پرش سه‌گام

برنامه استقلال

گام اول: سه اپیزود پایانی استقلال در لیگ برتر، شاید با دشوارترین مسابقه این تیم آغاز خواهد شد؛ جایی که آبی‌ها در هفته بیست‌وهشتم باید به مصاف نساجی بروند. این بازی در قائم‌شهر برگزار می‌شود؛ ورزشگاهی که نساجی اخیرا در آن تراکتور را برد و به سختی و با فاصله حداقلی به پرسپولیس باخت. روشن است که مسابقه سختی انتظار تیم جواد نکونام را می‌کشد. نساجی با تمام توان برای بقا می‌جنگد. آنها این هفته هم در دوئل ۶ امتیازی فانوس به دست‌ها با عملکردی فراتر از انتظار ۴‌بر‌یک استقلال خوزستان را در اهواز بردند تا هواداران در فرودگاه ساکت الهامی، سرمربی این تیم را قلمدوش بگیرند. بسیاری بر این باورند که اگر استقلال از این گردنه هم به سلامت عبور کند، آخر فصل قهرمان خواهد شد.

گام دوم: بازی بعدی استقلالی‌ها در ورزشگاه آزادی برابر گل‌گهر خواهد بود. تیم سیرجانی از جمله تیم‌های سر و شکل‌دار و منظم این فصل بوده، اما در هفته‌های اخبر در بحث نتیجه‌گیری به‌شدت ضعیف عمل کرده و ۷ بازی است که موفق به شکست رقبا نشده. اگر صرفا روی کاغذ بحث کنیم، این بازی نباید برای استقلال آن‌قدرها سخت باشد، هرچند همه تیم‌ها برابر سرخابی‌ها انگیزه خاص خود را دارند.

گام سوم: در نهایت آخرین مسابقه استقلال هم در تهران، اما جایی بیرون از ورزشگاه آزادی برابر پیکان برگزار خواهد شد. از همین حالا محل انجام این مسابقه به یک بحث کشدار و جنجالی تبدیل شده. اگر بازی در زمین خانگی پیکان یعنی دستگردی باشد، تماشاگران حق حضور روی سکوها را نخواهند داشت، اما از آنجا که احتمال برگزاری جشن قهرمانی استقلال در این هفته وجود دارد، آبی‌ها مصر هستند هواداران حتما در ورزشگاه حضور بیابند. از همین‌رو حتی احتمال انتقال این بازی به شهری مثل قزوین هم مطرح شده. از نظر فنی هم پیکان بد نیست، اما آنها جوان‌ترین تیم لیگ بیست‌وسوم به شمار می‌آیند و از همین‌رو نوسانات زیادی دارند؛ مثلا در فاصله یک ماه از بردن سپاهان در اصفهان می‌رسند به شکست برابر ذوب‌آهن در همین شهر. فعلا پیکان خطر سقوط را احساس می‌کند و اگر این شرایط تا هفته آخر برطرف نشود، حتما تیم رضا عنایتی برابر استقلال به آب و آتش خواهد زد. بنابراین آبی‌ها باید آرزو کنند بقای پیکان تا آن زمان قطعی شده باشد!

پرسپولیس2 copy

برنامه پرسپولیس

گام اول: سرخ‌پوشان در نخستین قدم از تریلوژی پایانی و شاید در سودای تکرار فتح جام، باید رودرروی استقلال خوزستان قرار بگیرند. تیم آبی‌پوش جنوب کشورمان در نیم‌فصل دوم عملکرد خوبی داشته. آنها که در بازی رفت هم از پرسپولیس امتیاز گرفتند، به امید تکرار همان تجربه به ورزشگاه آزادی می‌آیند. به یاد بیاورید که شاگردان سیروس پورموسوی همین دو ماه پیش چه خونی به دل جواد نکونام کردند تا در نهایت با یک گل به استقلال تهران باختند. بنابراین طبیعتا بازی سختی در انتظار سرخ‌پوشان است، هرچند استقلال خوزستان این هفته شکست سخت و عجیبی را با نتیجه 4بریک برابر نساجی تجربه کرد.

گام دوم: این احتمالا سخت‌ترین بازی پرسپولیس در این سه‌گانه است؛ جایی که آنها در قزوین باید به مصاف شمس‌آذر بروند. تیم سعید دقیقی در نخستین فصل حضورش در لیگ برتر فوق‌العاده جسور و نترس بوده و در قزوین علاوه بر بردن سپاهان، از استقلال هم مساوی گرفته. آنها در تهران هم پرسپولیس و استقلال را دق دادند تا با کمترین فاصله ببازند. بنابراین بسیار روشن است که قرمزها در قزوین روز سختی خواهند داشت؛ نبردی دشوار برابر تیمی که نه سقوط می‌کند، نه سهمیه می‌گیرد و نه هیجان و استرس کاذب دارد.

گام سوم: در نهایت مسابقات پرسپولیس که لااقل در بحث تئوری دشوارتر از استقلال به نظر می‌رسد، با بازی خانگی برابر مس رفسنجان پایان خواهد یافت. هر توضیحی در مورد مس اضافی است؛ تیمی که زیرنظر محرم نویدکیا فوتبال خوب و تمیزی بازی می‌کند. آنها از نظر فنی آن‌قدر باجنم بودند که استقلال را در جام حذفی اوت کردند و آن‌قدر پتانسیل دارند که یک جام را هم از پرسپولیس بگیرند. مس رفسنجان در لیگ هم در ورزشگاه آزادی یک مساوی از استقلال گرفت، بنابراین قادر است کار قرمزها را نیز سخت کند. هرچند برای پیش‌بینی خیلی زود است و شرایط آن مسابقه می‌تواند ریشه در اتفاقات دو هفته قبل از آن داشته باشد.


بپا نیفتی!

دنیای اقتصاد: تنها 3 بازی دیگر تا پایان رقابت‌های لیگ برتر باقی مانده  است. با نتایج این هفته، اکنون احتمال سقوط 5 تیم به لیگ آزادگان وجود دارد و همین موضوع تنور رقابت تیم‌های پایین‌نشین را حسابی داغ کرده است. حال بیایید بازی‌های این 5 تیم را در هفته‌های باقی مانده بررسی کنیم.

هفته بعد به جز نساجی و استقلال خوزستان که به ترتیب باید به مصاف استقلال و پرسپولیس بروند، پیکان در خانه مقابل تراکتور می‌ایستد، صنعت نفت میزبان شمس‌آذر است و فولاد هم به مصاف ذوب‌آهن می‌رود. در هفته بیست و نهم هم فولاد و پیکان یک دیدار حساس را در اهواز برگزار می‌کنند، نبرد نساجی و هوادار در تهران انجام می‌شود، ذوب‌آهن پذیرای صنعت نفت است و استقلال خوزستان هم در رفسنجان مقابل مس صف آرایی می‌کند. در هفته آخر هم نساجی و فولاد در دیدار مرگ و زندگی در قائمشهر مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، پیکان در مسابقه‌ای که محل آن هنوز معلوم نیست یک دیدار سخت برابر استقلال دارد، صنعت نفت پذیرای تراکتور خواهد بود و استقلال خوزستان هم برای باقی ماندن احتیاج به برد خانگی مقابل هوادار دارد.

جدول لیگ copy