در موفقیت تیم‌های پایه تردیدی نیست

روز دوشنبه در این صفحه صحبت‌های یحیی‌زاده، رییس کمیته تربیت بدنی مجلس را چاپ کردیم که کسب عنوان یازدهم در اولین دوره بازی‌های آسیایی را ادامه کارنامه ضعیف سازمان ورزش دانسته و خواستار تعویض رییس سازمان تربیت بدنی در دور دوم کابینه شده بود. روابط عمومی سازمان تربیت بدنی در جوابیه ای مدعی حضور موفق تیم نوجوانان ایران شده و به ایرادات یحیی‌زاده پاسخ داده است:

با سلام:

در پاسخ به مقاله مندرج در صفحه ۳۱ مورخ ۲۲/۴/۸۸ تحت عنوان تعویض رییس سازمان تربیت بدنی بخشی از سخنان آقای یحیی‌زاده نماینده محترم مجلس شورای اسلامی درج گردیده که ضرورت دارد جهت تنویر افکار و آگاهی از اولین دوره بازی‌های آسیایی نوجوانان در سنگاپور موارد ذیل مدنظر قرار گیرد.

۱ -این مسابقات برای نخستین بار و به صورت آزمایشی جهت برگزاری اولین المپیک نوجوانان در سال ۲۰۱۰ در کشور سنگاپور طراحی و برگزار گردید.

۲-۴۳ کشور از ۴۵ کشور آسیایی در مسابقات حضور داشته و سطح کمی و کیفی خوبی را به نمایش گذاردند.

۳ - مسابقات در ۱۰رشته فوتبال، شیرجه، شنا، پینگ‌پنگ، تیراندازی، دو و میدانی، بولینگ، بادبانی، بسکتبال ۳×۳ و والیبال ساحلی برای پسران و همین رشته‌ها (به جز فوتبال) برای دختران برگزار گردید، لذا اصولا رشته‌های مورد نظر جناب آقای یحیی‌زاده مانند کشتی و رشته‌های رزمی در فهرست این مسابقات نبوده‌اند که بتوان از آنها مدالی کسب کرد.

۴ - کشورمان در بخش پسران در رشته‌های فوتبال (یک مدال برتر تیمی) دو و میدانی (دو مدال نقره و یک مدال برنز) بسکتبال (یک مدال نقره تیمی) پینگ‌پنگ (حضور یک ورزشکار در جمع ۹نفر برتر با غلبه بر نفرات سنگاپور و ژاپن) شیرجه (یک عنوان چهارمی و یک عنوان ششمی) تیراندازی، شنا (یک عنوان پنجمی در ۵۰متر قورباغه و شکستن ۷ رکورد کشور) و در بخش دختران در رشته‌های دو و میدانی (یک مدال طلا، یک عنوان چهارمی و شکستن ۴رکورد کشور) پینگ‌پنگ (حضور یک دختر در جمع ۱۶ نفر پایانی برای نخستین بار) و تیراندازی حضور داشت و نتایج به دست آمده منطبق بر انتظارات بود.

۵ -رده سنی در رشته‌های مذکر با رده سنی مسابقات قهرمانی آسیا یا جهان متفاوت بود، به نحوی که تیم فوتبال زیر ۱۴ سال (دو رده سنی پایین‌تر از تیم نوجوانان قهرمان آسیا) و تیم دو و میدانی با رده سنی پایین‌تر از نفرات اعزامی به مسابقات قهرمانی دانش‌آموزان جهان (همزمان با این مسابقات) و به همین شکل سایر رشته‌ها شرکت کرده بودند و قیاس آنها با تیم‌های نوجوانان برتر در آسیا امکان‌پذیر نیست. بدیهی است موفقیت‌های تیم‌های پایه کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان هستند و قابل‌رصد بوده و جای تردید در آنها نیست.

۶ - با توجه به موارد فوق هیچ کشوری ارزیابی دقیقی از توان رقبای خود نداشت و فقط هنگام مسابقه امکان این سنجش وجود داشت، اما همین مسابقات اطلاعات خوبی برای بازی‌های المپیک نوجوانان ۲۰۱۰ سنگاپور فراهم کرد.

۷ - در رشته‌های شنا، شیرجه،‌ پینگ‌پنگ و تیراندازی مستحضرید که قدرت‌های اول جهان در قاره آسیا حضور دارند (چین، کره جنوبی، ژاپن، تایلند، سنگاپور و ...) و به همین دلیل سطح کیفی بالایی از رقابت‌ها را شاهد بودیم و درخشش در شیرجه و پینگ‌پنگ قابل‌توجه است.

در دو و‌میدانی هم با سرمایه‌گذاری‌های کشورهای عرب و حضور قدرت‌های شرق آسیا و کشورهای آسیای میانه تیم کشورمان حضور موفقی به نمایش گذارد. در فوتبال، تیم کشورمان از ۶ مسابقه خود ۵ پیروزی و یک شکست به دست آورد و تیم بسکتبال با عنوان دومی خود موفق ظاهر شد.