تیمی که هیچ وقت به این بدی نبود

تیم والیبال جوانان ایران دیروز بعد از باخت عجیب به بلژیک، آمریکا را شکست داد تا به عنوان هفتمی پانزدهمین دوره مسابقات والیبال جوانان جهان رضایت دهد.

تیم ایران که برای دومین بار در طول این مسابقات مقابل آمریکا قرار می‌گرفت، بعد از پیروزی ۳ بر ۲ در بازی قبلی، در این مسابقه هم ۳ بر یک پیروز شدند تا ناکامی‌شان در این مسابقات را کم‌رنگ‌تر کنند. با این حال شکستی که قبل از بازی و در مسابقه با بلژیک متحمل شدند، آن قدر عجیب بود که حتی مصطفی کارخانه، سرمربی تیم را کاملا شوکه کرد. او که بعد از شکست مقابل بلژیک در مصاحبه مطبوعاتی حاضر نشد، گفت: «این طبیعی بود که من در کنفرانس خبری پس از پایان بازی حاضر نشوم، چون طی

۳۰ سال گذشته هیچ وقت تیم به این بدی نداشتم.»

او با اشاره به دلایل ضعف عجیب تیمش در این بازی ادامه داد: «ما یک روز خیلی بد را مقابل تیم بلژیک تجربه کردیم. در روزی که نه پاسور داشتیم و نه لیبرو. انگار که دست و پای بازیکنان را غل‌وزنجیر کرده بودند. به نظر من ما پیش از این که به حریف ببازیم، به خودمان باختیم. کسی ما را نبرد، ما به خودمان باختیم.»

کارخانه که از اول مسابقات هم معتقد بود تیمش بدشانس است، این باخت را تکمیل بدشانسی‌های قبل دانست و گفت: «باید اعتراف کنم که با این باخت، بدشانسی ما در این مسابقات کامل شد و با وجود پیروزی دوباره مقابل آمریکا، اعتقاد دارم باز هم موفق نبوده‌ایم. به همین خاطر در بازی آخر صرفا به خوشحالی مردم فکر می‌کردم و فقط به عشق مردم ایران بود که تیم را به سمت پیروزی سوق دادم.»

اما باخت سه بر صفر مقابل بلژیک در شرایطی رقم خورد که دو تیم برای بار دوم مقابل هم قرار گرفته بودند و بازی اول با همین نتیجه به سود تیم ایران به پایان رسیده بود. اگر جوانان ایران می‌توانستند بلژیک را برای بار دوم شکست دهند، عنوان پنجم مسابقات به نامشان ثبت می‌شد. سرمربی ۲۳ ساله تیم بلژیک بعد از کسب این نتیجه گفت: «بعد از شکست مقابل هند و ناکامی از حضور در جمع ۴ تیم برتر تمام فکر خود را متمرکز شکست ایران کردم تا بتوانیم حداقل به عنوان پنجمی دست یابیم.» کاپیتان این تیم هم با ابراز شگفتی از بازی تیم ایران گفت: «بازیکنان حریف خیلی بی‎انگیزه بودند.»

تیم مصطفی کارخانه در رقابت‌های سال ۲۰۰۷ با مدال برنز به کار خود پایان داده بود، اما در این دوره از رقابت‌ها با شکست تیم‎های بلژیک، چین و مصر به عنوان صدرنشین گروه B راهی مرحله دوم بازی‎‏ها شد، اما در این مرحله بعد از شکست مقابل برزیل و کوبا، شانسی بهتر از کسب عنوان پنجمی نداشت که آن را هم از دست داد تا سقوطی چهار پله را تجربه کند.