صادق باشی، باختی!

 با این حال در گذر زمان چنین اتفاقی رخ نداد و زمانی که کمیته انضباطی تخلفات باشگاه اصفهانی را محرز دانست، ۴ امتیاز از این تیم کسر شد. اساسا فلسفه کسر همین تعداد امتیازات هم روشن نبود و خیلی‌ها پرسیدند چرا مثلا ۳ یا ۶ یا ۱۰ امتیاز از سپاهان کم نشده است؟ گویا فدراسیون فقط دنبال نمایشی بود تا نشان بدهد قوانینی که گذاشته لازم‌الاجرا است. بگذریم از اینکه همان زمان هم خیلی‌ها گفتند اگر تاوان تخطی از سقف بودجه فقط کسر ۴امتیاز بود، حاضر بودند هر بازیکنی را دوست دارند بخرند و این تعداد امتیاز از آنها کم شود!

حالا اما فاجعه تکمیل شده. کمیته استیناف امتیازات کسر شده از پرسپولیس و سپاهان را به این دو تیم برگردانده و استقلال هم که پرونده‌اش در حال بررسی بود، با خطری مواجه نخواهد شد. اگر از ما بپرسید، بدون اینکه سند و مدرکی داشته باشیم و فقط بر اساس ظن و شهود عقیده داریم هیچ‌یک از تیم‌های مدعی سقف بودجه را رعایت نکردند، هرچند بین حجم تخلفات آنها تفاوت آشکار وجود داشته است. با این حال کاری که فدراسیون انجام داد، این پالس را برای همه اهالی فوتبال ایران فرستاد که اگر قانون را رعایت نکنند، در نهایت کامروا خواهند شد و سر و ته قضیه با چند تا حکم فرمالیته جمع می‌شود. بعد هم موضوع مشمول مرور زمان خواهد شد و همه یادشان می‌رود اصلا داستان چه بود!

جام‌ها می‌آیند و می‌روند. روزهایی که سپاهان ۳ قهرمانی پیاپی به دست آورد هیچ‌کس حتی تصورش را هم نمی‌کرد زمانی این تیم ۹ سال در حسرت قهرمانی باقی بماند. این گردش روزگار است و در فوتبال اتفاقی کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. مهم این است که ما بتوانیم اصول اخلاقی و حرفه‌ای را در این فضا نهادینه کنیم و ترتیبی بدهیم که مردم و باشگاه‌ها حس رقابت منصفانه و جوانمردانه داشته باشند. این دقیقا عکس رویه‌ای است که در ماجرای سقف بودجه طی شد. زشت است که به میلیون‌ها آدم پیام بدهیم در کشور ما پایبندی به صداقت و پیروی از قانون کار غلطی است و موجب می‌شود فرد صادق ضرر کند. متاسفانه ما شبیه این داستان را بیرون از فوتبال هم داریم و اینجا نمود عینی و بسیار آشکارتر آن را می‌بینیم. جامعه‌ای که به آدم‌هایش یاد داد تخلف کنند و جایزه بگیرند، دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد.

در این مورد اخیر، به‌طور تمام و کمال مسوولیت این شکست بزرگ بر عهده فدراسیون فوتبال و شخص مهدی تاج است؛ کسی که کارنامه‌اش به کلکسیونی از شکست‌ها و ناکامی‌های گوناگون تبدیل شده و هرگز هم گوش به حرف منتقدان نمی‌دهد. آرشیو رسانه‌ها را مرور کنید و ببینید همان روزهای اول هم چقدر به تاج و دوستانش گفته شد راهی که آنها در داستان سقف بودجه می‌روند خطاست و ضمن تضعیف تیم‌های ایرانی، فقط منجر به افزایش دور زدن قانون می‌شود. آنها اما مثل همیشه این راه اشتباه را رفتند تا سرشان به سنگ بخورد. افسوس که هزینه شکست‌های تکراری آنان را باشگاه‌ها و هواداران فوتبال می‌دهند.