کاهش چشمگیر بودجه ورزش به درخواست رییس جمهور

ایپنا- رییس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب بودجه ۳۰۰‌میلیاردی ورزش سال ۸۸ گفت: با این وجود که بودجه سال آینده به درخواست ریاست جمهوری با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده، اما در عین حال مبلغ خوبی به دستگاه‌های ورزشی کشور تعلق یافته است. سیدجلال یحیی‌زاده افزود: علت این کاهش بودجه از سویی افت شدید قیمت نفت و درآمدهای کشور بوده و از سوی دیگر اختصاص معادل مبلغ کاهش یافته به برگزاری دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی.

وی ادامه داد: کاهش بودجه به درخواست رییس‌جمهور و در بخش عمرانی بوده که احتمالا در این بخش ذخایری نیز وجود داشته، ضمن اینکه مسوولان سازمان تربیت بدنی هم هیچ‌گونه انتقادی به موضوع نداشتند و مساله را پذیرفتند.

حجت‌الاسلام یحیی‌زاده با اشاره به پیشنهادات کمیته تربیت بدنی و فراکسیون ورزش به مجلس اذعان داشت: طی جلساتی که در آن مبحث بودجه ورزش کشور بررسی می‌شد، پیشنهاداتی را ارائه کردیم که اغلب مورد موافقت قرار نگرفت، اما در این میان افزایش بودجه فدراسیون ملی و بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و معافیت ورزشکاران شهرهای کم‌جمعیت از پرداخت پول به ورزشگاه‌ها تصویب شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در پایان جلسات تعیین بودجه سال ۸۸ ورزش کشور ۲۶۹‌میلیارد تومان به بخش عمرانی و ۸۴‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون تومان به بخش جاری ورزش کشور اختصاص یافت. همچنین ۵۰‌میلیارد تومان به برگزاری دومین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی که فقط همین امسال است، اختصاص داده

شده است.

وی در خصوص وضعیت بودجه ورزش کشور گفت: پیش از انقلاب، ورزش بودجه خاصی نداشت، اما از آغاز انقلاب اسلامی بودجه ورزش سیری صعودی را پیموده است. به طور مثال کمیته ملی المپیک، پیش از انقلاب یک ریال هم بودجه نداشته، اما بعد از انقلاب از ۴‌میلیون تومان شروع شد تا به امروز که ۱۲‌میلیارد تومان بودجه مستقل دارد.

نماینده مردم خوی و میبد در مجلس

شورای اسلامی با اشاره به یکی از مباحث مهم هفته جاری مجلس پیرامون مقوله ورزش افزود: یکی از مهمترین دغدغه‌های ما از ۳ ماه گذشته تاکنون، بررسی عملکرد کاروان ایران در المپیک ۲۰۰۸ پکن بود و پس از جلسات متعدد گزارشی تهیه شد تا در اختیار مجلس به عنوان یک سند رسمی قرار بگیرد، اما این گزارش تاکنون چندین بار تغییر کرده که هم می‌توانیم از آن به عنوان اتفاقی خوب یاد کنیم و هم بد.

یحیی‌زاده ادامه داد: گزارش امروز ما، نسبت به گزارش اولیه ۷۰- ۶۰% تغییرات داشته که از آن جمله کاهش حجم است. گزارش در مرحله اولیه ۱۶ صفحه بود و هم‌اکنون ۵/۵ صفحه است. همین‌طور دلایل ذکر شده به عنوان عوامل شکست ایران در المپیک ۶۵ مورد بود که در حال حاضر ۲۰ مورد باقی مانده است.