تمرین برای بردن کره‌

سوریه تیم ضعیفی نیست اما قلعه‌نویی در این بازی باید تیمش را برای دیدار با کره‌جنوبی آماده کند

این اولین بازی رسمی است که قلعه‌نویی روی نیمکت تیم می‌نشیند گروه ورزش- خیلی‌ها به او اعتماد کرده‌اند. روزی که در سازمان تربیت‌بدنی دست‌ها به نشانه تایید قلعه‌نویی برای سرمربیگری تیم‌ملی بالا رفت، اعتماد در چشم بیشتر حاضران موج می‌زد. حالا وقتش رسیده تا قلعه‌نویی پاسخگوی این اعتماد باشد. حالا تمام نگاه‌ها به ژنرال است تا ببینند که پس از مدت‌ها یک مربی ایرانی چطور تیم ملی را اداره می‌کند. به نظر می‌رسد او در این شرایط سنگین نگاه خیلی‌ها را تحمل می‌کند. به عقیده آنها رسیدن به این جایگاه برای قلعه‌نویی زود بود ولی با این وجود هر چه هست او امروز به عنوان سرمربی روی نیمکت تیم‌ملی می‌نشیند.

بدون شک دیدار ایران- سوریه خیلی چیزها را ثابت می‌کند. اثبات این اعتماد جدا از بازی ایران و امارات است. حتی بعضی از منتقدان هم این بازی را فاکتور گرفته‌اند تا قلعه‌نویی با خیالی آسوده‌تر به مصاف سوریه برود. خودش که به گرفتن سه امتیاز این مسابقه خوشبین است و می‌گوید: «می‌دانم که سوریه‌ای‌ها فوتبالی قدرتی را انجام می‌دهند. البته ما موفق به دریافت فیلم بازی با سوریه نشدیم. آنچه از این تیم می‌دانیم خصوصیاتی است که تمام تیم‌های عربی از آن برخوردار هستند. در هر صورت ما در ورزشگاه آزادی میزبان هستیم و باید به گرفتن سه امتیاز این مسابقه خوشبین باشیم». بعد از بازی با امارات که تیم ملی بازی نسبتا معمولی را به نمایش گذاشت عده‌ای موضع گرفتند که استفاده همزمان از ۵بازیکن استقلال یکی از دلایل ضعیف بازی کردن تیم ملی بود. انتقادی که از همان روزهای اول که قلعه‌نویی

۸ استقلالی را به تیم ملی دعوت کرد، به وجود آمد. ژنرال با خونسردی خاصی دوباره همان حرف‌های تکراری را تحویل می‌دهد. کدام یک از بازیکنان استقلال در بازی با امارات ضعیف بودند؟! به نظر شما بازیکنی که شرایط بازی کردن در تیم ملی را دارد باید دعوت شود؟! من از عملکرد ملی‌پوشان در بازی با امارات راضی هستم، البته معتقدم آنها می‌توانند بازی‌های بهتری انجام بدهند.» مثل همیشه خونسرد است و شمرده‌شمرده سوالات را جواب می‌دهد. اما همیشه خونسردی ضامن موفقیت نیست.

فشار منتقدان زمانی بیشتر می‌شود که تیم‌ملی مقابل سوریه نتیجه مطلوب را نگیرد. آن وقت چوب دعوت نکردن از بازیکنانی مثل دایی، زندی و... است که محکم بر سر قلعه‌نویی کوبیده می‌شود. بدون شک پس از باخت احتمالی به سوریه این سوال مطرح می‌شود که اگر دایی و زندی بودند همه چیز فرق می‌کرد! اما ژنرال با تسلط بیشتری جواب این سوال را می‌دهد. «انتقاد همه جا هست مگر با دایی و زندی یا هر کس دیگری که نام می‌برید در جام‌جهانی بازی نکردیم؟ آن زمان چه اتفاقی افتاد؟ اصلا نگران باخت نیستم. فکر می‌کنم نباید از حالا به این قضیه منفی نگاه کرد. فقط این را می‌گویم که نیمه خالی لیوان را نگاه نکنید. فوتبال هم مثل سکه دورو دارد. چرا روی طرف دیگر آن مانور نمی‌دهید؟»

ایران - سوریه محکی جدی برای قلعه‌نوعی است و می‌تواند نقطه شروع خوبی برای این مربی تلقی شود. اما به غیر از سرمربی تیم ملی که فقط به گرفتن سه امتیاز خوشبین است، بازیکنان هم با اعتماد خاصی از شکست دادن سوریه حرف می‌زنند. رضا عنایتی می‌گوید: «سوریه برای ایران حریفی شناخته شده است. آنها حریف آسانی برای تیم ملی نیستند، اما پیروزی ایران در آزادی قطعی است. تمام تلاشم را می‌کنم تا مقابل سوریه هم گل بزنم. روحیه‌ام فوق‌العاده است و هیچ وقت اینقدر انگیزه نداشتم.» عنایتی یکی از گزینه‌هایی است که احتمالا شماره ۱۰تیم ملی را بر تن می‌کند. با این حال خودش می‌گوید: «باور کنید نمی‌دانم با چه شماره‌ای مقابل سوریه بازی می‌کنم. این موضوع اصلا برایم اهمیتی ندارد.» محمود فکری هم که به قول خودش هیچ چشم داشتی به بازوبند کاپیتانی ندارد، در خصوص این بازی اظهارنظر کرده است: «بستن بازوبند کاپیتانی برای هر فوتبالیستی افتخار است ولی برای من موفقیت و سربلندی تیم ملی از همه چیز مهم‌تر است. خوشبختانه در حال حاضر تیم ملی شرایط خوبی دارد و با این شرایط فکر نمی‌کنم سوریه در حدی باشد که بتواند ایران را اذیت کند.» بیشتر بازیکنان با قاطعیت از شکست دادن سوریه حرف می‌زنند. اما با‌تجربه‌‌ترین بازیکن تیم ملی کمی نگران است.

مهدوی‌کیا بر خلاف بقیه بازیکنان می‌گوید که بازی با سوریه دشوار است. «نباید تصور کنیم که به سادگی می‌توانیم این تیم را شکست بدهیم. با توجه به اینکه بازیکنان جدیدی به تیم ملی دعوت شده‌اند، برای هماهنگی وقت بیشتری لازم است. پیروزی مقابل سوریه فقط به یک طریق ممکن است. اینکه تیم ملی با تمام توان خود در این مسابقه حاضر شود.» بدون شک نگرانی‌های مهدوی‌کیا بی‌مورد نیست. او راست می‌گوید. سوریه را نباید دست کم گرفت.

ایران می‌تواند در این بازی به هماهنگی برسد تا برای دیدار با کره جنوبی آماده شود.