خواب نیستی قطری!

قطر که در گروهی دشوار، جام‌جهانی بدی را پشت سر گذاشته بود، ناخواسته و با توجه به انصراف چین، میزبان این دوره از مسابقات جام ملت‌های آسیا شد. با این حال احتمالا در زمان آغاز مسابقات، هیچ‌یک از هواداران عنابی تصورش را هم نمی‌کردند چنین پایان شیرین و درخشانی در پیش باشد.

از چه مسیری رفتند؟

قطری‌ها در جام ملت‌های آسیا گروه نسبتا آسانی داشتند. در بازی افتتاحیه با ۳ گل لبنان را شکست دادند؛ تنها تیمی که در این بازی‌ها از ایران پیرتر بود! در مسابقه دوم با یک گل از سد تاجیکستان جان‌سخت و رو به پیشرفت گذشتند و در بازی سوم هم با همین نتیجه موفق به شکست چین شدند. قطر در یک‌هشتم نهایی به مصاف فلسطین رفت و با وجود یک گل عقب افتادن از تیم حریف، در نهایت ۲بریک پیروز شد. در یک‌چهارم نهایی سرانجام نوبت نخستین رقیب سرسخت عنابی‌ها شد. ازبکستان که دیگر تیم رو به ترقی قاره است، در این مسابقه بخت غلبه بر میزبان را داشت و توانست بازی را به ضربات پنالتی بکشاند، اما در ضیافت عجیبی که نیمی از ضربات هدر رفت، قطر به لطف درخشش دروازه‌بانش یعنی مشعل برشام به نیمه‌نهایی رسید؛ جایی که باید برابر ایران به میدان می‌رفت و دشوارترین نبردش در این تورنمنت را پشت سر می‌گذاشت. شاید وقتی قطر به عنوان برنده از دل بازی با ازبکستان بیرون آمد، هواداران تیم ملی از این اتفاق خوشحال شدند. آنها همین چندی قبل با ۴ گل عنابی‌ها را شکست داده بودند، اما برابر ازبکستان در یک بازی دشوار به تساوی ۲‌-‌۲ رسیدند. بنابراین روی کاغذ بازی با قطر آسان‌تر به نظر می‌رسید و اتفاقا گل زودهنگام هم مسیر پیروزی ایران را تسهیل کرد، اما در عمل دیدید که چه اتفاقاتی رخ داد و میزبان فینالیست شد. در بازی نهایی هم آنها به مصاف اردن شایسته و شگفتی‌ساز رفتند و ۳بریک پیروز شدند. در مسابقه عجیبی که هر ۳ گل میزبان از روی نقطه پنالتی و توسط اکرم عفیف، بهترین بازیکن جام به ثمر رسید. شاید برخی با توجه به این ماجرا بگویند قطر از امتیازات میزبانی بهره برده، اما واقعا سخت است با قاطعیت بگوییم پنالتی‌های اعلام‌شده به سود این تیم درست نبوده است. آنها با تجربه‌تر بودند و کامروا شدند.

قطر4 copy

تو خواب نیستی!

در نهایت بیایید اتفاقات رخ داده برای قطر در این چند سال را مرور کنیم. آنها سال 2019 در امارات قهرمان آسیا شدند، سال 2022 نخستین جام‌جهانی تاریخ خاورمیانه را میزبانی کردند و این افتخار را داشتند که لیونل مسی، شاید به عنوان بهترین فوتبالیست تاریخ، کاپ قهرمانی جام‌جهانی را با عبایی بر دوش بالای سر ببرد؛ همان عبایی که در مراسم اهدای جام قهرمانی آسیا بر دوش هیدوس قرار گرفت. شاید بیست سال پیش، هیچ‌کس حتی تصور چنین روزهایی را هم برای قطری‌ها نمی‌کرد، اما تلاش و برنامه‌ریزی، رویاهای دور و دراز را هم محقق می‌کند، حتی اگر گزارشگر اعزامی تلویزیون ایران خیلی هم از این مساله خوشحال نباشد و نتواند ناراحتی‌اش را پنهان کند!

قطر2 copy