کونگ‌فو یک ورزش ایرانی است، نه چینی

گروه ورزش -«و تو ای انسان، به قدرت بی‌پایان خود، فروتنی به جهان اندیشه‌ها، به فرا راه اندیشه کن و در این راه همگان را دوست و دوستی را جاودان بدار.» این شعار سبک نیوکونگ‌فو است که زیر نظر فدراسیون کونگ‌فو فعالیت می‌کند. استاد علی صفری، رییس سبک نیوکونگ‌فو درباره این سبک می‌گوید: نیوکونگ‌فو از سال ۱۳۶۸ توسط استاد محمدتقی معصولی در ایران پایه‌ریزی شد. استاد معصولی فراگیری هنر رزمی را از سال ۱۳۴۹ آغاز و در سال ۱۳۵۲ به ورزش کونگ‌فو روی آورد. وی مربیان زیادی را در ایران و خارج از کشور آموزش و معرفی کرده است.

صفری ادامه می‌دهد: هدف از به وجود آمدن این سبک، ساختار جدید و نگرشی نو از زوایای متعدد بود تا این هنر رزمی با استانداردهای علمی و فنون روز مطابق و هماهنگ شود، زیرا هنرهای رزمی نیز همانند سایر علوم در حال رشد، توسعه و ارتباط هستند و این هدف میسر نخواهد شد مگر با همراهی و همگامی سایر دانش و علوم. نیوکونگ‌فو سبکی است مردمی و مستقل و دارای شخصیت حقوقی که کلیه عملیات خود مطابق با موارد مندرج در اساسنامه مدون سبک و برابر با مقررات داخلی و بین‌المللی و هماهنگ با فدراسیون کونگ‌فو است. وی ادامه داد: این سبک از نظر تاکتیک و فنون در سطح بالایی قرار دارد و تکنیک‌های آن در ابعاد و زوایای مختلف قابل اجرا است. در این سبک هنرجو به درجه کامل توانایی روحی، فیزیکی و قدرت بدنی می‌رسد که سرعت و انعطاف‌پذیری عضلات بدن از ویژگی‌های بارز آن است.

هنر رزمی نیوکونگ‌فو پدیده‌ای است که تمام اصول و فنون تکنیکی و تاکتیکی، بر اساس موازین علمی در پیوندی ارگانیک و سیستماتیک طراحی شده و همواره از زیباترین حرکات فنی و فیزیکی برخوردار است که هیچ‌گاه فرسوده و کهنه نمی‌شود، زیرا از قوانین تغییر‌پذیر، نوآور و کارآمد پیروی می‌کند. لذا هنرجویان می‌توانند در حداقل زمان ممکن به توانایی و مهار‌ت‌های قابل توجه دست یابند.

به گفته وی، سبک نیوکونگ‌فو دارای ۱۵ خط (فرم) است که این فرم‌ها منشا گرفته از هنر اصیل ایرانی است و به نام ایران نامگذاری شده‌اند و در حال حاضر نزدیک به ۷۰۰هزار نفر ورزشکار آقا و خانم و همچنین بیش از ۲۰۰۰ داور و مربی در این سبک فعال هستند.هر سال در ایران شش دوره مسابقات کشوری برگزار می‌شود و تا به حال تیم ملی کشورمان دو اعزام موفق به کشورهای اوکراین و باکو داشته که در باکو مقام اول و در اوکراین مقام سوم جهانی را کسب کرده است. در تیر ماه سال‌جاری نیز تیم ملی نیوکونگ‌فو به مسابقات جهانی رومانی اعزام خواهد شد.استاد صفری معتقد است: اصل ورزش کونگ‌فو متعلق به ایران است و این ورزش حدود هزار و سیصد سال پیش از ایران به چین رفته است و در واقع این تصور که این ورزش چینی است، اشتباه است. وی گفت: ما مدارکی در این خصوص داریم که آنها را به سازمان تربیت بدنی ارائه داده‌ایم و در حقیقت این سازمان تربیت‌بدنی است که باید پیگیر کارهای حقوقی آن باشد تا این ورزش به نام ایران نامگذاری و ثبت شود. استاد صفری در انتها گفت: بنده به همراه تعدادی از استادان این سبک در حال انتشار کتاب اختصاصی نیوکونگ‌فو در ایران هستیم که کار تدوین این کتاب تا ۲ ماه دیگر تمام و به ۳ زبان انگلیسی، فارسی و فرانسوی منتشر می‌شود.