دوستان چینی نام خلیج‌ فارس را دزدیدند

صحنه‌ای از مراسم افتتاحیه مسابقات آسیایی گوانگجو

گروه ورزش- مقامات ورزش ایران هنوز در شوک استفاده از نام مجعول برای خلیج فارس در مراسم افتتاحیه گوانگجو هستند. مسوولان ورزش کشور در پایان نشست اضطراری در گوانگجو تصمیم به پیگیری موضوع از طریق دستگاه دیپلماسی گرفتند. درپی استفاده از واژه جعلی «خلیج ع رب ی» به جای «خلیج فارس» هنگام نمایش نقشه‌ایران در‌ آیین افتتاحیه بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو‌، سفارت جمهوری اسلامی ‌ایران در چین یادداشت اعتراض‌آمیزی را تسلیم وزارت خارجه‌این کشور و مسوولان برگزاری‌این مسابقات کرد.

به گزارش سایت خبری سازمان تربیت بدنی، مهدی صفری، سفیر جمهوری اسلامی‌ایران در چین روزشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: «شب‌گذشته در جریان پخش تصاویری از جهان، برای چند ثانیه تصویر نقشه‌ای روی نمایشگرها پدیدار شد که واژه مجعول «خلیج ع رب ی» به جای نام درست آن «خلیج فارس» درج شده بود. درپی‌این موضوع، یادداشت اعتراض‌آمیزی از سوی سفارت جمهوری اسلامی‌ایران در پکن به وزارت خارجه چین و مسوولان برگزاری مسابقات تقدیم شد.»

صفری با بیان‌ اینکه در تمامی‌نقشه‌های دنیا بر نام «خلیج فارس» تاکید شده است‌، گفت :« در پی‌این اعتراض مسوولان وزارت خارجه چین و برپایی مسابقات از بروز چنین رخدادی ابراز تاسف کردند و اعتراض مقامات‌ایرانی را درست و بجا دانستند. مسوولان وزارت خارجه چین که هیات بلندپایه ورزشی‌ایران را در شهر گوانگجو همراهی می‌کنند، نیز برنام درست «خلیج فارس» تاکید دارند و وزارت خارجه چین در بخشنامه‌ای به ارگان‌های ذی ربط بر استفاده از نام درست خلیج فارس تاکید کرده است.»

سفیر‌ایران در پکن، خبر ترک مراسم افتتاحیه توسط مدیران ورزش‌ایران را تکذیب کرد و گفت: «همه مسوولان اعم از علی سعیدلو‌، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان تربیت بدنی و محمد علی آبادی، رییس کمیته ملی المپیک و دیگر مقامات ورزشی کشورمان تا پایان مراسم افتتاحیه حضور داشتند، ولی بر پیگیری موضوع از سوی ستاد برگزاری بازی‌ها تاکید داشتند.» پیش از ‌این برخی منابع خبری مدعی شده بودند که مدیران سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک در اعتراض به‌این اتفاق ورزشگاه محل افتتاحیه بازی‌های آسیایی را ترک کرده‌اند.

صفری در بخشی دیگر از ‌این گفت‌و‌گو مدعی شد که اتفاقی که افتاده تعمدی نبوده است: «استفاده از واژه جعلی خلیج ع رب ی در نقشه نمایش داده شده در بازی‌های آسیایی ارتباطی با دستگاه دیپلماسی چین ندارد و‌این اشتباهی است که از سوی برخی برگزار‌کنندگان المپیک آسیایی که هیچ ارتباطی با دولت چین ندارند‌، صورت گرفته است.‌»

صفری در عین حال به روابط دوستانه و خوب‌ ایران و چین در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: «مقامات وزارت خارجه چین همواره در مذاکرات و دیدارهای خود با مقامات‌ ایرانی بر نام «خلیج فارس» تاکید دارند.»