ققنوس سرخ و اکسیر جوانی
گره ورزش: با گذشت چند روز از دربی82، هنوز بحث بر سر اتفاقاتی که در این بازی کم‌نظیر رخ داد ادامه دارد. در حال حاضر بسیاری از کارشناسان توافق دارند که یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت پرسپولیس در فصل جاری، استفاده از بازیکنان جوان، توانا و البته پرانگیزه بوده است. فقط در مسابقه با استقلال در دربی82، ترکیب ابتدایی پرسپولیس به‌طور میانگین سه سال از ارنج استقلال جوان‌تر بود که همین مساله تاثیرش را در جریان بازی به وضوح نشان داد. درخشش بازیکنان جوان پرسپولیس در نهایت منجر به ثبت نتیجه‌ای منحصربه‌فرد در تاریخ دربی‌های تهران شد که ممکن است تا سال‌ها باعث افتخار قرمزها باشد. برای ارزیابی نقش این رویکرد، شاید لازم است کمی عمیق‌تر به ماجرا نگاه کنیم.

پرسپولیس چطور دربی‌ها را برده؟

امروز آمار و ارقام از وقوع یک اتفاق جالب در اردوگاه پرسپولیس حکایت دارند. در دو سال اخیر، سه بازیکن دهه هفتادی به استقلال گل زده‌اند و مقدمات شکست این تیم در دربی تهران را فراهم کرده‌اند. در دربی۷۹ که در دور رفت لیگ چهاردهم برگزار شد، امید عالیشاه گل برتری پرسپولیس را برابر آبی‌پوشان به ثمر رساند و اولین شکست امیر قلعه‌نویی در این بازی خاص را رقم زد. عالیشاه متولد ۲۰دی۷۰ است و در ۲۴سالگی به استقلال گل زد. در دربی برگشت همان سال، در شرایطی که پرسپولیس به شدت از کمبود مهره رنج می‌برد و کار بسیار سختی پیش رو داشت، علی علیپور تک گل بازی را به ثمر رساند تا استقلال «دبل» شود. شاید آن ضربه سر علیپور یکی از مهم‌ترین دلایل جدایی قلعه‌نویی از استقلال بود. علیپور متولد ۲۰آبان۷۴ است و در ۲۰سالگی با گلزنی در شهرآورد، جوان‌ترین گلزن تاریخ این مسابقه خاص شد. در دربی۸۲ هم که همین جمعه گذشته برگزار شد، مهدی طارمی بنیانگذار پیروزی پرسپولیس بود. دو گل اول سرخپوشان در این بازی را مهدی طارمی به ثمر رساند. او که در دو دربی گذشته با وجود ارائه نمایش خیره‌کننده موفق به گلزنی نشده بود، این بار ظرف ۴۰دقیقه دبل کرد تا تیمش را در مسیر پیروزی قرار بدهد. طارمی متولد ۲۷تیر۷۱ است و او هم در ۲۴سالگی موفق به گشودن دروازه استقلال شد. همچنین دو گل دیگر پرسپولیس در این بازی آخر را رامین رضاییان و محسن مسلمان به ثمر رساندند که هر دو متولد سال۱۳۶۹ هستند. این مساله‌ای نیست که به سادگی بتوان از کنارش عبور کرد.


پایه‌گذار جوانگرایی مدرن

ماجرای تجدید نسل در پرسپولیس، حکایت امروز و دیروز نیست. حقیقت آن است که پرسپولیس از ابتدای لیگ سیزدهم رو به جوانگرایی آورده و نسل جدیدی از بازیکنان را در اختیار گرفته که هم استعداد خوبی دارند و هم از عطش و انگیزه بالایی برای درخشش بهره می‌برند. در این پروسه، طبعا نقش علی دایی را نمی‌شود انکار کرد. همین مهدی طارمی که گل سرسبد دربی بود، با اعتماد و حسن انتخاب دایی پرسپولیسی شد. همچنین امید عالیشاه را او به پرسپولیس آورد، همان‌طور که در مورد احمد نوراللهی چنین کرد و حالا سودش به مجموعه سرخپوشان رسیده است. حتی پیام صادقیان هم می‌توانست در این زمره باشد که خودش قدر خودش را ندانست. این روند مثبت بعد از قطع همکاری دایی با پرسپولیس هم ادامه یافت؛ چنانکه حمید درخشان علی علیپور را سرخپوش کرد که امروز به یکی از ارکان اساسی خط آتش پرسپولیس تبدیل شده است. تا قبل از لیگ سیزدهم، شاید برای یک دهه پرسپولیسی‌ها عمدتا سعی می‌کردند اسامی بزرگ را در کنار هم جمع کنند که در اغلب موارد هم این مساله پیامدی غیر از شکست و ناکامی نداشت، اما در سه سال اخیر ورق برگشته است. پرسپولیس در همان لیگ سیزدهم می‌توانست قهرمان ایران شود، اما به خاطر برخی مشکلات داوری و بدبیاری‌ها نایب قهرمان شد. فصل گذشته قابل قضاوت نیست، چون اتفاقات مدیریتی حیرت‌انگیزی در پرسپولیس رخ داد و این تیم به ناچار سه بار مربی عوض کرد. امسال اما با ثبات و آرامشی که حاکم شده، پرسپولیس دوباره به شکل جدی «رخ» نشان داده تا ثمرات غیرقابل انکار جوانگرایی روشن شود. این فرمولی است که همیشه و همه جا جواب می‌دهد؛ فقط باید کمی بردبار بود و البته از اخذ تصمیمات شتاب‌زده خودداری کرد.