فرنگی‌ها می‌گویند هر تیم فوتبال یک ژن یا DNA خاص دارد که در اثر مرور زمان، با تکیه بر تاریخ، پایگاه اجتماعی و کم و کیف هوادارانش ساخته می‌شود. مثلا رئال مادرید ژن قهرمانی دارد؛ حتی در بدترین فصل‌هایش هم نسبت به جام نزدیک‌تر از رقباست. در فوتبال ایران، استقلال ژن بالانشینی دارد. خیلی سخت و به‌ندرت می‌توان فصولی را به یاد آورد که آبی‌ها آن را در نیمه پایین جدول به پایان رسانده باشند. استقلال حتی اگر به قهرمانی هم نرسد، باز دوم یا سوم می‌شود. در تاریخ لیگ برتر ایران، آبی‌ها سه قهرمانی کمتر از پرسپولیس دارند، اما مجموع پوئن‌های استقلال در ۱۹ دوره گذشته ۳۱ امتیاز بیشتر از رقیب سنتی بوده است. این یعنی آنها در بدترین شرایط هم عادت‌شان به بالانشینی را ترک نمی‌کنند. 

حکایت سرخپوشان پایتخت اما متفاوت است؛ پرسپولیس ژن سلحشوری و حماسه‌سازی دارد. بزرگ‌ترین وجه تمایز این تیم، ممکن کردن غیرممکن‌هاست؛ اینکه درست وقتی این تصور به وجود می‌آید که کار تمام شده و راهی برای بازگشت نیست، بازیکنان پرسپولیس «محال» را تبدیل به «ممکن» می‌کنند. تاریخ این باشگاه مملو از چنین فرازهایی است؛ از لیگ هفتم که پرسپولیس در دوئل با سپاهان قهرمانی را در آخرین ثانیه بازی به دست آورد تا دربی مشهور بهمن 90 که سرخپوشان با یک بازیکن کمتر، از شکست 2 بر صفر پیروزی 3 بر 2 ساختند. پرسپولیس خیلی سخت و خیلی دیر تسلیم می‌شود، حتی اگر واقعا دستش خالی باشد. این تیم دو سال پیش در بازگشتی تاریخی و فراموش نشدنی، شکست یک بر صفر نیمه اول برابر الدحیل را در وقت دوم تبدیل به پیروزی 3 بر یک کرد و همین امسال در شرایطی النصر عربستان را شکست داد که ساعاتی قبل از مسابقه با شوک محرومیت عیسی آل‌کثیر مواجه شد. 

دفعه قبلی پرسپولیس بدون امکان جذب بازیکن و پشت پنجره‎های بسته به فینال آسیا رسید؛ کاری که به واقع غیرممکن به نظر می‌رسید. امروز آنها دوباره به این موقعیت بازگشته‌اند و اگرچه از نظر فنی کارشان اصلا آسان نیست، اما می‌توان به همان ژن معروف، همان جنگندگی بی‌نهایت و شور حماسه‌سازی دلخوش بود. بی‌گمان امروز بازیکنان پرسپولیس با همه جان و وجودشان برای فتح جام تلاش خواهند کرد؛ اما حتی اگر اتفاقی غیر از این رخ بدهد هم آنها تا همین جا کار بزرگی کرده‌اند. کنار زدن تیم‌هایی که هر کدام ستاره‌های چند میلیون دلاری داشتند، هرگز آسان نبود؛ آن هم برای تیمی که گران‌ترین بازیکنش زیر 300 هزار دلار دستمزد می‌گیرد و در همین چند ماه گذشته خیلی از بازیکنانش را به دلیل ناتوانی مالی از دست داده است.