بازگشت پرماجرا

گروه ورزش: این یکی از شگفت‌انگیزترین داستان‌های تاریخ فوتبال ایران است؛ انتقالی اعجاب‌آور که میلیون‌ها مخاطب را در شوک فرو برده و هنوز هیچ‌کس به درستی نمی‌داند چه اتفاقی رخ داده است! اوایل تیرماه بود که مهدی طارمی ساعتی بعد از حضور در باشگاه پرسپولیس و توافق برای تمدید قراردادش، ناگهان راهی ترکیه شد و با قراردادی دو ساله به عضویت ریزااسپور درآمد. نوع رفتار طارمی در این داستان که البته با همراهی رامین رضاییان رقم خورد، هواداران پرسپولیس را به شدت عصبانی کرد و باعث شد آنها چند روز متوالی علیه آقای گل لیگ موضع بگیرند. بعد از این حاشیه‌ها بود که ناگهان زمزمه بازگشت طارمی به پرسپولیس بر سر زبان‌ها افتاد. باور آنچه به گوش می‌رسید غیرممکن بود، اما می‌گفتند مهاجم بوشهری عزمش را جزم کرده که دوباره سرخپوش شود. او که ظاهرا خیلی زود متوجه ابعاد وسیع تصمیم اشتباهش شده بود، از ترکیه با مسوولان پرسپولیس و نیز وکیل شخصی‌اش تماس گرفت و ماجرای تمایلش برای بازگشت به باشگاه را با آنها در میان گذاشت. استارت کار برای رقم زدن یک انتقال محیرالعقول زده شد و در نهایت غروب شنبه سایت رسمی باشگاه پرسپولیس خبر داد طارمی دوباره به جمع قرمزها بازگشته است! همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد. طارمی شنبه‌شب از استانبول پرواز کرد، به تهران آمد و ظهر شنبه برای عقد قرارداد در دفتر باشگاه پرسپولیس حاضر شد. فرض کنید یک نفر دو هفته برای استراحت از ایران خارج شود و اخبار داخل کشور را هم رصد نکند. به نظر شما او در بازگشت به ایران و در مواجهه با این همه خبر عجیب و غریب، چه حسی پیدا خواهد کرد؟!

رازی که هیچ‌کس فاش نمی‌کند

اینکه چطور ممکن است یک بازیکن در دنیای فوتبال حرفه‌ای با یک باشگاه قرارداد ببندد و بلافاصله به تیم سابقش برگردد، قطعا اتفاقی عجیب و غریب است که رازهای خاص خودش را دارد. مساله اما اینجاست که فعلا هیچ منبعی در باشگاه پرسپولیس حاضر نیست این رازها را افشا کند. نخستین کسی که در مورد جزئیات بازگشت طارمی حرف زد، وکیل شخصی این بازیکن بود. او بامداد یکشنبه بیانیه‌ای ۹بندی منتشر کرد که در همان بند نخستش سراغ ابهامات حقوقی رفته بود. با این وجود آنچه ابراهیمی نوشته، چیزی را شفاف نمی‌کند: «نمی‌توان موارد حقوقی ماجرا را مطرح کرد زیرا باعث می‌شود در صورت اقدامات حقوقی باشگاه ترکیه‌ای دست خودمان را رو کرده باشیم. تلاش شده همه جوانب امر سنجیده شود و مستندات لازم وجود دارد که نگرانی‌ها را رفع می‌کند. از یکی دو روز پیش همه امور لازم انجام شده و ان‌شاءالله با دعای خیر شما عزیزان مشکلی نخواهد بود.» خب واضح است که ماجرای بازگرداندن طارمی اشکالاتی دارد که می‌تواند به زودی پرسپولیس را به دردسر بیندازد. این همان چیزی است که سرپرست باشگاه هم روی آن صحه می‌گذارد. در ۲۴ساعت گذشته مصاحبه‌های فراوانی از علی‌اکبر طاهری در رسانه‌های گوناگون درج شده که بعضا تناقض‌هایی هم دارد. مثلا یک جا از قول او نقل کرده‌اند که پرسپولیس خواهان دریافت ITC طارمی از باشگاه ترکیه‌ای شده، اما جای دیگر از زبان او نوشته‌اند قرارداد طارمی با ریزااسپور اصلا ثبت رسمی نشده بود! طاهری حتی در مصاحبه با خبرگزاری فارس هم مشکلات حقوقی این انتقال را تایید کرده است: «به هر حال بحث‌های قانونی وجود دارد و ما به دنبال این هستیم تا کمترین آسیب به این بازیکن وارد شود. طارمی قراردادی امضا کرده و باید دید که تیم ترکیه‌ای چقدر در این میان حق دارد و باید همه چیز مشخص شود. طارمی اشتباهی کرده که نباید آن را بدتر کرد و نباید به گونه‌ای عمل کنیم که به این بازیکن آسیب وارد شود. او خودش متوجه شد که اشتباه کرده و ما هم به دنبال این هستیم تا همه چیز به‌صورت قانونی انجام شود.»

