پیروزی صفایی در مناظره با نمایندگان سازمان

گروه ورزش- حمید رجبی: صفایی فراهانی بالاخره در یکی از برنامه‌های ورزشی سیما حاضر شد و برای نخستین بار در برابر اتهامات و حملات ماه‌های اخیر از عملکرد کمیته انتقالی در موضوع انتخابات فوتبال و انتخاب سرمربی تیم ملی دفاع کرد.

عادل فردوسی‌پور در برنامه پرمخاطب ۹۰ به فراهانی فرصت داد تا پاسخگوی اتهامات وارده از سوی نمایندگان سازمان ورزش باشد. از نمایندگان سازمان نیز دعوت به عمل آمده بود اما دیگر مدعوین حاضر به شرکت در این برنامه نشدند. معاون و سخنگوی سازمان ورزش البته با تماس‌های مکرر تلفنی در مقام پاسخگویی برآمدند که در این راستا توفیقی برایشان حاصل نشد.

فراهانی مقصران اصلی تعلیق فوتبال، تعویق انتخابات و تاخیر در انتخاب سرمربی تیم ملی را به وضوح معرفی کرد. ابتدا‌هاشمی‌در مقام پاسخگویی برآمد و در رسانه ملی رسما فراهانی را به دروغگویی متهم کرد اما اسناد و مدارکی که در اختیار رییس کمیته انتقالی قرار داشت ادعای نمایندگان سازمان را رد می‌کرد.

صفایی ثابت کرد که درخصوص مخالفت فیفا با حضور علی‌آبادی در انتخابات توصیه‌های لازم را به نمایندگان سازمان انجام داده و رسما موضوع را به اطلاع آنها رسانده است. تاکید کرد از سوی نمایندگان سازمان به وی اطمینان داده شد که علی‌آبادی در انتخابات حاضر نمی‌شود و وی بر همین اساس به فدراسیون جهانی قول داد که چنین اتفاقی روی نخواهد داد. در آن سو سخنگوی سازمان ورزش با تندی خطاب به فراهانی گفت: شما اصلا چه کاره هستید که به فیفا چنین قولی داده‌اید؟ به چه حقی چنین قولی داده‌اید؟

رییس کمیته انتقالی تاکید کرد که با اطلاع نمایندگان سازمان و در حضور آنها چنین قولی داده است اما یکباره قولشان را کنار گذاشتند و رییس سازمان ورزش در انتخابات حاضر شد در حالی که فیفا با حضور وی موافق نبود.

صفایی خطاب به سخنگوی سازمان و با توجه به اینکه وی را مرتبط با موضوعات فوتبال و این فدراسیون نمی‌دید اظهار داشت: من این آقا را نمی‌شناسم، فقط در یک سفر خارج از کشور ایشان را دیدم که همراه با آقایان آمده بودند و سخنگوی سازمان که از این گفته آشفته به نظر می‌رسید مجددا به معرفی خودش پرداخت. وی در ادامه برای چندمین بار بر این موضوع تاکید کرد که حضور و کناره‌گیری علی‌آبادی در انتخابات فوتبال تکلیف بوده است. فردوسی‌پور در این بخش برای نخستین بار وارد بحث شد و گفت: مخالفت فیفا موجب کناره‌گیری آقای علی‌آبادی شد، فکر نمی‌کنم این را بتوان تکلیف تلقی کرد.

فراهانی درخصوص اولین تاریخ برگزاری انتخابات و تعداد آرای مصطفی آجورلو اظهار داشت: «وقتی رییس هیات فوتبال یک استان روی کپی برگه ارسال شده تایید می‌کند که من به آجورلو رای داده‌ام چگونه باید موضوع را نادیده گرفت؟‌ ما به شکایت رسیده رسیدگی کردیم و جلوی خود آقایان تعداد آرای آقای آجورلو را شمردیم. ایشان ۱۰رای داشتند و باید در انتخابات حاضر می‌شدند. تحقیقات نشان می‌داد که تعداد آرای ایشان درست بوده است. من نمی‌خواستم خیلی از بحث‌ها را مطرح کنم اما آقای‌ هاشمی‌ در جلسه به ما گفت تا یکشنبه صبر کنید، من انصراف آقای آجورلو را می‌گیرم اما ایشان حاضر به کناره‌گیری نشدند. بعد یکباره ۱۲نفر با هم استعفا می‌دهند تا انتخابات لغو شود. موضوع کاملا مشخص است. چطور ۱۲ نفر یکباره با هم کناره‌گیری کرده‌اند؟‌ حالا هم که تایید شد از سوی سازمان به آنها اعلام شده بود تا در انتخابات حاضر نشوند. انصراف آنها باعث تعویق انتخابات شد و فیفا هم روی موضوع حساس شد در حالی که فدراسیون جهانی آماده برگزاری انتخابات بود و حتی نمایندگان فیفا هم برای حضور در انتخابات مشخص شده بودند اما یکباره با این اقدام انتخابات را لغو کردند. ‌هاشمی ‌تلویحا هماهنگی نمایندگان سازمان ورزش در کناره‌گیری و به تعویق افتادن انتخابات را تایید کرد و موضع صفایی در این مساله نیز به اثبات رسید.

فراهانی به وضوح بحث انتخاب سرمربی را شرح داد و نام تمامی‌گزینه‌هایی که به وی پاسخ مثبت دادند را اعلام کرد اما به این نکته اشاره داشت که امضای قرارداد و پرداخت مبلغ قرارداد در چارچوب اختیارات وی نیست. او اسامی‌و مشخصات مربیان را در اختیار سازمان قرار داده است. دعوت از این مربیان ، انجام مذاکرات نهایی و پرداخت مبلغ قرارداد با سازمان ورزش است. فراهانی همچنین تاکید کرد که با کناره‌گیری علی‌آبادی، سازمان ورزش موضوع انتخاب مربی را پیگیری نکرد و دیگر تمایلی به دنبال کردن این مساله نداشت. وی گفت با کناره‌گیری رییس سازمان ورزش انتخاب سرمربی تیم ملی در اولویت‌های آنها نیست.

ابتدا ‌هاشمی ‌موضوع را رد کرد و سعی داشت کوتاهی در انتخاب سرمربی را متوجه صفایی کند اما سخنگوی سازمان یکباره موضع صفایی را به صورت نا خواسته تایید کرد و اظهار داشت:۱۴ روز دیگر رییس فدراسیون انتخاب می‌شود. چرا آقای فراهانی به جای رییس آینده تصمیم‌گیری کند؟‌ رییس فدراسیون می‌آید و سرمربی را انتخاب می‌کند.

فراهانی هم در پایان گفت: ‌همین الان چهار مربی آماده هستند بیایند تهران و مذاکره کنند، اگر آقایان می‌خواهند بروند مذاکره کنند. چرا موضوع را دنبال نمی‌کنند؟

در این نزاع مفصل فراهانی فاتح به نظر می‌رسید در حالی که برای نخستین بار فرصت تقابل با نمایندگان سازمان را در سیما پیدا کرد.‌ هاشمی‌ و سخنگوی سازمان البته صفایی را به مناظره پس از برگزاری انتخابات دعوت کردند و فراهانی با آغوش باز این دعوت را پذیرفت، هرچند وی تاکید داشت که بهتر است همین حالا همه بحث‌ها مطرح شود و هیچ موضوع مبهمی ‌باقی نماند.