تیم‌ملی کشتی آزاد ایران با کسب عنوان نهمی جهان که آن‌هم به لطف مدال طلای حسن یزدانی به‌دست آمد، به‌کار خود در رقابت‌های جهانی پاریس ۲۰۱۷ پایان داد تا علاوه بر آشکار شدن بسیاری از نواقص فنی، لزوم بازنگری جدی در برخی موارد همچون برنامه‌ریزی تمرینی کادر فنی تیم‌ملی، تمرکز هر چه بیشتر بر آموزش فنون مختلف کشتی مبتنی بر قابلیت‌های کشتی‌گیران، توجه جدی به پشتوانه‌سازی و کشف استعدادها، پایان دادن به سرمایه‌گذاری روی کشتی‌گیران امتحان پس داده، تغییرات در برخی اعضای کادر فنی که سال‌ها است تجربیات‌شان را در اختیار تیم‌ملی گذاشته‌اند و تزریق خون تازه به رگ‌های کشتی و ... احساس شود. ناکامی در پاریس، حقیقت تلخی را به رخ کشتی آزاد ایران کشید. حقیقتی که نشان داد هنوز نتوانسته‌ایم کشتی‌گیران جایگزین و مطمئن برای قهرمانان بزرگ خود تربیت و مهیا کنیم. غیبت نفرات باتجربه و عنوان‌داری چون حسن رحیمی، سیداحمد محمدی، رضا یزدانی و کمیل قاسمی در عرصه ملی که هر چهار نفر همچنان دربند مصدومیت و درمان هستند به ما نشان داد فدراسیون کشتی و کادر فنی هنوز نتوانسته‌اند این خلأ بزرگ را پر کنند. البته برخی از چهره‌های باتجربه و شایسته دیگر نیز به هر دلیلی در رقابت‌های انتخابی ناکام ماندند و نتوانستند به ترکیب تیم‌ملی راه یابند.

ناکامی مضاعف

اما ناکامی کشتی آزاد ایران محدود به مسابقات اخیر جهانی نمی‌شود، چراکه ضعیف ظاهر شدن در این مسابقات تبعات سنگین‌تری برای تیم‌ملی ایران داشته است. تیم‌ملی کشتی آزاد ایران با کسب عنوان نهمی رقابت‌های جهانی پاریس، نمی‌تواند در جام‌جهانی ۲۰۱۸ آمریکا شرکت کند. تنها ۸ تیم برتر رقابت‌های قهرمانی جهان می‌توانند در جام‌جهانی حاضر شوند که با توجه به‌عنوان نهمی ایران در مسابقات جهانی، ایران قهرمان چند دوره اخیر جام‌جهانی، نمی‌تواند در این رقابت‌ها حاضر شود.

اعلام نارضایتی از ملی‌پوشان

پس از ناکامی بزرگ تیم‌ملی کشتی آزاد ابتدا این سرمربی تیم بود که از ملی‌پوشان اعلام نارضایتی کرد. محمد طلایی گفت: «برخی از ملی‌پوشان دور از حد انتظار و بسیار ضعیف ظاهر شدند و اصلا در اندازه کشتی ایران مبارزه نکردند. پیمان یاراحمدی، امیر محمدی، بهنام احسان‌پور و رضا اطری به هیچ عنوان در حد و اندازه‌های خودشان کشتی نگرفتند و بسیار ضعیف ظاهر شدند. یدالله محبی در حد و اندازه‌های خودش کشتی گرفت و شاید با دو بردی که به‌دست آورد قانع شد وگرنه حتما او هم می‌توانست به مدال برسد. نصیری و حسین‌خانی هم بر اثر اشتباهات فنی که داشتند نتوانستند صاحب مدال شوند. شاید اگر ما امروز در رقابت‌های جهانی از برخی چهره‌های نامدارمان بدون در نظر گرفتن فرآیند انتخابی استفاده می‌کردیم الان همه خوشحال بودند. در مجموع از عملکرد تیم به هیچ عنوان رضایت نداریم، اما برای اینکه نسل جدیدی را به کشتی کشورمان معرفی کنیم باید پای مسابقات انتخابی بایستیم و البته عملکرد خارجی کشتی‌گیران را نیز مدنظر قرار دهیم.

در جلسه شورای فنی حاضر می‌شوم و گزارش عملکرد خود، اعضای کادر فنی و کشتی‌گیران را به اعضا ارائه می‌دهم و در نهایت تابع تصمیم این عزیزان و فدراسیون هستم.» رئیس فدراسیون کشتی نیز عملکرد فرنگی‌کاران در این مسابقات را رضایت‌بخش توصیف کرد اما از نحوه کار آزادکاران انتقاد و از شرایط موجود اعلام نارضایتی کرد. رسول خادم گفت: «کشتی‌گیران فرنگی‌کار ما اکثرا نفرات کم‌تجربه‌ای بودند، اما با انگیزه و اعتماد به نفس بالایی به مصاف رقبای خود رفتند. البته اشتباه فنی برای این نفرات قابل پیش‌بینی بود که می‌توانند با این تجربه ارزنده‌ای که کسب کردند آن را جبران کنند. ما از اعتماد به جوانان ضرر نکردیم. به‌طور نسبی عملکرد تیم‌ملی کشتی فرنگی رضایت‌بخش بود. اما از عملکرد و نتایج کلی آزادکاران در رقابت‌های جهانی فرانسه رضایت ندارم. نفرات اعزامی به رقابت‌های جهانی به‌جز یک وزن، نفرات برتر مسابقات انتخابی تیم‌ملی ایران بودند و پیش‌بینی می‌شد که برخی از آنها به دلیل کمی تجربه یا نداشتن سابقه حضور مناسب در مسابقات خارجی، نتوانند عملکرد خوبی داشته باشند، اما متاسفانه اکثر آنها نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.»

خادم در مورد عملکرد کادر فنی نیزگفت: «به سرمربی تیم‌ملی و اعضای کادر فنی اعلام کردم نواقصی در مدیریت برنامه‌های فنی کشتی‌گیران روی تشک ملاحظه می‌شد که باید حتما بررسی شود. در جلسه آتی شورای فنی کادر فنی دعوت می‌شوند تا توضیحات خود را ارائه دهند و اعضا در این مورد تصمیم‌گیری می‌کنند. در هرحال ما باید بر برگزاری مسابقات انتخابی به‌عنوان مبنای پوشیدن پیراهن تیم‌ملی، به‌‌رغم تمام تهدیدهایی که برای کسب نتیجه در مسابقات مهم برای کادرهای فنی دارد، تاکید کنیم و در ضمن براساس عملکرد این قهرمانان، نفراتی را که در میادین بین‌المللی نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند، هر سال که به مسابقات المپیک نزدیک می‌شویم، کنار بگذاریم و به دنبال توجه به استعدادهای مناسب‌تر به‌جای آنها باشیم و در واقع تا المپیک توکیو فیلترهای خود را برای حضور کشتی‌گیران واجد شرایط در مسابقات انتخابی مرتبا محدودتر کنیم.»