ستون پرسپولیس رفت

او گفته بود حضورش را به پرسپولیس تحمیل نمی‌کند و اعتقاد ندارد که تا ابد باید در این تیم بماند. در این مرحله هواداران در شبکه‌های اجتماعی فشار زیادی روی مدیریت باشگاه آوردند که به هر شکل ممکن قرارداد باقری تمدید شود، اما هیچ‌یک از اینها افاقه نکرد. رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس در روزهایی که تحت فشار غائله علیرضا بیرانوند قرار دارد، صرفا به اعلام خبر جدایی کریم باقری بسنده کرد و گفت فصل آینده جلال حسینی به جای او روی نیمکت خواهد نشست؛ یک پایان باز، معماگونه و البته تلخ برای یکی از محبوب‌ترین مردان تاریخ فوتبال ایران.

   اعتبار  نیمکت  

بسیاری بر این باورند که حضور کریم باقری روی نیمکت پرسپولیس، از مهم‌ترین عوامل حفظ آرامش در مجموعه این باشگاه بوده است. حتی مخاطبان عادی و کمتر حرفه‌ای هم متوجه بودند که حواشی پرسپولیس در این سال‌ها نسبت به سایر باشگاه‌ها کمتر بوده و تردیدی نیست که بخشی از این ماجرا، به حضور موثر آقا کریم مربوط می‌شده است. او به نوعی واسطه بازیکنان و سرمربی تیم بود و به خاطر کاراکتر جذاب و مقتدرش، به راحتی از عهده ایفای این نقش برمی‌آمد. در حقیقت کسی جرات نداشت در حضور او پا را از گلیم درازتر کند. از سوی دیگر اگر بازیکنان خواسته‌ای هم از سرمربی داشتند، کریم این موضوع را منتقل می‌کرد. بارها آشکارا دیده شد که حضور موثر باقری چطور به تنش‌ها در جریان مسابقات پرسپولیس پایان داد. حالا این موضوع را می‌توان به تمام تمرینات تیم که پشت درهای بسته برگزار شد و ما آنها را ندیدیم هم تعمیم داد. در این سال‌ها خیلی زیاد شنیدیم که گفته می‌شد «کاش استقلال هم یک کریم باقری داشت»، اما امروز باید افسوس خورد از اینکه «پرسپولیس هم کریم باقری ندارد».

   معتمد  همه  

یک نکته درخشان در مورد کریم باقری به همکاری موفقیت‌آمیز او با همه سرمربیان پرسپولیس در این سال‌ها مربوط می‌شود. در حقیقت بین کسانی همچون علی دایی، برانکو ایوانکوویچ، گابریل کالدرون و یحیی گل‌محمدی از نظر فنی و شخصیتی اختلافات زیادی وجود داشت، اما وجه مشترک همه آنها این بود که با کریم باقری کار کردند و از این همکاری راضی بودند. بارها و بارها نقل قول‌هایی از این افراد در حمایت و ستایش از باقری منتشر شد، تا جایی که کالدرون مظلوم واقع شده هم از آرژانتین به او ابراز ارادت کرد. اهمیت کریم چنان بود که در یکی از بدترین وضعیت‌های تاریخ فوتبال ایران و زمانی که تیم ملی در آستانه حذف از مسابقات پیش‌مقدماتی جام‌جهانی بود، دراگان اسکوچیچ او را به بزنگاه منامه برد و از کمکش برای صعود تیم ملی استفاده کرد. حالا اما پرسپولیس چنین جواهری را از دست می‌دهد. چرا واقعا؟

   سکوت  محض  

بعد از رسمیت یافتن جدایی کریم باقری از پرسپولیس، دست‌کم تا زمان تنظیم این مطلب شاهد هیچ واکنشی از سوی یحیی گل‌محمدی نبوده‌ایم. روشن نیست که آیا جدایی دستیار ایرانی یحیی از کادرفنی پرسپولیس با نظر همین مربی رخ داده یا داستان دیگری وجود دارد. جالب است که وقتی فدراسیون دنبال حضور کریم باقری در تیم ملی بود و با او مذاکره کرد، همین یحیی به تندی علیه مجموعه فدراسیون موضع گرفت.