کیش میزبان اردوهای جام‌جهانی

تمجید رئیس از قطری‌ها

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان که ازدیدن امکانات قطری‌ها شگفت‌زده شده تاکید می‌کند که این قرارداد سود‌های زیادی برای فوتبال ایران خواهد داشت. به گزارش روزنامه العرب قطر، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که حمایت ما از میزبانی قطر برای جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ امری طبیعی است و ضمن تشکر از همتای قطری‌اش به خاطر میهمان‌نوازی نسبت به دیدار با مقامات فوتبال قطر که منجر به امضای تفاهم‌نامه‌ای شد ابراز خوشحالی کرد. این روزنامه قطری سپس به نقل از مهدی تاج نوشت: «حمایت فدراسیون فوتبال ایران از میزبانی قطر برای جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ طبیعی است. ما مجذوب تجهیزاتی شدیم که قطر برای میزبانی از این رقابت‌ها در نظر گرفته است.» رئیس فدراسیون فوتبال ایران در ادامه قرارداد همکاری با قطر را استثنایی خوانده و گفته: «ما قراردادهایی با فدراسیون‌های متعددی همانند ایتالیا و هلند منعقد کردیم اما قرارداد با قطر استثنایی است، زیرا میان دو کشور مسلمان منعقد شد. همگرایی جغرافیایی داریم و این توافق‌نامه در قفسه خاک نخواهد خورد و روی جزئیات کار می‌کنیم.»

این درحالی است که فدراسیون فوتبال قطر نیز بعد از اتمام این جلسه با صدور اطلاعیه‌ای در مورد تفاهم‌نامه میان این کشور با ایران به برخی موضوعات اشاره کرده و نوشته است: «در آینده‌ای نزدیک، یک گروه مشترک شکل خواهد گرفت که چارچوب‌های قانونی اجرای این تفاهم‌نامه را با جزئیات مورد بررسی و مطالعه قرار خواهند داد. یک برنامه کاری مدون نیز آماده خواهد شد که شامل گزارشی از مهم‌ترین دستاوردها و همچنین برنامه زمانی فعالیت‌ها و رویدادهایی است که دو فدراسیون در آن مشارکت خواهند داشت. این تفاهم‌نامه همچنین چارچوبی را برای تحکیم همکاری‌های دو فدراسیون و رشد و توسعه فوتبال در دو کشور، مشخص خواهد کرد.»

جزیره کیش؛ کمپ تیم‌های ملی

یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر عنوان شده استفاده از جزیره کیش برای کمک به میزبانی مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر بوده است. هرچند که میسر شدن این موضوع بسیار بعید است اما در این جلسه تاکید شده که به شکل دیگری از امکانات این جزیره ایرانی استفاده خواهد شد و به این ترتیب انجام بازی‌های جام‌جهانی در ایران منتفی است. سایت ورزش سه به نقل از مهرداد مسعودی، کارشناس رسمی و عضو ایرانی فیفا که در قطر به سر می‌برد در این خصوص نوشته: مسوولان فدراسیون فوتبال ایران در این جلسه از شیخ حمد آل ثانی، رئیس فدراسیون فوتبال قطر دعوت کردند تا به جزیره کیش بیاید و بازدیدی انجام دهد تا این جزیره بتواند پایگاهی برای تیم‌هایی که می‌خواهند قبل از جام‌جهانی ۲۰۲۲ اردویی برپا کنند، باشد که شیخ حمد از این مساله استقبال زیادی کرد و مقرر شد به‌دلیل نداشتن پرواز مستقیم از قطر به این جزیره، احتمالا با یک پرواز اختصاصی یا یک کشتی از دوحه به کیش سفر و از امکانات جزیره کیش بازدید کند و اگر نقایص یا کمبود امکاناتی ازجمله ترمیم زمین‌های چمن، ورزشگاه کیش و هر مساله دیگری وجود دارد، قطری‌ها آن را برطرف کنند.»

این موضوع درحالی مطرح شده که جزیره کیش به لحاظ امکانات و خصوصا شرایط آب و هوایی از سوی باشگاه‌های ایرانی هم کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قرار بر این باشد که بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ در فصل تابستان برگزار شود این جزیره با توجه به گرمای شدید هوا در آن زمان، شرایط میزبانی از تیم‌ها برای برپایی اردو را نخواهد داشت. در نظر داشته باشید قطری‌ها برای اینکه نظر فیفا و سایر کشور‌ها را برای آمدن به این کشور و حضور در جام‌جهانی جلب کنند با صرف هزینه‌های هنگفت قرار است تجهیزات سرمایشی را فراهم کنند که تیم‌ها و هوادارانشان و همچنین توریست‌هایی که در زمان برگزاری این مسابقات به قطر سفر می‌کنند مشکلی از نظر گرمای هوا نداشته باشند. اما اگر حتی فیفا موافقت کند که این بازی‌ها در فصل دیگری به غیر از تابستان دراین کشور برگزار شود باز هم امکانات زیرساختی جزیره کیش به حدی نیست که کشورهای دیگر را مجاب کند تا این جزیره را به‌عنوان مقصد خود برای برپایی کمپ آماده‌سازی انتخاب کنند. با توجه به مشکلات سیاسی چهار کشور عربستان، امارات، قطر و ایران و سرایت این مشکلات به ورزش این کشورها به‌نظر می‌رسد امضای این تفاهم‌نامه یارکشی سیاسی در زمین ورزش هم باشد. اما آیا ایران به این بهانه می‌تواند سهمی از برگزاری جام‌جهانی برای خود دست و پا کند؟