شب رویایی ایران در المپیک

کاروان ورزشی ایران در فاصله‌ یک هفته مانده به پایان المپیک لندن، تاریخی‌ترین نتیجه تمام ادوار المپیک را به ثبت رساند.

المپیک ۲۰۱۲ لندن برای تاریخ ورزش ایران خاطره‌ساز شد؛ چرا که با مدال‌های طلای سوریان، نوروزی، رضایی و سلیمی و نقره‌های حدادی، نصیرشلال و انوشیروانی و برنز رسمتی، بهترین نتیجه ادوار مختلف بازی‌های المپیک برای ایران ثبت شد. کاروان ورزشی ایران در شرایطی که در نخستین روزهای هفته دوم رقابت‌ها که هفته مدال‌آوری برای ایران است قرار دارد با کسب ۴ مدال طلا، ۳ نقره و یک برنز بهترین نتیجه تاریخ المپیک را به دست آورده است. این نتیجه در حالی رقم می‌خورد که هنوز آزادکاران کشتی ایران و تکواندوکاران برابر حریفان‌شان قرار نگرفته‌اند. یعنی رشته‌هایی که شانس اول مدال برای کاروان ورزشی ایران به حساب می‌آیند.

پیش از این ورزش‌دوستان ایران، المپیک سیدنی را بهترین المپیک برای ورزشکاران ایرانی می‌دانند؛ چرا که ۲۰۰۰ سالی بود که ایران با کسب سه مدال طلا و یک مدال برنز بهترین سال ورزشی‌اش را در بازی‌های تاریخی المپیک به دست آورد مدال‌هایی که حسین رضازاده و حسین توکلی در وزنه‌برداری و علیرضا دبیر در کشتی آزاد به نام خود ثبت کردند و برنزی که هادی ساعی به جمع مدال‌های ایران اضافه کرد.

کاروان ورزشی ایران در حال حاضر ۸ مدال (۴ طلا، ۳ نقره و یک برنز) دارد و این فرصت استثنایی وجود دارد تا نتیجه بهتری هم رقم بخورد. کاروان ایران در هیچ دوره‌ای در المپیک به چهار مدال طلا دست پیدا نکرده بود که با توجه به نقره‌ نصیرشلال و طلای رضایی این رکورد پیش از به پایان رسیدن المپیک شکسته شده است.

نیویورک‌تایمز هم از ایرانی‌ها نوشت

نیویورک تایمز در گزارشی با تمجید از عملکرد وزنه‌برداران ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن نوشت: سلیمی و انوشیروانی با قهرمانی برای مردم کشورشان افتخارآفرینی کردند.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به تمجید از قهرمانان وزنه‌برداری ایران در رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن پرداخت و نوشت: قوی‌ترین مرد جهان، یک ایرانی ۲۲ ساله است که مدال طلای وزنه‌برداری را در میان ورزشکاران فوق‌سنگین با مجموع ۵۴۵ پوند به دست آورد. نام این ورزشکار بهداد سلیمی است. وی پیش از این و در حال حاضر سوپر قهرمان کشورش خواهد بود.صدها ایرانی که بسیاری از آنها در انگلیس زندگی می‌کنند، برای تشویق قهرمان خود به سالن آمده بودند و بسیاری از آنها با گفتن کلمه «انشاءالله» امیدوار بودند که ورزشکارشان قهرمان شود. صدها پرچم ایران به اهتزاز در آمده بود و فریاد «بهداد، بهداد» در سالن طنین‌انداز شد.

