شوک شماره 9

دنیای اقتصاد: تنها ۲۴ساعت پس از آنکه سروش رفیعی دست پرسپولیسی‌ها را در پوست گردو گذاشت و اعلام کرد برای فصل آینده با الخور قطر به توافق رسیده، نوبت به کاوه رضایی رسید که شوک مشابه را به اردوگاه آبی‌ها بدهد. پس از پایان لیگ شانزدهم، مسوولان استقلال با فراغ بال سراغ جذب بازیکنان جدید رفتند؛ لابد با این باور که دانه درشت‌های تیم مشکلی برای تمدید قرارداد ندارند و سر فرصت می‌توان سراغ‌شان رفت. در همین راستا استقلال در فاز هجومی چهار خرید انجام داد؛ سجاد شهباززاده و حسن بیت‌سعید به‌عنوان گزینه‌های اصلی حضور در خط آتش و البته جوانانی مثل قائدی و نجفی که برای حضور روی نیمکت جذب شدند. آنها تصور می‌کردند با افزودن این قوا به کاوه رضایی و علی قربانی در خط حمله، برای فصل بعد همه مشکلات تهاجمی تیم حل خواهد شد. با این وجود اما چهارشنبه‌شب کاوه رضایی بدترین ضربه ممکن را به آبی‌ها زد و خبر جدایی‌اش از این باشگاه را روی اینستاگرامش گذاشت. او برای اینکه همه ابعاد این سورپرایز کامل شود، با پیراهن باشگاه جدیدش یعنی شارلوای بلژیک هم عکس یادگاری گرفت. به این ترتیب استقلال موثرترین بازیکن فصل گذشته‌اش را از دست داد؛ مهاجمی که اگرچه در لیگ فقط ۷گل زد، اما بهترین پاسور لیگ برتر لقب گرفت و با ۶گل در لیگ قهرمانان آسیا کمک زیادی به پیشروی استقلال تا مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا کرد.

واکنش عجیب استقلال

واکنش‌های فوری و شتاب‌زده استقلالی‌ها به ماجرای جدایی کاوه رضایی نشان می‌داد خود آنها هم حسابی از این موضوع شوکه شده‌اند. باشگاه استقلال ابتدا بیانیه‌ای طولانی در این مورد منتشر کرد که در آن به گله شدید از رضایی پرداخته شده بود. در بخشی‌هایی از این بیانیه خطاب به کاوه آمده: «باشگاه استقلال برای ناراحتی و گلایه بابت این نوع لژیونر شدن شما، چند ابهام و پرسش بی‌جواب دارد؛ اول اینکه چرا خبر امضای قراردادت با تیم بلژیکی را درست ساعاتی پس از انتشار خبر امضای قرارداد با سجاد شهباززاده منتشر کردی؟ بسیار مهم‌تر اینکه چرا بدون هیچ‌گونه خبر و اطلاعی به باشگاه، ایران را ترک کردی و به بلژیک رفتی؟ لژیونر شدن تو، خبر خوبی است اما این گونه رفتن اصلا خوب نیست.»

استقلالی‌ها در بخش دیگری از بیانیه مدعی شده بودند کاوه در این مدت جواب مسوولان باشگاه و از جمله شخص علیرضا منصوریان را نداده بود: «خودت می‌دانی تمدید قراردادت حرف دل هواداران و اولویت سرمربی تیم بود. طی روزهای اخیر هم بارها و بارها مسوول نقل‌وانتقالات باشگاه و سرمربی تیم به همین دلیل برای مذاکره با تو تماس گرفتند؛ اما دریغ از یک بار پاسخگویی و جواب دادن به تلفن...» از این عجیب‌تر اما مصاحبه رادیویی پندار توفیقی بود. مسوول نقل‌وانتقالات باشگاه استقلال که این روزها مدام در محور اخبار حاشیه‌ای قرار دارد، بعد از جدایی رضایی از استقلال با رادیو تهران مصاحبه کرد و عبارات عجیبی به کار برد. توفیقی در این مورد گفت: «خوشحالیم بازیکن تیم فوتبال استقلال می‌تواند در اروپا بازی کند. کسانی که اروپا ندیده‌اند فکر می‌کنند کلمه اروپا چیز خاصی است. اگر بازیکنی مثل علی دایی، پاشازاده، مجیدی و منصوریان در تیم‌های بزرگ اروپایی بازی کنند خیلی هم عالی است؛ ولی بازیکنی که بدون کوچک‌ترین اطلاع از استقلال جدا می‌شود، این کار درستی نیست.»

600میلیون نامرئی!

در شرایطی که هنوز هم روی خروجی سایت سازمان لیگ رقم یک میلیارد تومان به‌عنوان دستمزد کاوه رضایی در لیگ شانزدهم به چشم می‌خورد، جدایی این بازیکن باعث شد تا مردم بفهمند اصل قرارداد رضایی ۶۰۰میلیون بیش از این بوده است! توفیقی در خلال مصاحبه عصبی‌اش بعد از جدایی آقای شماره۹ در این مورد گفته: «قرارداد رضایی با استقلال با آپشن‌هایش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود که این بازیکن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان دریافتی داشته است. او ۱۰۰ درصد قراردادش را گرفته است حتی دو آپشن قرارداد رضایی به این بازیکن تعلق نمی‌گرفت؛ ولی باشگاه استقلال برای همکاری با این بازیکن، این آپشن‌ها را هم پرداخت کرد.»

در رویای جام‌جهانی

نفس و شکل جدایی کاوه رضایی از استقلال موافقان و مخالفان زیادی داشته است. برخی همسو با بیانیه باشگاه استقلال از این بازیکن به خاطر این مدل رفتار گله کرده‌اند. عده‌ای دیگر اما عقیده دارند باید رضایی را تحسین کرد که در رویای رسیدن به پیراهن تیم ملی و حضور در جام‌جهانی تا سر حد امکان تلاش می‌کند. در یک سال گذشته همیشه این فرضیه مطرح بوده که کاوه به خاطر روابط دوستانه منصوریان و کی‌روش به استقلال آمد تا راحت‌تر به تیم ملی برسد؛ اتفاقی که به هر حال رخ نداد. او اما حالا با توجه به علاقه کی‌روش به لژیونرها، پیشنهاد مالی اندک شارلوا را پذیرفته تا شاید در مدار دید سینیور قرار بگیرد. گفته می‌شود رقم قرارداد کاوه در بلژیک ۲۰۰هزار یورو است؛ در حالی که شاید او در استقلال خیلی راحت می‌توانست دو برابر این پول را به دست بیاورد.