9 وزنه‌بردار ایران در خطر محرومیت

در حالی که برخی منابع نزدیک به فدراسیون وزنه‌برداری از مثبت بودن آزمایش دوپینگ ۹ وزنه‌بردار ایران خبر می دهند، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ این موضوع را رد نکرد و گفت: منتظر اعلام نهایی آزمایشگاه آلمان در مورد مثبت یا منفی بودن این تست‌ها هستیم. رامین احمدی طباطبایی در گفت‌وگو با مهر به نمونه گیری‎های به عمل آمده از وزنه‌برداران شرکت‌کننده در مسابقات باشگاهی و اردوی تیم جوانان طی ماه‎های اخیر اشاره کرد و با تاکید بر اینکه نادو هیچ نتیجه‎ای مبنی بر مثبت بودن آزمایش دوپینگ وزنه‌برداران دریافت نکرده است، گفت: با استناد به این نتایج هیچ وزنه برداری متهم به استفاده از مواد نیروزا نیست. هنوز نتایج کامل مربوط به این نمونه‌گیری‏ها به دستمان نرسیده است، اما نباید این موضوع به منزله دوپینگی بودن ورزشکاران این رشته تلقی شود.

وی ضمن بیان اینکه تنها نتیجه مثبت یک نمونه‌گیری موید دوپینگی بودن ورزشکار صاحب آن نمونه است، ادامه داد: طبق اعلام رسمی مدیریت آزمایشگاه کلن آلمان که در دفتر نادو موجود است، تست دوپینگ حدود ۳۷ ورزشکار منفی بوده است. در صحت نتیجه این نمونه‌گیری‎ها که شکی نیست، پس می‏ماند نتیجه ۱۳ نمونه دیگر که هنوز مشخص نیست.

«این نمونه‌گیری‌ها همچنان در دست بررسی است»، سخنگوی نادو با بیان این جمله گفت: این دقیقا ترجمه همان جمله‎ای است که از سوی آلمانی‏ها اعلام شده است. آنها اعلام کرده‏اند که نتیجه این نمونه‌گیری‏ها پس از آنالیز نهایی مشخص می‏شود.طباطبایی تاکید کرد: نتیجه تمام نمونه‏هایی که طی ماه‎های اخیر از وزنه‌برداران گرفته شده است یا منفی بوده یا نامشخص. پس نمی‏توان با استناد به به نتایج مبهم، دوپینگی بودن آنها را اعلام کرد.

من پس از اعلام نتیجه منفی ۴۲ نمونه‌گیری به مسوولان فدراسیون وزنه برداری اعلام کردم که ورزشکاران اعزامی به مسابقات باشگاه‎های آسیا را از میان صاحبان همین نتایج انتخاب کنید تا نسبت به سلامت تیم‎های اعزامی اطمینان کامل وجود داشته باشد.

سخنگوی نادو ضمن طرح این موضوع گفت: اینکه چرا و به چه دلیل فدراسیون وزنه برداری از اعزام تیم به مسابقات باشگاه‌های آسیا خودداری کرد را نمی‎دانم، اما در هر صورت فعلا و تا با امروز دوپینگی بودن وزنه برداران و اینکه این مساله در اتخاذ چنین تصمیمی تاثیر داشته است را تایید نمی‎کنم، چون نتایج اعلام شده به نادو یا منفی بوده یا نامشخص!

رامین احمدی طباطبایی در پایان اعلام کرد که طبق وعده آزمایشگاه کلن آلمان قرار است امروز دوشنبه یا نهایتا طی همین هفته نتایج تست‌های باقیمانده رشته وزنه برداری مشخص شود.

پس از آنکه مسوولان فدراسیون وزنه‌برداری از اعزام چهار تیم به مسابقات بین‌المللی و آسیایی صرف‌نظر کردند، برخی منابع نزدیک به این فدراسیون از مثبت بودن دوپینگ ۹ وزنه‌بردار اعزامی خبر دادند.