عبدی علیه یحیی

آنهایی که موفق نبودند

محمد انصاری: فوتبالیست خوب و محجوبی بود، اما بعد از جدایی از پرسپولیس دوران موفقی نداشت. او به مس رفسنجان پیوست و البته مصدومیت‌های پیاپی مجال درخشش به این بازیکن نداد.

محسن ربیع‌خواه: هافبک دفاعی نسل خاطره‌انگیز پرسپولیس بعد از جدایی از جمع سرخ‌پوشان در تیم‌هایی مثل آلومینیوم اراک، شهرخودرو و دریا کاسپین دیده شد، اما هیچ‌کجا حتی سایه‌ای از موفقیت پرسپولیس را تکرار نکرد.

مهدی شیری: یحیی گل‌محمدی بعد از اشتباه و اخراج این بازیکن در سوپرجام بر او غضب گرفت. شیری که در پرسپولیس هم منتقدان زیادی داشت، به فولاد پیوست. او آنجا بازی می‌کرد، اما تاثیر خاصی در تیمش نداشت. شیری این فصل به تراکتور پیوسته است.

احسان پهلوان: بعد از جدایی از پرسپولیس به فولاد پیوست. فاجعه نبود، اما طوری هم عمل نکرد که کسی بتواند یحیی را بابت آزاد کردن او ملامت کند. جای خالی پهلوان در پرسپولیس احساس نشد. او حالا عضو سپاهان است.

فرشاد احمدزاده: تمام توضیحات بند پهلوان، شامل فرشاد احمدزاده هم می‌شود!

سعید آقایی: مثل خیلی از جدا شده‌های این سالیان پرسپولیس، به فولاد پیوست و پس از حضوری معمولی در این تیم، حالا در انتقالی جنجالی عضو تراکتور شده است؛ جایی که هواداران به سردی از او استقبال کردند.

علیرضا ابراهیمی: از بحث‌برانگیزترین خریدهای یحیی بود. از گل‌گهر به پرسپولیس آمد و عمدتا نیمکت‌نشین بود. به نساجی پیوست و بخشی از خط دفاع ضعیف این تیم را ساخت. در هر ۲ بازی مهم اواخر فصل برابر پرسپولیس و استقلال اشتباهات بزرگ داشت و حالا به مس رفته است.

علی شجاعی: اطلاعات بند علیرضا ابراهیمی شامل او هم می‌شود، با این تفاوت که شجاعی حالا عضو فولاد است. اتفاق عجیب برای این بازیکن، حضورش در تراکتور و جدایی‌اش از این تیم ظرف کمتر از یک ماه بود!

حامد پاکدل: بعد از جدایی از پرسپولیس، یک دوران ناموفق در تراکتور داشت و ابتدای فصل جاری راهی پیکان شده است.

حسین ماهینی: پس از پایان دوران حضورش در جمع سرخ‌پوشان، برای نساجی و سایپا توپ زد که توفیق چندانی در این تیم‌ها نداشت.

محمد نادری: در استقلال و بعد هم در لیگ ترکیه بازی کرد، اما نمایش‌هایش طوری نبود که کسی گل‌محمدی را بابت از دست دادن او شماتت کند. حالا هم به عضویت تراکتور در آمده است.

آرمان رمضانی: بدون گل مهمش به شهرخودرو در هفته‌های پایانی لیگ بیست‌ویکم، عملا هیچ کار خاصی برای استقلال انجام نداده. عمدتا نیمکت‌نشین بوده و این اواخر تا آستانه جدایی از جمع آبی‌پوشان هم پیش رفت.

دیگران: به این فهرست می‌توان پدیده‌های جوان دیگری را هم اضافه کرد که بعضا تصور می‌شد در پرسپولیس قدر ندیده‌اند و ممکن است در تیم‌های دیگر شکوفا شوند، اما برای اغلب آنها هم اتفاق خاصی رخ نداد. احسان حسینی، آریا برزگر، سعید حسین‌پور، محمد‌امین اسدی، محمد شریفی و... از آن جمله هستند.

آنهایی که موفق  بودند

بعضی ستاره‌ها بر خلاف میل کادرفنی از پرسپولیس رفتند و موفق شدند که خب طبیعتا مشمول سوژه این مطلب نیستند. احمد نوراللهی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، یورگن لوکادیا، شهریار مغانلو و... در این دسته می‌گنجند. بعضی‌ها هم خوب بودند، اما دلیل قانع‌کننده‌ای برای جدایی‌شان وجود داشت. مثلا رامین رضاییان به خاطر حواشی‌اش جدا شد، یا حامد لک رفت تا علیرضا بیرانوند جای او را بگیرد. شاید از جمله معدود بازیکنانی که یحیی در موردشان اشتباه کرد، بتوان به رضا اسدی اشاره کرد؛ بازیکنی که در پرسپولیس هافبک دفاعی بود و به‌شدت مورد انتقاد قرار می‌گرفت، اما در تراکتور با تغییر هوشمندانه پست بازی‌اش از سوی پاکو خمز تبدیل به مهاجمی زهردار شد و امسال با قیمت خیلی بالا سر از سپاهان در آورده است.

کار سخت جدا شده‌های امسال  

به این ترتیب بازیکنانی که امسال جدا شدند، از جمله همین مهدی عبدی یا سیامک نعمتی و کمال کامیابی‌نیا کار سختی برای درخشش دارند و باید با یک تجربه تاریخی دشوار بجنگند.     آیا آنها موفق می‌شوند و در زمره معدود اشتباهات یحیی در تنظیم فهرست مازادهای تیم در می‌آیند؟ عبدی گام اول را در این مسیر برداشت و یک گل سه امتیازی مهم در آخرین دقایق بازی با مس رفسنجان برای تراکتور به ثمر رساند؛ گلی که این تیم را از فشار شدید ناکامی‌های پیاپی رهاند، اما هنوز برای قضاوت زود است و تنها با استمرار است که عبدی می‌تواند یحیی را پشیمان کند.