جام‌جهانی کشتی آزاد به شکل شایسته‌ای در کرمانشاه برگزار شد و تماشاگران برای تشویق تیم ایران سنگ تمام گذاشتند. اما یکی از تیم‌های رقیب هم که بسیار مورد توجه بود تیم‌ملی کشتی آزاد آمریکا بود. تیمی که به‌خاطر تصمیم رئیس‌جمهور آنها می‌رفت تا به دلایل سیاسی حضور در این مسابقات را از دست بدهد. جالب اینکه کشتی‌گیران آمریکایی که از قدرت‌های این ورزش در جهان هستند از محبوبیت خاصی در ایران بهره‌مند هستند و بعد از ایران آمریکایی‌ها در کرمانشاه به شدت تشویق شدند به نحوی که در بازی تیم‌های آمریکا و روسیه سالن مسابقات یک صدا ورزشکاران آمریکایی را تشویق می‌کرد. این اتفاق اما بازتاب زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. سایت «یو‌اس‌ای‌‌تودی» آمریکا در این خصوص نوشت: «کشتی‌گیران آمریکایی که تا آستانه لغو سفر پیش رفته بودند، با استقبال گرم ایرانی‌ها در این کشورمواجه شدند. » شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیزدر گزارشی از این مسابقات عنوان کرد: «جام‌جهانی کشتی در ایران درحال برگزاری است درحالی که تنش بین واشنگتن و تهران شدت یافته است. مدیر تیم‌ملی کشتی آمریکا می‌گوید تیم آمریکا با استقبال زیاد در زمان ورود روبه‌رو شد. هم مقامات ایرانی و هم طرفداران ورزشی از آنها استقبال کردند و این باعث قوی‌تر شدن ارتباطات ورزشی دو کشور خواهد شد. »

قدردانی جردن باروس ‌از وزیر ورزش

یکی از حواشی جذاب مسابقات، احوالپرسی گرم وزیر ورزش ایران از جردن باروس آمریکایی و خوشامدگویی به او بود که حتی خود وزیر هم ویدئو این ملاقات را در اینستاگرام شخصی اش منتشر کرد. باروس نیز در مقابل از میزبانی خوب ایران از کشتی‌گیران آمریکا قدردانی کرد. به گزارش «ایسنا» مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان برای آن که از نزدیک نظاره گر رقابت‌های کشتی باشد، به کرمانشاه سفر کرد. وزیر ورزش و جوانان همچنین با آزادکاران تیم‌ملی ایران برای دقایقی هم صحبت شد و از نتایج خوب آنها در این رقابت‌ها ابراز رضایت کرد. وزیر ورزش در این دیدار به تمجید از عملکرد بسیار خوب حسن یزدانی پرداخت و برای او آرزوی موفقیت کرد.

در ایران با ما مانند قهرمانان رفتارشد

جردن باروس آزادکار سرشناس آمریکایی می‌گوید برخلاف ایران، در آمریکا او و هم‌تیمی‌هایش خیلی در بین مردم به رسمیت شناخته نمی‌شوند: «درآمریکا ما در بین مردم خیلی پذیرفته شده نیستیم، اما درایران با ما همانند قهرمانان رفتار می‌کنند و دیدن چنین چیزی واقعا خوشایند است. ما بدون هرگونه موضع سیاسی، برای کسب قهرمانی به ایران آمده‌ایم، اما فکر می‌کنم این فرصتی است تا نشان دهیم که چه رابطه فوق‌العاده‌ای بین ما در چنین سطح بالایی از مسابقات برقرار است.»

جام‌جهانی بدون آمریکایی‌ها، جام‌جهانی واقعی نمی‌شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بیل زادیک، سرمربی کشتی آزاد آمریکاهم به شبکه تلویزیونی «CNN» گفت: «فدراسیون کشتی ایران برای حضور تیم آمریکا در این مسابقات از جانب ما لابی کرد و فکر می‌کنم دولت ایران هم از این فرصت استفاده کرد تا لطف و احترام خود به ورزش کشتی را نشان دهد.» رئیس فدراسیون کشتی ایران نیزمعتقد است جام‌جهانی کشتی آزاد در کرمانشاه بدون حضور آزادکاران آمریکایی، شکل جدی به خود نمی‌گرفت. رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی ایران که نقش بسزایی در لغو ممنوعیت ورود آزادکاران آمریکایی برای سفر به ایران داشت، در گفت‌وگو بااین شبکه گفت: «جام‌جهانی بدون آمریکایی‌ها، جام‌جهانی واقعی نمی‌شد.» فینال این مسابقات دیشب بین ایران وآمریکا برگزار شد.

قهرمانی جهـان با شکست آمریکا