فرضیه‌های مختلف

عدم ارائه اطلاعات شفاف در مورد پرونده طارمی باعث شده بازار گمانه‌زنی‌ها داغ شود و شایعات مربوط و بی‌ربط مجال طرح در رسانه‌ها را پیدا کنند. مثلا عده‌ای بر این باورند که باشگاه پرسپولیس با ریزااسپور بر سر طارمی و رضاییان معامله کرده است. سرخ‌ها عقیده دارند هنوز یک فصل دیگر از قرارداد دفاع راست‌شان باقی مانده و به همین بهانه فعلا از صدور ITC او طفره می‌روند. حالا گفته می‌شود پرسپولیس راضی شده مجوز بازی رضاییان را صادر کند، به شرط اینکه ریزااسپور از هرگونه ادعا در مورد طارمی دست بردارد. فرضیه دیگر این است که پرسپولیسی‌ها با فراخواندن طارمی به ایران، قرار گذاشته‌اند با او قراردادی با تاریخ قبل از سفرش به ترکیه امضا کنند. به این ترتیب او رسما بازیکن سرخپوشان محسوب می‌شود و تنها تخلفش این خواهد بود که با وجود چنین تعهدی، با ریزااسپور قرارداد بسته؛ آنچه مجازاتش صرفا جریمه نقدی خواهد بود. البته اینها شایعاتی است که صرفا در فضای مجازی مطرح شده و این رسانه نمی‌تواند در مورد صحت و سقم‌شان اظهارنظر کند. به هر حال تا زمانی که جزئیات این قرارداد به‌طور رسمی از سوی پرسپولیس افشا نشود، راه این گمانه‌زنی‌ها را نمی‌شود بست.

طاهری، برانکو را راضی کرد

مساله بازگشت طارمی به پرسپولیس غیر از حواشی حقوقی و مدیریتی، از زاویه فنی هم اهمیت دارد؛ جایی که برانکو ایوانکوویچ تنها یک روز پیش از این اتفاق گفته بود برای طارمی جای خالی ندارد. با این وجود چنانکه رسانه‌های مختلف دیروز خبر دادند، ماموریت جلب رضایت برانکو، بر عهده طاهری بوده و سرپرست باشگاه توانسته در رایزنی‌هایش با برانکو، او را راضی کند. مربی کروات هم گفته به‌خاطر هواداران از موضع اولیه‌اش عقب می‌نشیند، اما طوری با طارمی قرارداد بسته خواهد شد که آزار هواداران، جبران شود!

حمایت پیشکسوتان

در این مدت طارمی تحت فشارهای شدیدی بوده و بخش زیادی از پایگاه اجتماعی‌اش سقوط کرده است. حالا بازگشت او این خطر را دارد که هواداران به شکل حداکثری از وی استقبال به عمل نیاورند. در این میان پیشکسوت‌ها وارد گود شده‌اند و سعی می‌کنند وجهه طارمی را ترمیم کنند. به‌عنوان مثال علی کریمی که جزو اولین منتقدان طارمی و رضاییان بود، با انتشار پستی اعلام کرده مهاجم بوشهری زحمات زیادی برای پرسپولیس کشیده و هواداران باید او را ببخشند. کریمی همچنین مدعی شده طارمی نیازی به عذرخواهی از او ندارد. مهرداد میناوند نیز موضع مشابهی اتخاذ کرد، همینطور محمد خوردبین که از مردم خواست اتفاقات اخیر را فراموش کنند. همچنین بازیکنان پرسپولیس هم با ارسال پست‌های جداگانه به حمایت از طارمی پرداخته‌اند و نوشته‌اند که دل او از اول هم با پرسپولیس بوده. حالا باید دید این کوشش‌ها نتیجه می‌دهد و طارمی در بازگشت به پرسپولیس به راحتی می‌تواند با هواداران ارتباط بگیرد یا نه؟