استقلال در دوراهی برانکو و ژوزه!

دنیای اقتصاد: بالاخره دوران علیرضا منصوریان هم در استقلال تمام شد. شاید تابستان سال گذشته وقتی منصوریان روی دوش هواداران استقلال و با شور و شعفی کم‌سابقه راهی کمپ مرحوم حجازی شد تا نخستین بار آبی‌ها را تمرین بدهد، هیچ‌کس باور نمی‌کرد کمتر از یک سال و نیم بعد شاهد استعفای از سر ناچاری او باشیم؛ تصمیمی که نه‌تنها هیچ‌یک از هواداران استقلال را ناراحت نکرد، بلکه بسیاری از آنها را به آرزوی قلبی‌شان رساند! منصوریان که در این فصل بدترین نتایج ممکن را با استقلال گرفت، سرانجام بعد از توقف خانگی برابر ذوب‌آهن اصفهان در هفته هفتم بعد از مدت‌ها در یک نشست خبری حاضر شد و چیزی حدود ۹۰ دقیقه با خبرنگاران سخن گفت. جان کلام اما فقط یک جمله بود: «به آخر خط رسیدم.» بیرون از سالن کنفرانس هم محمد خرمگاه در گفت‌وگو با خبرنگاران تایید کرد منصوریان در رختکن از بازیکنان تیمش حلالیت خواسته و کل کادرفنی اعلام کناره‌گیری کرده است. به این ترتیب استقلال که خیلی به ندرت تن به تغییر کادرفنی در میانه‌های فصل می‌دهد، خرق عادت کرد و این بار پذیرفت وارد دورانی جدید شود. تلخ‌تر از استعفای منصوریان اما نتایجی بود که روز پنج‌شنبه در ادامه مسابقات هفته هفتم لیگ برتر به‌دست آمد؛ جایی که گسترش‌فولاد با کسب پیروزی برابر سیاه‌جامگان و استقلال خوزستان با تساوی مقابل سپیدرود رشت از استقلال سبقت گرفتند و آبی‌های پایتخت به تنهایی و با فاصله امتیازی در قعر جدول رده‌بندی لیگ ماندند. حالا حتما در تاریخ خواهند نوشت که منصوریان، استقلال را دقیقا روی پله شانزدهم جدول تحویل داد؛ آنچه دیگر جای بحث چندانی باقی نمی‌گذارد.

مربی 20 میلیاردی؟

بلافاصله بعد از اعلام استعفای علیرضا منصوریان، باشگاه استقلال که انگار منتظر این لحظه بود با موضوع موافقت و به‌طور موقت میک مک درموت را سرمربی تیم کرد. درموت بدنساز پیشین تیم‌ملی فوتبال کشورمان بود که بعد از مدتی به همکاری‌اش با کی‌روش خاتمه داد. درموت ابتدای فصل با تبلیغات فراوان توسط منصوریان جذب باشگاه شد. علی منصور از او به‌عنوان یکی از پنج مربی بدنساز برتر دنیا یاد کرده بود(!) اما با آغاز فصل و بروز مصدومیت‌های پیاپی برای بازیکنان استقلال، فشار انتقادها از درموت زیاد شد. او حالا سرمربی موقت استقلال است و فقط شاید یک بازی فرصت اداره این تیم را داشته باشد، اما او حتی در همان یک بازی هم برابر سپیدرود رشت روی نیمکت نخواهد نشست؛ چراکه بین دو نیمه بازی با ذوب‌آهن توسط داور از کنار زمین اخراج شده بود! با این وجود واضح است که استقلالی‌ها دنبال یک سرمربی جدید خواهند بود.

در این میان موفقیت کارلوس کی‌روش در تیم‌ملی و برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس باعث شده استقلالی‌ها هم سخت به‌دنبال استفاده از یک سرمربی بزرگ خارجی باشند. از نظر تاریخی معمولا هواداران استقلال ترجیح می‌دادند از مربیان داخلی و پیشکسوتان خودشان به‌عنوان سرمربی استفاده شود؛ طوری که در ۲۰ سال گذشته فقط به مدت چند ماه رولند کخ به‌عنوان سرمربی خارجی هدایت این تیم را بر عهده داشت. با این وجود حالا فضا عوض شده؛ چنان که حتی کسی دیگر سراغ فرهاد مجیدی را هم نمی‌گیرد. عمده هواداران سرمربی خارجی می‌خواهند و باشگاه استقلال هم رسما اعلام کرده فاتح تریم گزینه اول آنها برای جانشینی علیرضا منصوریان است. تریم یک نام آَشنا در فوتبال جهانی است؛ مردی که تیم‌ملی ترکیه را به جام ملت‌های اروپا برد و گالاتاسرای را بعد از چند قهرمانی در لیگ ترکیه، در سال۲۰۰۰ به قهرمانی جام یوفا هم رساند. حالا استقلالی‌ها برای صید او تلاش می‌کنند؛ مردی که آخرین سمتش سرمربیگری دوباره در تیم‌ملی ترکیه بوده و به همین دلیل دستمزد بالایی از باشگاه ایرانی خواسته است. مطابق ادعای رسانه‌های ترکیه‌ای، دستمزد پیشنهادی استقلال به تریم، ۲۰ میلیارد تومان برای سه سال است و باید صبر کرد و دید نتیجه نهایی توافقات چه خواهد بود؟

احتیاط کنید لطفا!

استقلال نتایج خوبی نگرفته و مردم هم به شدت ناراحت هستند؛ همه اینها درست، اما مسلما شتاب‌زدگی در اخذ تصمیمات ضروری هم هیچ فایده‌ای ندارد و فقط به مشکلات دامن خواهد زد. امروز پرسپولیس الگوی استقلالی‌ها است، بنابراین باید یادمان باشد همین باشگاه اگر درحال حاضر روزگار خوبی را با برانکو پشت‌سر می‌گذارد، سال‌ها به خاطر انتخاب غلط سرمربیان خارجی مثل راینر سوبل، نلو وینگادا و مانوئل ژوزه تحت فشار قرار گرفته و خسارت‌های زیادی داده است. همین امروز کل مجموعه پرسپولیس ناچار است درآمدهای داخلی و خارجی‌اش را یک کاسه کند و به‌حساب ژوزه پرتغالی بریزد تا مشکلی برای تیم به‌وجود نیاید. در این شرایط طبیعتا استقلالی‌ها هم باید احتیاط کنند که در دام تصمیمات آنی و هیجانی نیفتند. حتما ارزشش را دارد که عقد قرارداد با سرمربی خارجی، بعد از تحقیقات کافی و چانه‌زنی‌های مناسب صورت بگیرد. نباید الان صرفا برای آرام کردن هواداران، قراردادی بسته شود که فردا حکم «ژوزه استقلال» را پیدا کند. توجه داشته باشید که همین امروز فاتح تریم درگیر شکایت از فدراسیون فوتبال ترکیه به‌خاطر مطالبات معوقه‌اش در سمت سرمربی تیم‌ملی این کشور است که موج بدی را هم بین افکار عمومی راه انداخته است. به این ترتیب چنین انتخابی اگر با دقت و بررسی همه ابعاد کار انجام نشود، می‌تواند حکم تیر خلاص را به شقیقه مدیران استقلال داشته باشد؛ کسانی که همین حالا هم به خودی خود تحت فشار انتقادها هستند و خیلی‌ها معتقدند آنها هم همزمان با منصوریان باید از باشگاه می‌رفتند.