قهرمانی جهان هنوز هیچ بازی ۵ سته‌ای را تجربه نکرده است. به عبارت بهتر، تمام بازی‌های آلمان با نتیجه ۳ - صفر یا ۳ - یک به پایان رسیده است.ژرمن‌ها همچنین رکورددار برد ۳ - صفر در مسابقات قهرمانی جهان‌اند؛ آنها تاکنون ۴۲ پیروزی با نتیجه ۳ بر صفر کسب کرده‌اند که آخرینش یکشنبه شب برابر کانادا حاصل شد. در حالی که سرمربی تیم ملی والیبال ایران اسلوبودان کواچِ صربستانی است، در طرف مقابل ویتال هِینِن؛ پاسور اسبق تیم ملی بلژیک که در سال ۲۰۰۴ به‌عنوان والیبالیست سال کشورش و همچنین بهترین پاسور جام قهرمانان اروپا برگزیده شد، در سال ۲۰۰۸ دوران بازیگری خود را با ۱۵۰ بازی ملی به اتمام رساند و به جرگه مربیگری وارد شد.

کنفرانس کواچ و معروف

کنفرانس خبری کاپیتان‌ها و مربیان ۳ تیم فرانسه، آلمان و ایران با حضور جمعی از خبرنگاران لهستانی و خارجی در هتل آنجلو شهر کاتوویسا برگزار شد. از سرمربی آلمان پرسیده شد آیا خوشحالید که ۳ هفته است فقط در شهر کاتوویسا مسابقه می‌دهید؟ که ویتال هِینِن پاسخ داد: «من باید بگویم که از قرعه کشی مرحله سوم غافلگیر شدم. چون فکر می‌کردم ما به‌عنوان تیم سوم گروه باید به شهر لودز برویم و با لهستان بازی کنیم ولی شرایط قرعه‌کشی تغییر کرد و ما در آخرین ساعات متوجه شدیم که باید در همین شهر بمانیم. قرعه خوبی داریم. واقعا از این قرعه ممنونم.»

سپس اسلوبودان کواچ، سرمربی ایران مدعی شد تنها شانس، عامل بالا آمدن تیمش نبوده است: «در رسیدن ما به مرحله سوم فقط خوش شانس بودن ملاک نیست. ما بازی‌های خیلی خوبی در این تورنمنت انجام دادیم. ایتالیا و آمریکا را شکست دادیم و با ارائه بازی‌های خوب به جایی رسیدیم که یک نتیجه هم کمک حالمان شد. خودمان خیلی تلاش کردیم که بهترین بازی‌مان را انجام دهیم. ایران تیم بسیار خوبی است که حالا می‌خواهد راهش را در مرحله سوم هم ادامه بدهد و نتیجه بگیرد.» او از شناختش از حریفان این مرحله می‌گوید: «ما در مرحله اول با فرانسه بازی کرده‌ایم و با بازی این تیم آشنا هستیم. بازی‌های آلمان را هم به‌خصوص در برابر برزیل و یکی دو تیم دیگر دیده‌ایم. پله پله پیش می‌رویم تا به هدف‌مان برسیم.»

بعد از او نوبت به سعید معروف کاپیتان تیم ایران می‌رسد که از کار بزرگ تیمش بگوید: «از اینکه برای بار اول در جمع تیم‌های برتر مسابقات قهرمانی جهان قرار گرفته‌ایم احساس شگفتی می‌کنم. وقتی ما چند ماه پیش به جمع چهار تیم برتر لیگ جهانی راه پیدا کردیم، بعضی از خبرنگاران گفتند صعود به ۴ تیم لیگ جهانی آسان است و این مسابقات قهرمانی جهان است که صعود به جمع تیم‌های برترش بسیار مهم و دشوار است. ما الان در جمع بهترین‌های مسابقات جهانی هستیم و تا اینجا هم نمایش خیلی خوبی داشته‌ایم و به همه نشان داده‌ایم که شایستگی قرار گرفتن در میان بهترین تیم‌های جهان را داریم.»