گزارشگر ورزشی روزنامه هرالد نیز یکی از ورزشی‌نویسان جهان بوده که در روزهای اخیر مسابقات کشتی فرنگی المپیک لندن را پوشش داده است.وی تحت تاثیر درخشش کشتی‌گیران طلایی ایران مقاله‌ای به همین منظور نوشته است: از یکشنبه تا سه‌شنبه،‌ در ۳ روز پیاپی ۳ مدال طلا توسط کشتی‌گیران فرنگی ایران در بازی‌های لندن کسب شد. قهرمانانی همچون حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی موفق شدند طلا بگیرند و به سال‌ها حسرت و خشکسالی در مدال‌آوری این رشته کشورشان خاتمه دهند.این گزارشگر افزود:‌ این سه اتفاق شادی‌آور پیاپی برای ایرانیان در حالی رقم خورد که حتی کشتی‌گیری همچون سعید عبدولی نیز می‌توانست به این گروه طلایی وارد شود. زیرا ایرانیان پس از شکست عبدولی باور داشتند داوران حق وی را نادیده گرفتند و او باید به مقام قهرمانی می‌رسید.

محمد بنا: ایمان داشتم قهرمان می‌شویم

محمد بنا درباره کسب نتایج درخشان این تیم در المپیک گفت: شاید خیلی‌ها فکر نمی‌کردند بتوانیم با ۳ مدال طلا و با اقتدار قهرمان المپیک شویم، اما من که از شرایط تیم آگاه بودم به این موضوع ایمان داشتم.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی درباره اینکه دیگر به دنبال چه چیزی است، گفت: هر چیزی که از خدا می‌خواستم به من داده است و دیگر چیزی نمی‌خواهم. ظرفم پر شده است و تنها نیاز به آرامش دارم تا به زندگی شخصی‌ام برسم.

پدر سلیمی: دیگر نمی‌خواهم وزنه بزند

پدر بهداد سلیمی پس از موفقیت پسرش برای دریافت نخستین نشان طلای وزنه‌برداری المپیک لندن می‌گوید، بهداد کار بسیار سختی داشت. وی تاکید دارد که وزنه‌برداری خیلی در زندگی پسرش تاثیر گذاشته و می‌خواهد که این قهرمان فوق سنگین وزنه‌برداری ایران پس از کسب این نشان پا به عرصه مربیگری بگذارد و دیگر وزنه نزند. بهرام سلیمی گفت: بهداد کار بسیار سختی داشت. قهرمانی در المپیک کار دشواری است. او روزانه ۲۰ تن وزنه را جابه‌جا کرد تا قهرمان المپیک شود.

وی ادامه داد: دوست دارم بعد از کسب طلای المپیک بهداد مربی شود و دیگر وزنه نزند، چون وزنه‌برداری رشته سنگینی است و او فشار بسیار زیادی را تحمل می‌کند. دوست دارم زندگی عادی‌اش تحت تاثیر قرار نگیرد.

مادر حدادی: عجول اما عاشق است

مادر احسان حدادی مدال نقره فرزندش در المپیک را حاصل عشق، استعداد و پشتکار او می‌داند.منیره شیرازی، مادر احسان حدادی پس از موفقیت فرزندش در به ارمغان آوردن نخستین مدال نقره تاریخ دوومیدانی ایران در المپیک اظهار کرد: مهم‌ترین عاملی که موجب پیشرفت احسان در زندگی‌ ورزشی‌اش شد، روحیه خودباوری وی و اعتماد به نفس بالایش بود.

حدادی: برای کسب طلا آمده بودم

نایب قهرمان رقابت‌های پرتاب دیسک بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن گفت: برای کسب مدال طلا به این مسابقات آمده بودم اما با این حال بازهم از نتیجه کسب شده راضی هستم.

احسان حدادی پس از کسب مدال تاریخی دوومیدانی در ماده پرتاب دیسک بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن اظهار کرد: برای کسب مدال طلا فقط ۱۰ سانتی‌متر کم آوردم. برای رسیدن به مدال طلا به لندن آمده بودم اما با این حال بازهم از نتیجه کسب شده راضی هستم، هرچند توقعم بیشتر از این بود.

حدادی در خاتمه تصریح کرد: تا ۴۰ سالگی برای کسب مدال‌های مختلف در بازی‌های جهانی و المپیک فرصت دارم و سعی می‌کنم در آینده پرتاب‌های بهتری داشته باشم. البته باید بگویم مدال طلای بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن حق «هارتینگ» آلمانی بود.